Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Υψηλές προσδοκίες για τον τουρισμό κόντρα στη συγκυρία

Τo revenge travel, η στόχευση του ΕΟΤ και το υψηλό ενδιαφέρον για τουριστικές επενδύσεις. Πώς αποτιμά τα δεδομένα ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Υψηλές προσδοκίες για τον τουρισμό κόντρα στη συγκυρία

Ευοίωνες διαφαίνονται οι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για το 2024, με όλους τους πρόδρομους δείκτες να καταγράφουν κόντρα στο δυσμενές διεθνές περιβάλλον θετικό πρόσημο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρο Βασιλικό.

«Θεωρώ πως είμαστε πλέον σε ένα περιβάλλον που δεν επιτρέπει προβλέψεις. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι αυτή τη στιγμή όλα δείχνουν ότι θα έπρεπε να μην πηγαίνουμε καλά. Όλα τα αντικειμενικά κριτήρια που θα μπορούσαμε να κοιτάξουμε, όπως για παράδειγμα η ακρίβεια στις βασικές μας αγορές που παρασέρνει και το κόστος του ταξιδιού, η κοινωνική κατάσταση, η άνοδος των επιτοκίων και οι πόλεμοι, δείχνουν ότι θα μπορούσαμε να μην πηγαίναμε καλά. Ωστόσο, βλέπουμε ότι όλοι οι δείκτες που παρακολουθούμε σήμερα, είτε μιλήσουμε για slots αεροπλάνων, είτε για προκρατήσεις είναι πάνω. Όλοι οι δείκτες θα έπρεπε να μας ανησυχούν, αλλά ό,τι βλέπουμε μπροστά μας έχει θετικό πρόσημο», τόνισε ο Αλ. Βασιλικός, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για την ανακοίνωση της διεξαγωγής της διεθνούς διοργάνωσης «Resort & Residential Hospitality Forum» τα προσεχή 3 χρόνια στην Αθήνα.

Εστίασε, δε, στη δυναμική που διατηρεί το revenge travel (η τάση των ανθρώπων που δίνουν μεγαλύτερη προτεραιότητα στα ταξίδια) τρία χρόνια μετά την ανάσχεση της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά και στην αλλαγή συμπεριφοράς των καταναλωτών σε ό,τι αφορά τα ταξίδια. «Ή έχουμε υποτιμήσει αυτό που ονομάστηκε revenge tourism μετά την πανδημία ή υπάρχει αλλαγή προτεραιοτήτων των καταναλωτών. Υπάρχει πλέον και η συζήτηση για αλλαγή προτεραιοτήτων, ενδεχομένως ο κόσμος πλέον να επιλέγει να ξοδέψει το διαθέσιμο εισόδημά του στα ταξίδια εις βάρος κάποιων άλλων», είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στα διεθνή εμπορικά σήματα που φέρουν πλέον όλο και περισσότερα ξενοδοχεία στην Ελλάδα, ο πρόεδρος του ΞΕΕ τόνισε πως αν και τα branded ξενοδοχεία έχουν αυξηθεί, σε απόλυτα νούμερα ο αριθμός τους κινείται ακόμη πάρα πολύ χαμηλά. «Δεν είναι ελληνικό χαρακτηριστικό, σε πολλές χώρες η διείσδυση των ξένων brands είναι χαμηλή. Τα brands άργησαν να μπουν στην Ελλάδα, αλλά υπάρχει θέληση σε συνδυασμό με κεφάλαια που θέλουν να μπουν. Καταγράφεται μια αλλαγή τοπίου που πρέπει να μας απασχολήσει όλους», επεσήμανε.

Στη στόχευση του ΕΟΤ για το 2024 εστίασε από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού, Δημήτρης Φραγκάκης, επισημαίνοντας ότι «η Ελλάδα έχει αλλάξει ταχύτητα ειδικά μετά την πανδημία, έχει βγει κερδισμένη από τη στρατηγική που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση, όχι μόνο σε επίπεδο ρεκόρ εισπράξεων και αφίξεων. Είναι πολύ σημαντική η επόμενη ημέρα του τουρισμού και πώς η Ελλάδα ως brand θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο».

Ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ αναφέρθηκε στους δύο στόχους που έχει θέσει ο Οργανισμός για το 2024. «Ο πρώτος στόχος είναι να διατηρήσουμε σε υψηλά επίπεδα τη ζήτηση για την Ελλάδα, ακολουθώντας το lead του 2023, και ο δεύτερος να καταφέρουμε να καταγράψουμε ακόμη υψηλότερες επιδόσεις τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και σε επίπεδο εισπράξεων το 2024. Είναι εφικτό, αλλά θέλει πολλή δουλειά», τόνισε χαρακτηριστικά.

Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα προβολής της Ελλάδας στο εξωτερικό, ο Δ. Φραγκάκης είπε: «Η προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό δεν σταματάει καθόλου. Τα τελευταία 3 χρόνια έχουμε εγκαινιάσει μία στρατηγική προβολής της χώρας σε 12μηνο επίπεδο, με διαφορές στις ταχύτητες. Ανάλογα με την περίοδο προσαρμόζονται και το μήνυμα και η ένταση της καμπάνιας. Αυτή τη στιγμή “τρέχει” το μεγάλο πρόγραμμα της συνδιαφήμισης με τις 10 αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators που έχουμε έρθει σε συμφωνία ήδη από το 2023. Πρόκειται για ένα 14μηνο πρόγραμμα και θα διαρκέσει έως τον Μάιο».

Εστιάζοντας στο πρόγραμμα προβολής του 2024, ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ τόνισε πως «φέτος θα έχουμε ένα πρόγραμμα προβολής για όσες περισσότερες χώρες μπορούμε στο εξωτερικό, το οποίο θα κινηθεί σε δύο πυλώνες». Ο πρώτος πυλώνας αφορά την απευθείας προβολή σε μέσα του εξωτερικού και πλατφόρμες του εξωτερικού και ο δεύτερος αφορά ένα πρόγραμμα συνδιαφήμισης, πιο στοχευμένο και με διαφορετική λογική, με αεροπορικές εταιρείες και tour operators για τις ευρωπαϊκές αγορές και τις ΗΠΑ. Το αρχικό budget για την προβολή (διαφήμιση και συνδιαφήμιση) διαμορφώνεται στα 9,4 εκατ. ευρώ και ενδέχεται να τροποποιηθεί εφόσον χρήζει περαιτέρω ενίσχυσης.

Ως προς τις αγορές-στόχους του ελληνικού τουρισμού, ο Δ. Φραγκάκης είπε πως δίνεται έμφαση στις παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης, καθώς και στην αμερικανική, «η οποία πήγε εξαιρετικά καλά. Λέγαμε το 2022 ότι η συγκεκριμένη αγορά “έπιασε ταβάνι”, αλλά ενισχύθηκε το 2023, άρα πιστεύω ότι έχουμε περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης». Επεσήμανε, δε, πως υπάρχει στόχευση και σε νέες αγορές, με αιχμή την Κίνα, την Ινδία, την Κορέα, τις αραβικές χώρες, την Αυστραλία και τη Λατινική Αμερική.

Στο ισχυρό ενδιαφέρον που προσελκύει ο ελληνικός τουρισμός σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις αναφέρθηκε ο Μαρίνος Γιαννόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Enterprise Greece. «Το 2023 ήταν χρονιά-ρεκόρ με 7 δισ. ευρώ άμεσων ξένων επενδύσεων, εκ των οποίων τα 2 δισ. ευρώ αφορούσαν το real estate και πολύ μεγάλο κομμάτι από αυτά ήταν επενδύσεις στον τουρισμό. Το μοντέλο γυρίζει από το οικογενειακό και πάει σε branding, κάτι που σε συνδυασμό με την επενδυτική βαθμίδα ενισχύει το επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο είναι πάρα πολύ μεγάλο. Το υψηλότερο ενδιαφέρον καταγράφεται από την Ευρώπη, από μεγάλους αμερικανικούς ομίλους, από τη Σιγκαπούρη, το κρατικό fund που επένδυσε στον όμιλο Sani/Ikos και από τη Goldman Sachs που έχει δρομολογήσει μία επένδυση στη Χαλκιδική. Υπάρχει ενδιαφέρον από μεγάλους ομίλους του εξωτερικού».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v