Την ώρα που η ακρίβεια και η πίεση στα νοικοκυριά παραμένουν στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης, τα στοιχεία της Circana σκιαγραφούν μια διαφορετική εικόνα για την κατανάλωση.
Σύμφωνα με το Market View της εταιρείας μέτρησης της κατανάλωσης, η συνολική δαπάνη στα σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο άγγιξε τα 3,27 δισ. ευρώ, από 3,074 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι. Δηλαδή η δαπάνη αυξήθηκε κοντά στα 200 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για αύξηση 6,4% σε αξία, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το +3,2% του περσινού πρώτου τριμήνου.
Οι λόγοι για αυτή τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης, σε μια περίοδο όπου οι τουριστικές ροές είναι περιορισμένες, είναι τρεις. Ο πρώτος είναι ότι η Circana συμπεριλαμβάνει στο φετινό πρώτο τρίμηνο και τις δύο τελευταίες ημέρες του 2024, όταν παραδοσιακά πραγματοποιείται σημαντικό κομμάτι του ετήσιου τζίρου.
Ο δεύτερος είναι ότι το σούπερ μάρκετ αποτελεί το τελευταίο οχυρό της κατανάλωσης, με τον καταναλωτή να περιορίζει τις δαπάνες εκτός σπιτιού και να τις στρέφει εντός.
Ο τρίτος λόγος είναι η μείωση των προσφορών. Στα καθαριστικά οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες μειώθηκαν κατά 7,7 μονάδες, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής -5,6 μονάδες και στα τρόφιμα -2,2 μονάδες. Παράλληλα, η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκε κατά 2,8% στα τρόφιμα, αλλά μειώθηκε 2,3% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και κατά 0,9% στα καθαριστικά.
Ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 4%, ενώ η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκε 1,8%. Ιδιαίτερη δυναμική εμφάνισαν τα προϊόντα που πωλούνται «επί ζυγίω», όπως φρούτα, λαχανικά, τυροκομικά, κ.ά. Οι πωλήσεις σε αυτή την κατηγορία αυξήθηκαν κατά 8,2% σε αξία, έναντι 5,2% πέρυσι, υποδεικνύοντας μια επιστροφή προς τα φρέσκα είδη ή και μια στροφή προς οικονομικότερες επιλογές που αγοράζονται με ακρίβεια γραμμαρίου. Αντίστοιχα, τα τυποποιημένα προϊόντα με σταθερό barcode κατέγραψαν αύξηση 5,9%, από 2,7% το πρώτο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς.
Στις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, τα τρόφιμα σημείωσαν ανάπτυξη 7,2%, υπερδιπλάσια σε σχέση με το περσινό 3,8%, τα είδη προσωπικής υγιεινής γύρισαν σε θετικό έδαφος με +1,5% από -0,1%, ενώ τα είδη οικιακής χρήσης αυξήθηκαν κατά 2% από 0,8%.
Σε επίπεδο τεμαχίων, πρωταγωνίστησαν τα κατεψυγμένα προϊόντα με αύξηση 9,6%, ακολουθούμενα από τα γαλακτοκομικά με +5,4%, τα αλκοολούχα ποτά με +5,2%, τα μη αλκοολούχα με +4,3% και τα είδη προσωπικής φροντίδας με +4,2%.
Η γεωγραφική ανάλυση δείχνει ότι η ανάπτυξη δεν ήταν ισομερής. Πρωταθλητές στην άνοδο της κατανάλωσης ήταν η Κρήτη με 7,7%, τα νησιά του Αιγαίου με 7,6% και η Πελοπόννησος με 7,2%. Στη Θεσσαλονίκη, η αγορά κινήθηκε με +6,1%, ενώ στην Αττική η ανάπτυξη διαμορφώθηκε στο 5,9%. Αντίθετα, πιο συγκρατημένες αυξήσεις σημειώθηκαν στη Μακεδονία και την Κεντρική Ελλάδα, με 4,2% και 4,3% αντίστοιχα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι τόσο τα μεγάλα όσο και τα μικρά καταστήματα κινήθηκαν σχεδόν με τον ίδιο ρυθμό. Τα υπερμάρκετ σημείωσαν άνοδο πωλήσεων 7,6%, ενώ τα πολύ μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. αύξηση 7,8%.
Καλή εικόνα παρουσίασαν και τα καταστήματα μεγέθους από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ., με +5,6% και +4,5% τα καταστήματα επιφάνειας 400-1.000 τ.μ.