Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι σηματοδοτεί η αλλαγή φρουράς στο Υπερταμείο

Το παράδειγμα των ΕΛΤΑ, της ΣΤΑΣΥ του ΟΑΣΑ και άλλων ΔΕΚΟ που βρίσκονται προς ιδιωτικοποίηση στα χέρια του Υπερταμείου. Οι καθυστερήσεις, οι πολιτικές παρεμβάσεις και το αγκάθι των κρατικών ακινήτων. Τα σχέδια που δεν υλοποιούνται.

Τι σηματοδοτεί η αλλαγή φρουράς στο Υπερταμείο

Η ουσιαστική εκκίνηση της διαδικασίας αξιοποίησης του τεράστιου χαρτοφυλακίου κρατικών ακινήτων, που παραμένουν ξεχασμένα στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), η ενεργοποίηση του μηχανισμού προετοιμασίας μεγάλων έργων που δημιουργείται στο ΤΑΙΠΕΔ, η προώθηση της αναδιοργάνωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και η ενεργοποίηση του Ταμείου «Φαιστός» που θα επενδύει σε εταιρείες που συνδέονται με τα δίκτυα πέμπτης είναι μόνο λίγα από τα ανοικτά μέτωπα που βρίσκει η νέα διοίκηση του Υπερταμείου.

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος Γρηγόρης Δημητριάδης και το νέο διοικητικό συμβούλιο στο οποίο υπήρξαν σοβαρές αλλαγές από την κυβέρνηση «θα χρειαστεί σοβαρή πολιτική κάλυψη, ώστε να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις και οι αλλαγές στις ΔΕΚΟ που ελέγχει», υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς. Κατά τη θητεία του πρώτου Δ.Σ. αποδείχθηκε πως «ουσιαστικό έλεγχο στο Υπερταμείο δεν είχαν οι δανειστές, όπως ανησυχούσαν ορισμένοι, αλλά η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα επί ΣΥΡΙΖΑ να μην προχωρήσει σχεδόν τίποτα».

Όπως εξηγούν, «η περίπτωση των ΕΛΤΑ, που εδώ και χρόνια μπαίνουν μέσα περίπου 5 με 6 εκατ. ευρώ τον μήνα, χωρίς να προχωράει η αναδιοργάνωση, κατέρριψε τον μύθο του δήθεν ανεξάρτητου Υπερταμείου. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέταξε το μπαλάκι στη ΝΔ, που χρειάστηκε σχεδόν ενάμιση χρόνο ώστε να πείσει τους συνδικαλιστές. Πριν από λίγες εβδομάδες, πέρασε η ρύθμιση που ανοίγει τον δρόμο για την αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ».

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες ΔΕΚΟ που βρίσκονται υπό τη διαχείριση του Υπερταμείου. Ένα άλλο παράδειγμα αποτελεί η Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), που αποτελεί «ξεχωριστό βιλαέτι μέσα στον ευρύτερο όμιλο του ΟΑΣΑ», όπως εξηγούν ακόμα και ανώτερα στελέχη του οργανισμού αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.

Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του Υπερταμείου προχώρησε ελάχιστα ζητήματα σε σχέση με την αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων, σε μια περίοδο που η εγχώρια αγορά real estate είχε ζεσταθεί για τα καλά. Η προηγούμενη διοίκηση της ΕΤΑΔ αλλά και η σημερινή εξακολουθούν να ανακοινώνουν διάφορα μεγαλεπήβολα σχέδια που δεν υλοποιούνται. Στο τέλος, η απερχόμενη διοίκηση της Ράνιας Αικατερινάρη στο Υπερταμείο χρεώθηκε και με την ατυχή κατάληξη των διαιτησιών με τον όμιλο Μαντωνανάκη για το πρώην Ξενία Λαγονησίου (σήμερα Grand Resort Lagonisi). Ο όμιλος Μαντωνανάκη κέρδισε διαιτησίες συνολικού ύψους άνω των 600 εκατ. ευρώ και η κυβέρνηση προσπαθεί εδώ και μήνες να βρει συμβιβαστική λύση. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει βρεθεί κοινός τόπος και όλα δείχνουν πως θα επιτευχθεί σύντομα συμφωνία.

Το νέο διοικητικό συμβούλιο έχει και χρώμα πιο φιλικό προς την αγορά, καθώς παρέμεινε ο εντεταλμένος σύμβουλος Στέφανος Γιουρέλης, ενώ προστέθηκε ο επιχειρηματίας Μάρκος Βερέμης της Upstream, ο κ. Θυμ. Κυριακόπουλος που ήταν μέχρι πρόσφατα ανώτατο στέλεχος της Tράπεζας Πειραιώς και η κα Τζ. Καμπούρη, με θητεία σε πολυεθνικούς ομίλους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v