Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aegean: Η αλλαγή στο «μείγμα» του στόλου και το ομολογιακό

Γιατί η Aegean στρέφεται στα ιδιόκτητα αεροπλάνα. Το ομολογιακό δάνειο και οι διαπραγματεύσεις με τους χρηματοδότες. Ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά το 2019 και οι ενδείξεις για την τουριστική κίνηση.

Aegean: Η αλλαγή στο «μείγμα» του στόλου και το ομολογιακό

Τις ενδείξεις για τη φετινή τουριστική ζήτηση για την Ελλάδα καθώς το νέο σκηνικό ανταγωνισμού διαμορφώνεται στην ελληνική αγορά αερομεταφορών το 2019 αλλά και τους λόγους για τους οποίους η Aegean Airlines αλλάζει το «δομικό» μοντέλο του στόλου της μετέφερε σε χρηματοοικονομικούς αναλυτές ο πρόεδρος της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης, παρουσιάζοντας τα οικονομικά της αποτελέσματα του 2018.

Ο πρόεδρος της Aegean εξήγησε πως η εταιρεία κατάφερε να φθάσει το 1,10 δισ. ευρώ έσοδα και σχεδόν 14 εκατ. επιβάτες, σε μια χρονιά κατά την οποία δέχθηκε ισχυρό ανταγωνισμό σε συνδυασμό με τη σημαντική αύξηση στις τιμές καυσίμων.

Ο Ε. Βασιλάκης εξήγησε χαρακτηριστικά πως το 2018 η Aegean είδε τους ανταγωνιστές της να αυξάνουν κατά 14% τις διαθέσιμες θέσεις τους στα δρομολόγια από και προς την Αθήνα και κατά 17% στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ανταγωνισμός ο οποίος, στα διεθνή δρομολόγια, προήλθε κυρίως από την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair και την ισπανική (εδρεύει στη Βαρκελώνη) Volotea.

Στα δρομολόγια εσωτερικού, μάλιστα, ο ανταγωνισμός ήταν τέτοιος ώστε ο δεύτερος ισχυρότερος «παίκτης» (Ryanair) να οδηγηθεί σε αποχώρηση. Μετά τη φυγή της Ryanair, βασικοί ανταγωνιστές της Aegean εντός συνόρων παραμένουν πλέον η ελληνική Sky Express και η Volotea, η οποία επέλεξε να ενισχύσει την παρουσία της και στα δρομολόγια εσωτερικού στην Ελλάδα.

Η τουριστική ζήτηση, ωστόσο, που διαμορφώνεται για την Ελλάδα φέτος σε συνδυασμό με τις επιλογές των αεροπορικών εταιρειών αλλάζουν τα δεδομένα του ανταγωνισμού το 2019. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Aegean και αντιπρόεδρο του συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), πρακτικά η όποια αύξηση θέσεων από τις ξένες αεροπορικές εταιρείες προς την Ελλάδα φέτος θα αφορά την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε πως στα δρομολόγια προς Αθήνα καταγράφεται αύξηση 5% των διαθέσιμων θέσεων ενώ στην υπόλοιπη χώρα σημειώνεται μείωση αεροπορικών θέσεων της τάξης του 4-5%.

Πρακτικά, όπως σημείωσε, στο σύνολο της χώρας η αύξηση αεροπορικών θέσεων φέτος είναι μικρότερη από 1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Η σταθεροποίηση των προγραμματισμένων θέσεων σε επίπεδα παραπλήσια του 2018 οδηγούν, επί της ουσίας, σε άμβλυνση του ανταγωνισμού για την Aegean, η οποία προσδοκά να βελτιώσει τα οικονομικά της μεγέθη τη χρονιά που διανύουμε. Βελτίωση η οποία, σύμφωνα με την εκτίμηση του Ε. Βασιλάκη, αναμένεται να προέλθει κυρίως από δύο πηγές: την αύξηση του συντελεστή πληρότητας των δρομολογίων αλλά και την καλύτερη εκμετάλλευση των αεροπλάνων κατά το β' τρίμηνο του 2019 σε σύγκριση με το 2018. Ο ίδιος δεν αναμένει μεταβολές στους ναύλους, οι οποίοι, σημειωτέον, δεν μειώθηκαν το 2018 παρά την ενίσχυση του ανταγωνισμού τη χρονιά που έφυγε. 

Αναφερόμενος στην τουριστική ζήτηση για το 2019, ο πρόεδρος της Aegean είπε πως η εταιρεία καταγράφει αντίστοιχους ρυθμούς κρατήσεων με πέρυσι και, ίσως, ένα «κλικ» καλύτερους, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.

Επεσήμανε, ωστόσο, πως η Aegean δραστηριοποιείται κυρίως στην Αθήνα χωρίς να αποκλείει την πιθανότητα υποχώρησης της τουριστικής κίνησης φέτος σε άλλες περιοχές της χώρας. Κρήτη και Ρόδος είναι δύο από τις περιοχές που φέρονται να καταγράφουν μείωση αεροπορικών θέσεων φέτος. Εξέλιξη την οποία ο πρόεδρος της Aegean συνέδεσε και με την κατάρρευση αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες πετούσαν πέρυσι προς τους δύο δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς.

Νέα στρατηγική στόλου

Ο πρόεδρος της Aegean αναφέρθηκε στη συνέχεια σε δύο θέματα που, όπως φαίνεται, αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία για την εταιρεία και αποτυπώνουν την αλλαγή στρατηγικής της για τα επόμενα χρόνια.

Σε ό,τι αφορά την επιτυχημένη έκδοση του ομολογιακού δανείου από την οποία η εταιρεία άντλησε κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ με επταετή ορίζοντα αποπληρωμής, ο Ε. Βασιλάκης εξήγησε πως τα κεφάλαια καλύπτουν το 65% των προκαταβολών που οφείλει να καταβάλει η εταιρεία για την υλοποίηση της παραγγελίας έως 42 νέων αεροπλάνων από την Airbus.

Αυτό, όμως, είναι η μία από τις παραμέτρους για την απόφαση της διοίκησης της Aegean να προχωρήσει στην έκδοση του ομολογιακού δανείου. Ίσως όχι η βασικότερη. Κι αυτό καθώς, όπως εξήγησε ο Ε. Βασιλάκης, με τα 200 εκατ. ευρώ που άντλησε η Aegean ενίσχυσε σημαντικά τη διαπραγματευτική της θέση έναντι των πιστωτών με τους οποίους συζητά τους όρους χρηματοδότησης της παραγγελίας των νέων αεροπλάνων.

Το νέο μοντέλο

Ο πρόεδρος της Aegean, ταυτόχρονα, ανέφερε λεπτομέρειες για την απόφαση της Aegean να υιοθετήσει νέο μοντέλο σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς που θα απαρτίζουν τον στόλο της τα επόμενα χρόνια. Απόφαση η οποία, όπως προκύπτει από τα λεγόμενα του Ε. Βασιλάκη, ήταν στρατηγικού χαρακτήρα και είχε στόχο να λύσει τα χέρια της διοίκησης, σε περίπτωση που χρειαζόταν να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις για τη διασφάλιση των οικονομικών της μεγεθών.

Όπως εξήγησε, η εταιρεία αποφάσισε το 25-30% των νέων αεροπλάνων να είναι ιδιόκτητα, ώστε να μπορούν ακόμα και να πουληθούν άμεσα, αν κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο. Σήμερα, από τα 60 αεροπλάνα που διαθέτει η Aegean, μόλις τα 4 είναι ιδιόκτητα. Όταν υλοποιηθεί η παραλαβή των νέων αεροπλάνων σε βάθος τετραετίας, η Aegean αναμένεται να διαθέτει στόλο 70 αεροπλάνων, από τα οποία τα 20 θα είναι ιδιόκτητα, 25-30 με καθεστώς sale and lease back ενώ 15-20% θα αποκτηθούν με μίσθωση (leasing) από μεσιτικούς οίκους αεροσκαφών (lesors). 

Όπως σημείωσε ο Ε. Βασιλάκης, η μέθοδος sale and lease back είναι σημαντικά πιο φθηνή για την Aegean, αλλά η μίσθωση από lesors είναι εξίσου απαραίτητη, αν θέλει κανείς να επιταχύνει την ανανέωση του στόλου. Κι αυτό καθώς οι lesors έχουν παραγγείλει αεροπλάνα στην Airbus πολύ νωρίτερα από την Aegean και τα έχουν ετοιμοπαράδοτα, ενώ η Aegean θα πρέπει να περιμένει αρκετά για να βγουν τα ιδιόκτητα δικά της από τη γραμμή παραγωγής.

Μιλώντας για τις πηγές εσόδων από τις οποίες προσδοκά να βελτιώσει τα μεγέθη της το 2019 η Aegean, ο επικεφαλής του ομίλου ανέφερε πως το 2018 η εταιρεία κατέγραψε τριπλάσια αύξηση εσόδων από απευθείας κρατήσεις σε σύγκριση με τον ρυθμό αύξησης των συνολικών εσόδων της εταιρείας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v