Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το νέο σχέδιο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας

Τι προβλέπει το σχέδιο επικαιροποιημένων δράσεων στην περίπτωση κρίσης, σχετικά με το φυσικό αέριο και την αποθήκευση. Οι παρεμβάσεις Motor Oil, Mytilineos και ΔΕΗ στη δημόσια διαβούλευση. Στη φαρέτρα και οι λιγνιτικές μονάδες.

Το νέο σχέδιο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας

Χωρίς την αποθήκευση φυσικού αερίου σε γειτονικές χώρες και το συμπληρωματικό FSU στη Ρεβυθούσα επικαιροποιήθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης για το 2023, που περιλαμβάνει μέτρα για την ασφάλεια του εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο.

Ως πρόσθετο «όπλο», πέραν όλων των άλλων δράσεων, στην περίπτωση ενδεχόμενης κρίσης συμπεριλαμβάνεται το FSRU της Αλεξανδρούπολης, το οποίο προβλέπεται να λειτουργήσει από τον Ιανουάριο του 2024.

Η υποχρεωτική αποθήκευση ποσοτήτων φυσικού αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς σε Ιταλία και Βουλγαρία προβλεπόταν στο Σχέδιο του 2022. Όπως και η μίσθωση του FSU στη Ρεβυθούσα, η οποία αποφασίσθηκε να μην ανανεωθεί. Η λειτουργία της πλωτής μονάδας αποθήκευσης διήρκεσε μέχρι τον Ιούνιο φέτος.

Η Motor Oil επικροτεί και τις δύο αποφάσεις στα σχόλια που έστειλε, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το φετινό Σχέδιο. Όπως επισημαίνει, για μεν την αποθήκευση, η συμφόρηση στα σημεία διασύνδεσης και οι υψηλές χρεώσεις μεταφοράς οδηγούν σε τεράστιο κόστος, χωρίς κανένα ουσιαστικό όφελος. Ας σημειωθεί ότι δεν χρειάστηκε εντέλει να προσφύγει η χώρα στη χρήση των αποθηκευμένων ποσοτήτων στις συγκεκριμένες χώρες, καθώς δεν προέκυψαν ουσιαστικά προβλήματα για την εγχώρια ασφάλεια εφοδιασμού.

Σε ό,τι αφορά το FSU στη Ρεβυθούσα, η Motor Oil υπογραμμίζει ότι επιβάρυνε τους χρήστες ΥΦΑ με υψηλά κόστη, χωρίς να χρησιμοποιηθεί.

Ανάμεσα στις επικαιροποιημένες δράσεις που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο του 2023 είναι ξανά η χρήση εναλλακτικού καυσίμου (diesel) από τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, η επιβολή εξοικονόμησης στην κατανάλωση φυσικού αερίου, καθώς και η κατά προτεραιότητα παροχή αερίου σε ορισμένες «σημαντικές» βιομηχανίες.

Στο οπλοστάσιο της χώρας συγκαταλέγονται και οι υφιστάμενες λιγνιτικές μονάδες. Τον Δεκέμβριο του 2022, με απόφαση του ΥΠΕΝ, εξασφάλισαν επιπλέον ώρες λειτουργίας ως το τέλος του 2025 τρεις μονάδες, η Ι της Μελίτης και η ΙΙΙ και IV του Αγίου Δημητρίου, συνολικής ισχύος 850 MW. Αν δεν γινόταν αυτό, οι μονάδες αυτές θα έπρεπε να αποσυρθούν εντός του τρέχοντος έτους. Η Μελίτη πήρε συνολικά 30.832 ώρες και οι δύο του Αγίου Δημητρίου, 32.707 ώρες η καθεμία. Έτσι, έχουν δυνατότητα λειτουργίας 6.500 ώρες ανά έτος κατά μέσο όρο.

Η ΔΕΗ, στη δική της παρέμβαση για τη δημόσια διαβούλευση, ζητά να επαναδιατυπωθεί η ενεργοποίηση των λιγνιτικών μονάδων, με το αιτιολογικό ότι συμμετέχουν στις ενεργειακές αγορές ως κατανεμόμενες μονάδες, εγγεγραμμένες στο αντίστοιχο μητρώο του ΑΔΜΗΕ και έχοντας και άλλες υποχρεώσεις, όπως την τηλεθέρμανση.

Επιπλέον, η Επιχείρηση υποδεικνύει, μεταξύ άλλων, την ανάγκη οι προμηθευτές diesel να προμηθεύουν ακριβόχρονα όλες τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που έχουν υποχρέωση χρήσης του εναλλακτικού καυσίμου για την πλήρωση των δεξαμενών τους, να διασφαλιστεί η διαθεσιμότητα μέσων και υποδομών αποθήκευσης και μεταφοράς του diesel, να προβλεφθεί αποζημίωση των παραγωγών εφόσον κληθούν να πληρώσουν ρήτρες take or pay για το φυσικό αέριο και στην περίπτωση που δεν αναλωθεί το απόθεμα diesel να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της συμμετοχής της μονάδας στην αγορά.

Η Mytilineos και η Motor Oil θίγουν ένα ακόμη θέμα. Οι δύο εταιρείες δηλώνουν την αντίθεσή τους για την πρόταση στο Σχέδιο να μειωθεί η περίοδος προσωρινής αποθήκευσης φορτίων στη Ρεβυθούσα σε 6 ημέρες, όταν συντρέχουν κρίσεις επιπέδου 2 ή 3, δηλαδή, οι πιο κρίσιμες. Θεωρούν ότι η ρύθμιση αυτή θα διαταράξει τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των χρηστών ΥΦΑ, με σημαντικό οικονομικό κόστος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v