Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενέργεια: Τα 4+3 μεγάλα projects που «ευλόγησε» η Κομισιόν

Ποιοι προωθούν τα έργα που χαρακτηρίστηκαν «Κοινού Ενδιαφέροντος» και «Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος» από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι αγωγοί, τα καλώδια διασύνδεσης και η αποθήκευση ενέργειας.

Ενέργεια: Τα 4+3 μεγάλα projects που «ευλόγησε» η Κομισιόν

Τέσσερα νέα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος εξασφάλισαν καθεστώς PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος) και PMI (Έργο Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος), ενώ τρία ακόμη πήραν «πράσινο φως» για την παραμονή τους στη λίστα των PCI.

Στα νέα έργα περιλαμβάνονται, ο διασυνδετήριος αγωγός μεταφοράς υδρογόνου Ελλάδος-Βουλγαρίας (PCI), η υποθαλάσσια αποθήκη στη Λεκάνη του Πρίνου για την αποθήκευση CO2 (PCI), το σύστημα αποθήκευσης με μπαταρίες στην Πτολεμαΐδα (PCI), καθώς και το ηλεκτρικό καλώδιο Ελλάδος-Αιγύπτου GREGY (PMI).

«Σφραγίδα» PCI εξακολουθούν να διατηρούν, από το 2013, το ηλεκτρικό καλώδιο Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας EurAsia Interconnector, το υδροηλεκτρικό έργο στην Αμφιλοχία και ο αγωγός EastMed.

Χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε επίσημα συνολικά 166 έργα, που περιλαμβάνονται στον 6ο κατά σειρά κατάλογο PCI και τον πρώτο PCI και PMI της Ε.Ε., ο οποίος δημιουργήθηκε βάσει του αναθεωρημένου Κανονισμού που εγκρίθηκε το 2022.

Από τα νέα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος:

  • Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδος-Βουλγαρίας για τη μεταφορά υδρογόνου, αποτελεί κοινή πρόταση του ΔΕΣΦΑ και του αντίστοιχου Διαχειριστή της Βουλγαρίας, Bulgartransgaz. Η Κομισιόν ενέκρινε τα έργα που θα γίνουν εκατέρωθεν των συνόρων των δύο χωρών, ενώ απένταξε τον αγωγό 215 χλμ μεταξύ Κομοτηνής και Καρπερής του νομού Σερρών, που ήταν τμήμα της πρότασης.
  • Το έργο αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) στη Λεκάνη του Πρίνου προέρχεται από την Energean Oil & Gas. Είχε προηγηθεί η απόφαση της ΕΔΕΥΕΠ με την οποία χαρακτηρίσθηκε επιλέξιμος ως τόπος αποθήκευσης CO2 ο Πρίνος. Η απόφαση της Κομισιόν περιλαμβάνει αγωγό για τη μεταφορά εκπομπών από την Ελλάδα, τον οποίο θα κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ. Ο Διαχειριστής, μάλιστα, εξασφάλισε για τον σκοπό αυτό 75 εκατ. ευρώ από το REPowerEU. Επίσης, προβλέπεται να μεταφέρονται με πλοίο εκπομπές από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία, τη Σλοβενία, την Κροατία και την Ιταλία.
  • Το ηλεκτρικό υποθαλάσσιο καλώδιο, που θα συνδέσει την έρημο Wadi El Natroon, στην Αίγυπτο, με τον Άγιο Στέφανο, στα Μεσόγεια, για τη μεταφορά ενέργειας από ΑΠΕ, προέρχεται από τον όμιλο Κοπελούζου. Η διασύνδεση έχει τον διακριτικό τίτλο GREGY.
  • Το σύστημα αποθήκευσης με μπαταρίες, ισχύος 250 MW, στην Πτολεμαΐδα είναι πρόταση της Eunice. Η εταιρία είχε υποβάλει δύο ακόμη έργα προς έγκριση, το GAP, αντίστοιχο με την ηλεκτρική διασύνδεση του ομίλου Κοπελούζου και τον Southern Αegean Interconnector, για τη διασύνδεση νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα, τα οποία τελικά απορρίφθηκαν.

Σε ό,τι αφορά τα τρία έργα που παραμένουν PCI:

  • Το μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο της Αμφιλοχίας είναι της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (παραγωγή) και 730 MW (άντληση). Το έργο αυτό είχε ενταχθεί στην πρώτη λίστα PCI το 2013, ενώ ένα χρόνο μετά χαρακτηρίσθηκε Επένδυση Στρατηγικής Σημασίας.
  • Το ηλεκτρικό καλώδιο που θα συνδέσει το Ισραήλ με την Κύπρο και την Ελλάδα, ο EurAsia Interconnector, είναι στη λίστα των PCI επίσης από το 2013. Φορέας υλοποίησης του project ανέλαβε πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ. Περιλαμβάνει δύο διακλαδώσεις: το τμήμα που θα συνδέσει τη Χαντέρα του Ισραήλ με την Κοφίνου της Κύπρου και το τμήμα που θα συνδέσει την Κοφίνου με την Κορακιά του νομού Ηρακλείου Κρήτης.
  • Ο αγωγός EastMed της IGI Poseidon (50-50 ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και Edison), επίσης, από το 2013 έργο PCI, που εξασφάλισε και την έγκριση για το Αίτημα Επένδυσης του από τις τρεις Ρυθμιστικές Αρχές, της Ελλάδος, της Κύπρου και της Ιταλίας.

Όλα τα έργα της επικαιροποιημένης λίστας της Κομισιόν θα επωφεληθούν από απλοποιημένες διαδικασίες ρυθμιστικές και αδειοδότησης και θα είναι επιλέξιμα για οικονομική στήριξη από την Ε.Ε. μέσω του Connecting Europe Facility.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση της Επιτροπής, με τη νέα λίστα έργων PCI και PMI τερματίζεται η στήριξη για υποδομές ορυκτών καυσίμων και ο προσανατολισμός είναι πλέον σε έργα εντός της επικράτειας της Ε.Ε. αλλά και έργα που την συνδέουν με άλλες χώρες, για τον διπλασιασμό έως το 2030 της χωρητικότητας του ευρωπαϊκού δικτύου και την επίτευξη του στόχου για ΑΠΕ σε ποσοστό 42,5%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v