Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εκρηξη στις εισαγωγές υγροποιημένου ρωσικού αερίου

Αλμα 21,1% στο επτάμηνο λόγω των ιδιαίτερα αυξημένων εισαγωγών LNG, ενώ οι εισαγωγές μέσω αγωγών καταγράφουν σημαντική κάμψη. Τι δείχνουν τα στοιχεία του The Green Tank.

Εκρηξη στις εισαγωγές υγροποιημένου ρωσικού αερίου

«Πλημμυρίζει» φέτος το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο τις ευρωπαϊκές αγορές, μεταξύ αυτών και την Ελλάδα, παρά τη διακηρυγμένη θέση της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί ως το 2027 από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.

Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, που επεξεργάστηκε η δεξαμενή σκέψης The Green Tank, στο επτάμηνο του 2023 η χώρα μας παρουσιάζει αθροιστικά αύξηση στις εισαγωγές αερίου από τη Ρωσία (αγωγός και LNG) κατά 21,1% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στην άνοδο των εισαγωγών LNG ως τον Ιούλιο, με τα φορτία να υπολογίζονται σε 4,2 TWh. Να σημειωθεί ότι στο ίδιο διάστημα του 2022 οι εισαγωγές LNG από τη Ρωσία προς τη χώρα μας ήταν μηδενικές.

Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και στην Ευρώπη, με το Βέλγιο και την Ισπανία να είναι οι δεύτεροι και τρίτοι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού LNG μετά την Κίνα στο 7μηνο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε η Global Witness και δημοσίευσαν οι Financial Times.

Σε αντίθεση με το υγροποιημένο αέριο, οι εισαγωγές μέσω αγωγού στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ανάλυση του Green Tank, έως και τον Μάιο εμφανίζονται μειωμένες κατά 37,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Όμως, η εικόνα αυτή ανατρέπεται κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο φέτος, με τις εισαγωγές ρωσικού αερίου να παρουσιάζουν αύξηση.

Με βάση τα στοιχεία αυτά, το Green Tank επισημαίνει ότι η Ελλάδα βγήκε από την τροχιά μείωσης της χρήσης ρωσικού αερίου στο 7μηνο, σε αντίθεση με την επικρατούσα τάση στην Ε.Ε. των 27, όπως αυτή αποτυπώνεται από τον μέσο όρο της. Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι στο διάστημα αυτό στην Ευρώπη καταγράφεται μείωση κατά 62,5% των εισαγωγών ρωσικού αερίου από τους αγωγούς, που αντιστάθμισε την αύξηση κατά 3,7% των εισαγωγών LNG. Αντί, με άλλα λόγια, οι ευρωπαϊκές χώρες να επιλέγουν ρωσικό αέριο μέσω αγωγών, με τα γνωστά προβλήματα, στρέφονται σε εναλλακτικές οδούς τώρα, για υγροποιημένο αέριο.

Η εικόνα τον Αύγουστο

Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, που επεξεργάστηκε το Green Tank, αυξημένες (+0,82 TWh) εμφανίζονται οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω της πύλης του Σιδηροκάστρου και τον προηγούμενο μήνα (σερί, δηλαδή, τριών μηνών), όταν πέρυσι τον Αύγουστο σημειώθηκαν οι χαμηλότερες εισαγωγές της τελευταίας 5ετίας (0,76 TWh).

Το αέριο που ήρθε μέσω αγωγού στη χώρα μας τον Αύγουστο ανέρχεται σε 1,59 TWh, με μερίδιο 34,3%. Η ποσότητα αυτή ήταν λιγότερη σε σχέση με τον Ιούλιο (-0,4 TWh), καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση χαμηλότερων εισαγωγών φυσικού αερίου συγκριτικά με τον ίδιο μήνα των τελευταίων έξι ετών.

Η μεγαλύτερη μηνιαία μείωση εισαγωγών προέρχεται από τον TAP, μέσω Νέας Μεσημβρίας (-43,9%). Με μόλις 0,4 TWh το αζέρικο αέριο είχε μερίδιο 8,6% στις συνολικές εισαγωγές της χώρας μας. Ακόμη πιο χαμηλό ήταν το μερίδιο που κάλυψαν οι ροές από την Τουρκία, μέσω Κήπων του Έβρου (5% και 0,23 TWh), σημειώνοντας μείωση κατά 24,4% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2022.

Στο 8μηνο του 2023 οι συνολικές εισαγωγές αερίου από τις τέσσερις πύλες εισόδου της χώρας ήταν 36,6 TWh. Οι εισαγωγές LNG μέσω της Ρεβυθούσας καταλαμβάνουν την πρώτη θέση ανάμεσα στις πηγές τροφοδοσίας με 23,6 TWh (μειωμένες, όμως, κατά 4,7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022).

Στο διάστημα αυτό κάθετη πτώση κατά 42,9% καταγράφουν οι εισαγωγές αζέρικου αερίου μέσω TAP, οι οποίες με 5,42 TWh βρέθηκαν στην τρίτη θέση, με το ρωσικό αέριο να σκαρφαλώνει στη δεύτερη θέση από άποψη μεριδίου (16,8%).


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v