Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλάδος πετρελαίου: Οι μάχες των πρατηρίων!

Με επιλεκτική αύξηση του δικτύου των πρατηρίων επιχειρούν οι εισηγμένες πετρελαιοειδών να περιορίσουν τις απώλειές τους από τη μείωση της ζήτησης λόγω κρίσης. Στο 2% η πτώση της ζήτησης στο Q1.

Κλάδος πετρελαίου: Οι μάχες των πρατηρίων!
Με επιλεκτική αύξηση του δικτύου των πρατηρίων επιχειρούν οι εισηγμένες εμπορικές εταιρείες του κλάδου των πετρελαιοειδών να περιορίσουν τις απώλειές τους από τη μείωση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η οικονομική κρίση. Η αλήθεια είναι ότι η πτώση της ζήτησης στο πρώτο τρίμηνο ήταν της τάξεως του 2%.

Όμως, μετά την ανακοίνωση των μέτρων και την επιβολή των νέων φόρων, παράγοντες του κλάδου βλέπουν πτώση γύρω στο 20% και συνέχιση της δυσμενούς συγκυρίας για το επόμενο χρονικό διάστημα.

Ενδεικτική είναι η απάντηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΛΙΝΟΪΛ κ. Ιωάννη Αληγιζάκη, σε ερώτηση του «Μ»: «Τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου ήταν εξαιρετικά, αλλά δυστυχώς δεν είναι αντιπροσωπευτικά για ολόκληρο το 2010. Το πρώτο τρίμηνο, η πτώση της ζήτησης στην εγχώρια αγορά ήταν γύρω στο 2% και η ΕΛΙΝΟΪΛ κατάφερε να κινηθεί στα αντίστοιχα με τα περυσινά επίπεδα. Κατά το δίμηνο όμως Απριλίου - Μαΐου το ποσοστό πτώσης πολλαπλασιάστηκε και οι ενδείξεις είναι ότι οι πτωτικοί ρυθμοί θα συνεχιστούν και στο επόμενο χρονικό διάστημα. Όλα αυτά δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστη και την εταιρεία μας».

Την επιδείνωση των συνθηκών της αγοράς επισημαίνει και ο πρόεδρος της Revoil κ. Ευάγγελος Ρούσσος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον «Μ»: «Επιπλέον ενδεχόμενες αυξήσεις των φόρων στα καύσιμα, όπως π.χ. η ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας, θα επιδεινώσουν την κατάσταση, καθιστώντας την ελληνική αμόλυβδη την ακριβότερη της Ευρώπης, με αρνητικά αποτελέσματα στις μεταφορές, στα πρατήρια, στις εταιρείες εμπορίας, στον πληθωρισμό, οδηγώντας τελικά στην απώλεια των φορολογικών εσόδων λόγω της μείωσης της ζήτησης».

Σε ένα δύσκολο περιβάλλον για τον κλάδο και σε πτώση στην εγχώρια ζήτηση, η οποία κυμαίνεται γύρω στο 20%, αναφέρθηκε επίσης και ο διευθύνων σύμβουλος της Cyclon κ. Δημήτρης Κονταξής, στο πλαίσιο της πρόσφατης τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων της εισηγμένης.

--- Τρόποι άμυνας

Η αύξηση του δικτύου των πρατηρίων αποτελεί τον κυριότερο τρόπο άμυνας των εισηγμένων εταιρειών απέναντι στην τρέχουσα συγκυρία, καθώς πολλά πρατήρια αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και κάποια άλλα «απελευθερώθηκαν» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά την εξαγορά της BP από τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων. Αντίθετα, το deal μεταξύ της Motor Oil και της Shell δεν θα απελευθερώσει αξιοσημείωτο αριθμό πρατηρίων.

Μετά και την τυπική ολοκλήρωση των δύο μεγάλων deals, οι εξαγοράζουσες τα Ελληνικά Πετρέλαια και τη Motor Oil θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τις συνέργιες και τις οικονομίες κλίμακας που θα προκύψουν λόγω των θυγατρικών τους εμπορικών εταιρειών ΕΚΟ και Avin, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου θα προσπαθήσουν σταδιακά να προσελκύσουν κάποιους ενδεχομένως «δυσαρεστημένους» πρατηριούχους, από τα δύο αυτά deals.

Ωστόσο, η προσέλκυση πρατηρίων δεν φαίνεται στις μέρες μας να αποτελεί τόσο εύκολη υπόθεση. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Αληγιζάκη της ΕΛΙΝΟΪΛ, «σήμερα στην αγορά προσφέρονται για πώληση 1.000 περίπου πρατήρια, κυρίως λόγω των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Θα ήταν πολύ εύκολο για εμάς να διεκδικήσουμε μεγάλο αριθμό από αυτήν τη μεγάλη δεξαμενή, ωστόσο δρούμε προσεκτικά προκειμένου να αποφύγουμε επισφάλειες. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η αγορά μετά το τέλος της κρίσης θα είναι πολύ διαφορετική από τη σημερινή. Ο αριθμός των πρατηρίων θα υποχωρήσει γύρω στα 6.000 από τα 8.500 που είναι σήμερα, όπως επίσης περιορισμένες θα είναι και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο»...

--- Οι κινήσεις των τριών

* CYCLON: Ο κ. Κονταξής απέδωσε τη διαφοροποιημένη (επί τα βελτίω) εικόνα των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της Cyclon, στην αυξημένη σε σχέση με πέρυσι ζήτηση λιπαντικών από το εξωτερικό, καθώς και στην αύξηση του πελατολογίου της στην εγχώρια αγορά, συμπληρώνοντας: «Φαίνεται η πορεία του πρώτου τριμήνου να μην έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά μέχρι σήμερα». Η Cyclon θα συνεχίσει και φέτος την πολιτική προσέλκυσης νέων συνεργαζόμενων πρατηρίων, έχοντας θέσει στόχο την αύξησή τους κατά 50 μέσα στην τρέχουσα χρονιά. 

* REVOIL: Σύμφωνα με τον κ. Ευάγγελο Ρούσσο, «με στοιχεία του πρώτου πενταμήνου του τρέχοντος έτους οι πωλούμενοι όγκοι φαίνεται ότι διατηρούνται περίπου στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα όσον αφορά στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης συνολικά. Η Revoil, λοιπόν, μπορεί και συνεχίζει την αναπτυξιακή της πορεία παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, με εμπορικό δίκτυο 450 πρατηρίων ενισχυμένο με 25 νέα πρατήρια από την αρχή του έτους». Επίσης, η εισηγμένη αποφάσισε να επεκτείνει την γκάμα των δραστηριοτήτων της και στον χώρο της ναυτιλίας.

* ΕΛΙΝΟΪΛ: «Θα προσπαθήσουμε να περιορίσουμε μέρος των απωλειών μέσα από την αύξηση του δικτύου μας», δήλωσε ο κ. Αληγιζάκης, ο οποίος συμπλήρωσε: «Κατά τα τελευταία χρόνια προσθέτουμε κάθε χρόνο γύρω στα 50 - 60 πρατήρια και κάπου τόσα θα προσθέσουμε και φέτος».


** Αναδημοσίευση από το 640ό φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ", 25 - 29 Ιουνίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v