Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών οι ψηφιακές συντάξεις του ΕΦΚΑ

Πώς αποτιμά η Κομισιόν το κόστος από την πληρωμή αναδρομικών με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ. Οι κινήσεις για τη δημιουργία ενός ενιαίου ΕΦΚΑ και ο νόμος Κατρούγκαλου που παραμένει… άθικτος.

Στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών οι ψηφιακές συντάξεις του ΕΦΚΑ

Με τη... μετακόμιση των γραφείων του πρώην επικουρικού ΕΤΕΑΕΠ στις εγκαταστάσεις του ενιαίου πλέον e-ΕΦΚΑ, την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δίνει τη δυνατότητα σε άνδρες δημόσιους υπαλλήλους να συνταξιοδοτηθούν, υπό προϋποθέσεις, πρόωρα, αλλά και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ενιαίου φορέα ασφάλισης ασχολείται η έκθεση της Κομισιόν, στο κεφάλαιο για το ασφαλιστικό. Και επισημαίνει ότι η πανδημία του κορωνοϊού καθυστερεί την ολοκλήρωση της οργανωτικής εγκατάστασης, ενώ ακόμη είναι υπό εξέταση τα αποτελέσματα του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Αναλυτικά, η έκθεση αναφέρει ότι σημειώνεται πρόοδος στην εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την οριστικοποίηση της δημιουργίας του Ενιαίου Ταμείου Κοινωνικής Ασφάλισης (EΦΚΑ) και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Ταμείου έως τα τέλη του 2020.

Το πρώτο στάδιο συγχώνευσης των λειτουργιών του δημόσιου τομέα και των επικουρικών συντάξεων στο Ενιαίο Ταμείο Κοινωνικής Ασφάλισης έχει ήδη υλοποιηθεί μέσω της ανάθεσης εργαζομένων σε νέες θέσεις. Η φυσική μετακόμιση των γραφείων έχει καθυστερήσει λόγω της πανδημίας. Η μετακίνηση ξεκίνησε τον Ιούλιο, με το προσωπικό να κινείται αρχικά από πέντε σε δύο ή τρία κτίρια, με σκοπό τη μεταφορά όλων των γραφείων σε ένα κτίριο έως το τέλος του 2020.

Τα υπόλοιπα οργανωτικά μέτρα είναι η ίδρυση τοπικών υποκαταστημάτων για τους αγρότες και τους αυτοαπασχολούμενους. Εδώ, διαπιστώνεται καθυστέρηση. Ενώ η εγκατάσταση των θυγατρικών για τους αγρότες προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2020, η ίδρυση θυγατρικών για αυτοαπασχολούμενους πλέον προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2021.

Όσον αφορά την ψηφιακή επεξεργασία αιτήσεων συνταξιοδότησης, το σχέδιο δράσης προβλέπει τη μεταφορά όλων των διασκορπισμένων δεδομένων σε μία πλατφόρμα, η οποία βρίσκεται τώρα σε πιλοτική φάση. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα αποτελέσματα τις πιλοτικής εφαρμογής επί του παρόντος… αναλύονται.

Σύμφωνα με τα όσα έχει παρουσιάσει το υπουργείο στην Κομισιόν, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν ότι έχει επιτευχθεί ο στόχος της κάλυψης του 30% των βασικών συνταξιοδοτικών αιτήσεων που έχουν υποβληθεί σε ψηφιακή επεξεργασία (από όλες τις ψηφιακές υποβληθείσες βασικές αιτήσεις συνταξιοδότησης) έως τα τέλη Ιουνίου 2020.

Ειδική αναφορά κάνει η Κομισιόν σε μια απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία δίνεται το δικαίωμα πρόωρης συνταξιοδότησης σε άνδρες δημόσιους υπαλλήλους με μικρά παιδιά. Οι εκτιμήσεις του υπουργείου Εργασίας είναι ότι οι συνέπειες της απόφασης αυτής θα είναι περιορισμένες. Η δικαστική απόφαση αφορά μόνο εκείνους τους άνδρες με μικρά παιδιά που, το 2010, είχαν τις νομικές προϋποθέσεις να υποβάλουν αίτηση για πρόωρη συνταξιοδότηση (25 ετών υπηρεσίας και ένα παιδί κάτω των 18 ετών) και είχαν υποβάλει αξίωση για πρόωρη συνταξιοδότηση τότε. «Αυτό επηρεάζει μόνο έναν μικρό αριθμό αξιώσεων. Όλα τα άλλα άτομα που υποβάλλουν αίτηση για πρόωρη συνταξιοδότηση θα αξιολογούνται βάσει των νέων, μεταρρυθμισμένων και λιγότερο γενναιόδωρων συνταξιοδοτικών κανόνων και όχι εκείνων που εφαρμόστηκαν πριν από δέκα χρόνια. Αυτό μετριάζει σημαντικά τον δημοσιονομικό αντίκτυπο της απόφασης», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Όσο για την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τις περικοπές των συντάξεων του 2012 και τα αναδρομικά, αναφέρεται πως η πλήρης δημοσίευση της απόφασης του δικαστηρίου μπορεί να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες και, ως εκ τούτου, δεν είναι απολύτως σαφείς όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες της απόφασης σε αυτό το στάδιο.

Η Κομισιόν εκτιμά ότι το δημοσιονομικό κόστος για τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα και μόνο για τις κύριες συντάξεις ανέρχεται σε 0,8% του ΑΕΠ και επισημαίνει ότι όντας μια εφάπαξ αποζημίωση για περικοπές συντάξεων που πραγματοποιήθηκαν το 2012, το μέτρο δεν έχει αντίκτυπο στην τρέχουσα λειτουργία του ελληνικού συνταξιοδοτικού συστήματος ούτε στις μελλοντικές συνταξιοδοτικές δαπάνες.

Τέλος, καταλήγει πως μεγάλη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2016, ήτοι ο νόμος Κατρούγκαλου, παραμένει άθικτη.

Ρούλα Σαλούρου [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v