Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΡΓΟΣΕ: Αρχές 2023 οι συμβάσεις για το mega project των 4 δισ. ευρώ

Σε εξέλιξη η α’ φάση των δημοπρατήσεων για τα έξι έργα, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Νέοι διαγωνισμοί για τεχνικούς, νομικούς συμβούλους και project managers. Ερχεται ο διαχωρισμός ΕΡΓΟΣΕ-ΟΣΕ.

ΕΡΓΟΣΕ: Αρχές 2023 οι συμβάσεις για το mega project των 4 δισ. ευρώ

Τη συμβασιοποίηση των έξι σιδηροδρομικών διαγωνισμών συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023 προβλέπει η αναθέτουσα ΕΡΓΟΣΕ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Χρήστου Βίνη.

Οι συγκεκριμένοι διαγωνισμοί διεξάγονται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία, όπως ανέφερε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής εκδήλωσης ο κ. Βίνης, αποτελεί τη βέλτιστη πρακτική για την εξέλιξή τους και υιοθετήθηκε για πρώτη φορά από τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ. Υπενθυμίζεται πως για το σύνολο των προβλεπόμενων έργων, που αποτελούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου, εκδήλωση ενδιαφέροντος και σχετικούς φακέλους έχουν καταθέσει οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat, Ακτωρ - Μυτιληναίος και ΑΒΑΞ - Alstom.

Παράλληλα με την πρώτη φάση της δημοπράτησης των έξι έργων, η ΕΡΓΟΣΕ προετοιμάζει διαγωνισμούς για την ανάδειξη εξειδικευμένων συμβούλων, που θα πλαισιώσουν τις επιτροπές διενέργειας των διαγωνισμών, καθώς πρόκειται για περίπλοκα και απαιτητικά έργα.

Ειδικότερα, προχωρά σε διαγωνισμούς για την ανάθεση Τεχνικών και Νομικών Συμβούλων που θα συνδράμουν σε όλα τα στάδια του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Παράλληλα, ολοκληρώνεται η σύνταξη τευχών δημοπράτησης για Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου (Project Management), που αφορούν στη συνολική εποπτεία της οριστικής μελέτης και κατασκευής των έργων από τους τελικούς αναδόχους του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Υπενθυμίζεται πως οι έξι διαγωνισμοί αφορούν στη διασύνδεση των μεγάλων λιμανιών της χώρας με το βασικό δίκτυο και προβλέπουν:

  • Την αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης - ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο.
  • Την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Τοξότες.
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης.
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου.
  • Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο.
  • Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - Νέος λιμένας Πατρών.

Πέραν των παραπάνω, η ΕΡΓΟΣΕ κατά την τελευταία διετία έχει δημοπρατήσει σειρά έργων συνολικής αξίας 515,3 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών. Μέσα στο 2021 αυξήθηκαν επίσης οι απορροφήσεις κοινοτικών κονδυλίων για την υλοποίηση των έργων, με αποτέλεσμα να εμφανίσουν θετικό ρυθμό αύξησης για πρώτη φορά από το 2016.

Επίσης, δρομολογήθηκε η επανεκκίνηση των συμβάσεων που αφορούν στην εγκατάσταση ειδικών σιδηροδρομικών συστημάτων στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνα, με στόχο τη μείωση της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 15 λεπτά.

Παράλληλα, έχουν ήδη δοθεί για χρήση στον ΟΣΕ με ΔΠΧ τα τμήματα Πλατύ - Θεσσαλονίκη,  ΣΚΑ - Οινόη και ΣΣ Παλαιοφαρσάλου, και Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας. Δόθηκε επίσης σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Κιάτο - Αίγιο (Ροδοδάφνη). Επιπλέον, ολοκληρώθηκε το έργο κατασκευής του πλέον σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου της χώρας στο Θριάσιο Πεδίο και παραδόθηκε προς χρήση στον ΟΣΕ ενώ παρουσιάστηκαν οι βασικές αρχές σχεδίασης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής για το τμήμα Ρίο-Πάτρα.

Νομοθετικές ρυθμίσεις 

Κατά τη δημοσιογραφική συνάντηση, η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπογράμμισε πως με σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, βελτιώθηκαν οι χρόνοι και διαδικασίες για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις στα σχεδιαζόμενα έργα της, αλλά και η διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών.

Σύμφωνα με τον κ. Βίνη, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού της εταιρείας προβλέπεται με σχετικό νόμο ο διαχωρισμός της ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική εταιρεία του ΟΣΕ, με την πρώτη να αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το κατασκευαστικό και μελετητικό έργο για το δίκτυο και τη συντήρησή του. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο νομοθετικός διαχωρισμός υπολογίζεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022 ενώ σε επιχειρησιακή βάση η αυτοτέλεια των δύο εταιρειών θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023.

Επιπλέον κατά τον κ. Βίνη, ο διαχωρισμός και οι σχετικές νομικές πρόνοιες θα δημιουργήσουν το περιθώριο νέων απαραίτητων προσλήψεων προσωπικού και εξειδικευμένων στελεχών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v