Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αέριο: Πώς ναυάγησε ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας

Τα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας μιλούν από μόνα τους. Το χρονικό ενός διαγωνισμού που κατέληξε... άπατος και το «άδειασμα» της ΡΑΕ για τον Κανονισμό Τιμολόγησης. Η «καυτή πατάτα» στην επόμενη κυβέρνηση.

Αέριο: Πώς ναυάγησε ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας

Με σπασμωδικές κινήσεις που προκαλούν ερωτήματα, η κυβέρνηση έβαλε οριστικά ταφόπλακα στο project της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα, σχεδόν τρία χρόνια από την προκήρυξή του.

Το ΤΑΙΠΕΔ, στην προσεκτική ανακοίνωσή του το απόγευμα της προηγούμενης Παρασκευής, απέφυγε δύο πράγματα. Πρώτον, να κάνει οποιαδήποτε αναφορά στο αίτημα παράτασης που υπέβαλε η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και δεύτερον, να χρησιμοποιήσει «άβολες» λέξεις, όπως ότι κηρύσσεται άγονος ο διαγωνισμός, προφανώς, για να μην υπογραμμιστεί το ναυάγιό του.

Η βούληση των δύο προεπιλεγέντων επενδυτικών σχημάτων να μην καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στη δεύτερη και κρίσιμη φάση του διαγωνισμού ήταν γνωστή εδώ και μήνες, εξαιτίας του Κανονισμού Τιμολόγησης της ΡΑΕ, που είχε τις ευλογίες της κυβέρνησης.

Ωστόσο, αντί να τερματιστεί από τον περασμένο Νοέμβριο, ήταν η κυβέρνηση που έδωσε την παράταση, με το αίτημα που υπέβαλε τελικά στο ΤΑΙΠΕΔ στις 27 του ιδίου μηνός το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Έστω κι αν η κυβέρνηση ήταν αυτή που διέρρεε στις αρχές Νοεμβρίου ότι δεν προτίθεται να σώσει τον διαγωνισμό.

Η μηχανή των πίσω-μπρος είχε αρχίσει να φουλάρει από τότε, με την παρούσα κυβέρνηση να φαίνεται ότι δεν στηρίζει το project. Άλλωστε, ήταν ιδέα κυβερνητικού αξιωματούχου που προτίμησε (ξανά) τις Βρυξέλλες.

Ας δούμε τα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας, που συνιστούν άνευ προηγουμένου προχειρότητα και ερασιτεχνισμό:

Δύο μέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία των προσφορών (στις 31 Μαρτίου), το μόνο που θεωρούνταν βέβαιο ήταν η απροθυμία των επενδυτών να συμμετάσχουν. Οι εμπλεκόμενοι φορείς, κυβέρνηση και Ταμείο, τηρούσαν σιγή ιχθύος για την τύχη του.

Μία ημέρα πριν, κυβερνητικές πηγές μιλώντας στο Euro2day.gr παρέπεμπαν μεν στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά υπερθεμάτιζαν στα θετικά της παράτασης, γιατί περιορίζει, όπως σημείωναν, την περιπλοκότητα των επόμενων κινήσεων.

Το απόγευμα της ίδια ημέρας γίνεται γνωστή από το ΤΑΙΠΕΔ η κατάθεση της αίτησης για παράταση από την κοινοπραξία, που είχε τη συναίνεση της κυβέρνησης. Σύμφωνα με πηγές της κοινοπραξίας, υποβλήθηκε το αίτημα γιατί «θέλαμε να δώσουμε ένα τράτο στον διαγωνισμό, ώστε να μπορέσουμε να συζητήσουμε με την επόμενη κυβέρνηση δυνατότητες βελτίωσης του». Το Ταμείο διαμηνύει ότι θα εξεταστεί το αίτημα, το οποίο, με δεδομένη την κυβερνητική συναίνεση, αναμενόταν να γίνει αποδεκτό.

Την Παρασκευή το απόγευμα, αρκετές ώρες μετά τη λήξη της χρονικής προθεσμίας για την υποβολή προσφορών (στις 2 μ.μ.), το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει την ολοκλήρωση της β’ φάσης του διαγωνισμού και προαναγγέλλει ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο προκήρυξης νέου, με την προοπτική στην αποθήκη να αποθηκεύεται υδρογόνο. Καύσιμο το οποίο, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, πιθανόν να αντιπροσωπεύει το 11% του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης μέχρι το 2050 και μόλις το 5% της παγκόσμιας ζήτησης ως τότε!

Το ΤΑΙΠΕΔ δεν αναφέρει στην ανακοίνωσή του τίποτε για το αίτημα παράτασης. Εξετάστηκε; Απορρίφθηκε; Αποσύρθηκε; Τι μεσολάβησε την Παρασκευή και ως διά μαγείας έφυγε από το κάδρο; Υπήρξαν από την κυβέρνηση δεύτερες σκέψεις στο παρά πέντε; Όλες οι ερμηνείες δεκτές. Πάντως, πηγές της κοινοπραξίας εξέφρασαν στο Euro2day.gr έκπληξη για τη μη παράταση του διαγωνισμού, διαβεβαιώνοντας ότι δεν απέσυραν το αίτημά τους.

Μετά από όλα αυτά, η παρούσα κυβέρνηση χρεώνεται αφενός έναν διαγωνισμό που κατέληξε άπατος, αφετέρου εμφανίζεται να «αδειάζει» τη ΡΑΕ για τον Κανονισμό Τιμολόγησης, που αρχικά τη βόλευε για να τον τρενάρει. Μία ενδεχόμενη προκήρυξη νέου διαγωνισμού από την επόμενη κυβέρνηση (με πολλά αν και εφόσον) είναι σαφές ότι θα σχεδιαστεί με νέους όρους, προσαρμοσμένους στις νέες συνθήκες.

Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι ένα: ενόψει της εν εξελίξει αξιολόγησης της Κομισιόν για την ένταξη υποψήφιων έργων στα PCIs, μεταξύ αυτών και η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας, το συγκεκριμένο project κινδυνεύει να μην πάρει πράσινο φως. Οι ανακοινώσεις της Επιτροπής αναμένονται για το φθινόπωρο. Χωρίς να υπάρχει έργο επί της ουσίας, ούτε καν στα χαρτιά, γιατί να το συμπεριλάβει η Κομισιόν στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος;

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v