Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έτοιμοι να βάλουν μαχαίρι στο ψωμί οι καταναλωτές

Έτοιμοι να μειώσουν την κατανάλωση του ψωμιού, αν αυξηθεί η τιμή του, εμφανίζονται τρεις στους δέκα καταναλωτές, ενώ πέντε στους δέκα εκτιμούν ότι ο άρτος πωλείται ακριβά.

Έτοιμοι να βάλουν μαχαίρι στο ψωμί οι καταναλωτές
Έτοιμοι να μειώσουν την κατανάλωση του ψωμιού, αν αυξηθεί η τιμή του, εμφανίζονται τρεις στους δέκα καταναλωτές, ενώ πέντε στους δέκα εκτιμούν ότι ο άρτος πωλείται ακριβά.

Την ίδια ώρα, ψήφο εμπιστοσύνης στους φούρνους της γειτονιάς δίνουν οκτώ στους δέκα καταναλωτές, ενώ σχεδόν αντίστοιχο είναι το ποσοστό εκείνων που απαντούν αρνητικά στο αν θα προμηθεύονταν από σούπερ μάρκετ ψωμί γνωρίζοντας ότι είναι κατεψυγμένο ή προψημένο.
 
Αντίθετα, τέσσερις στους δέκα εμφανίζονται ιδιαίτερα δεκτικοί στην αγορά αρτοσκευασμάτων από σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, ενδεικτικό είναι ότι η κατανάλωση των ειδών ζαχαροπλαστικής αλεύρου που πωλούνται από τα αρτοποιεία έχει μειωθεί κατά 46,6%.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα την οποία διενήργησε η εταιρία δημοσκοπήσεων Interview, για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ) και του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Ο Προφήτης Ηλίας».

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 505 καταναλωτών και 195 αρτοποιείων - μελών του ΒΕΘ την περίοδο 6 - 7 Οκτωβρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Ψωμιού που άνοιξε την αυλαία του χθες στην Πλατεία Αριστοτέλους και θα ολοκληρωθεί την Κυριακή.

Δεν αγοράζουν καθημερινά ψωμί…

Σταθερή μείωση καταγράφεται στην καθημερινή αγορά ψωμιού την τελευταία πενταετία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ερώτηση πόσο συχνά αγοράζετε ψωμί το 48,1% απαντά ότι το προμηθεύεται καθημερινά, όταν σε αντίστοιχη έρευνα του ΒΕΘ το 2008 το εν λόγω ποσοστό άγγιζε το 52,9% και το 2005 το 53,3%. Μέρα παρά μέρα αγοράζει ψωμί το 23,8%, ενώ το 2008 και το 2005 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 21,1% και 24,2%.

Μία με δύο φορές την εβδομάδα αγοράζει ψωμί το 25%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 2008 και το 2005 όπου τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 18,8% και 20,5%.

Οκτώ στους δέκα (78%) απαντούν ότι αγοράζουν ημερησίως μισό κιλό ψωμί. Η εν λόγω ποσότητα είναι αυξημένη σε σχέση με το 2008 κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες (76%) έναντι του 2008 και κατά 1,5% (77,5%) έναντι του 2005. Ένα κιλό ψωμί αγοράζει το 17,8%, όταν το εν λόγω ποσοστό το 2008 έφτανε στο 19,6% και το 2005 στο 19,8%.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι το ψωμί συγκαταλέγεται στις πλέον τακτικές και απαραίτητες αγορές, εντούτοις το 46,9% θεωρεί την τιμή του «τσουχτερή» σε σχέση με αυτές άλλων προϊόντων, ενώ πέντε χρόνια νωρίτερα σε σχετική ερώτηση το ποσοστό ήταν 39,3%. Ιδιαίτερα σημαντικό, πάντως, είναι το ποσοστό των καταναλωτών που εκτιμά ότι η τιμή του είναι κανονική (43,2%), ενώ μόλις 8% εκτιμά ότι η τιμή του άρτου είναι χαμηλή.

Την ίδια ώρα, τρεις στους δέκα καταναλωτές (30,2%) εμφανίζονται διατεθειμένοι να μειώσουν την κατανάλωση ψωμιού αν αυτό ακριβύνει. Το εν λόγω ποσοστό έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί έναντι του 2005, όταν μόλις το 8,6% των συμμετεχόντων έλεγε ότι θα μειώσει την κατανάλωση σε περίπτωση ανατίμησης. Μάλιστα, το 2005 το 90% των ερωτηθέντων έλεγε ότι δεν θα μειώσει την κατανάλωση άρτου ακόμη και αν αυτό αυξηθεί, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε 67,3%.

Ηχηρό «ναι» στα αρτοποιεία

Από τον φούρνο της γειτονιάς του αγοράζει ψωμί το 76,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα, το 12,3% από πρατήρια άρτου, το 7,4% από σούπερ μάρκετ και το 3,1% από αλλού.

Σχεδόν χωρίς αυξομειώσεις καταγράφεται η εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τους φούρνους την τελευταία πενταετία. Συγκεκριμένα, το ποσοστό όσων λένε «ναι» στους φούρνους φτάνει στο 80,2%, δύο χρόνια νωρίτερα βρισκόταν στο 82,8%, ενώ το 2005 ήταν στο 80,5%. Το 8,6% απαντά ότι εμπιστεύεται άλλες εστίες ψωμιού, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό εκείνων που δεν εμπιστεύονται κανέναν για την προμήθεια άρτου.

Διπλάσιο έναντι του 2005 εμφανίζεται το ποσοστό όσων επιλέγουν να αγοράσουν αρτοσκευάσματα που ψήνονται σε σούπερ μάρκετ (43,2% έναντι 21,5%). Σαφώς μειωμένο είναι το ποσοστό εκείνων που δεν αγοράζουν αρτοσκευάσματα από σούπερ μάρκετ, 55,6% έναντι 77,3% που ήταν πέντε χρόνια πριν.

Μόλις το 16% απαντά ότι θα αγόραζε ψωμί που ψήνεται σε σούπερ μάρκετ αν γνώριζε ότι είναι προψημένο ή κατεψυγμένο. Ωστόσο, το εν λόγω ποσοστό το 2005 ήταν 9,4%.

Απόσταση και καθαριότητα οι βασικές παράμετροι για την τελική επιλογή

Στην ερώτηση «για ποιους λόγους κυρίως προτιμάτε το κατάστημα από το οποίο αγοράζετε το ψωμί», όπου οι συμμετέχοντες είχαν δυνατότητα διπλής επιλογής, το 30,2% απάντησε ότι το επιλέγει γιατί είναι καθαρό, το 21,6% γιατί τηρεί τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, το 40,7% γιατί είναι σίγουρο ότι χρησιμοποιεί τα καλύτερα υλικά, το 14,8% γιατί θεωρεί ότι έχει ποικιλία στα ψωμιά, το 52,5% γιατί είναι κοντά στο σπίτι του.

Καθαριότητα ζητά η πλειονότητα (53,1%) από τον φούρνο της γειτονιάς, ακολουθούν η ποικιλία (14,2%) και το πιο διευρυμένο ωράριο (14,2%). Το 74,7% απαντά ότι δεν το εξυπηρετεί το ωράριο λειτουργίας των φούρνων της γειτονιάς του, ενώ το 22,8% απαντά ότι δεν το εξυπηρετεί με αποτέλεσμα να στρέφεται αλλού.

Παρά τη μείωση τζίρου διατηρούν τις θέσεις εργασίας

Το δεύτερο κομμάτι της έρευνας ασχολείται με τους αρτοποιούς. Το 70% των συμμετεχόντων απαντά ότι ο τζίρος του έχει μειωθεί, το 22% ότι παρέμεινε ο ίδιος και το 6% ότι αυξήθηκε.

Το 46,6% των συμμετεχόντων απαντά ότι είχε μεγαλύτερη μείωση τζίρου στα είδη ζαχαροπλαστικής αλεύρου (τσουρέκια, κέικ, κριτσίνια κ.ά.), ακολουθούν τα αρτοσκευάσματα (κουλούρια, σάντουιτς κ.ά.) με 26%, τα απλά ψωμιά (χωριάτικο) με 9,6% και τα ειδικά ψωμιά (μαύρα, πολύσπορα) με 2,1%.

Το 84% των συμμετεχόντων απαντά ότι για τους επόμενους μήνες θα διατηρήσει το προσωπικό του, το 10% ότι θα απολύσει και μόλις το 1% ότι θα προσλάβει.

Στην ερώτηση «ποιες από τις αυξήσεις επηρέασαν περισσότερο το κόστος του ψωμιού», όπου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα διπλής επιλογής, το 42% απάντησε η τιμή του αλεύρου, το 22% η τιμή του πετρελαίου, το 26% η ΔΕΗ, το 8% τα εργατικά - εισφορές και το 2% άλλο.

Το 44% των ερωτηθέντων απαντά ότι είναι πολύ - αρκετά αισιόδοξο για το μέλλον της επιχείρησής του, ενώ το 53% απαντά λίγο - καθόλου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα (86%) δεν πουλά καφέ ως ρόφημα, ενώ στην ερώτηση τι τύπος σεμιναρίων θα σας ενδιέφερε το 58% απαντά «σεμινάρια για την τεχνογνωσία προϊόντων».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο