«Πάγωσε» προσωρινά και το ηλεκτρονικό εμπόριο

Μπορεί τα φυσικά καταστήματα να έκλεισαν, αλλά το σοκ σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις δεν οδήγησε σε αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία από τις εταιρείες ταχυμεταφορών.

«Πάγωσε» προσωρινά και το ηλεκτρονικό εμπόριο

Το σοκ που έχουν υποστεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις «πάγωσε» και τις ταχυμεταφορές, οι οποίες στη θεωρία έπρεπε να ενισχυθούν από την αναστολή λειτουργίας φυσικών καταστημάτων και την «αναγκαστική στροφή» προς το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Στην αγορά ταχυμεταφορών εκτιμούν, όμως, πως μόλις ισορροπήσει η κατάσταση, τις επόμενες ημέρες, θα υπάρξουν αξιόλογες ευκαιρίες, ειδικά μέσω συνεργασιών με αλυσίδες σουπερμάρκετ, οι οποίες πλέον αδυνατούν να υποστηρίξουν τον όγκο των ηλεκτρονικών παραγγελιών.

Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, κάποιος που παραγγέλνει σήμερα ηλεκτρονικά από το σουπερμάρκετ, θα δει την παραγγελία του να φτάνει τον Απρίλιο (!), με βάση τις δυνατότητες του σημερινού μηχανισμού των αλυσίδων.

Όπως λέει ο κ. Κώστας Μενεγάκης, γενικός διευθυντής της ACS Courier, του ομίλου Quest Συμμετοχών, «ενώ η αγορά ταχυμεταφορών κινούνταν ανοδικά το πρώτο δίμηνο του έτους, τις τελευταίες ημέρες στραβοπάτησε». Ορισμένοι θα περίμεναν πως οι καταναλωτές θα στρέφονταν προς το ηλεκτρονικό εμπόριο αφού τα φυσικά καταστήματα (πλην λίγων εξαιρέσεων) είναι κλειστά. Όμως, στην αγορά εξηγούν πως τις πρώτες ημέρες τα νοικοκυριά είχαν επικεντρωθεί στο να αγοράσουν είδη πρώτης ανάγκης, κάτι που κάνουν μέχρι και σήμερα. Σε δεύτερο στάδιο και αφού ισορροπήσει κάπως η κατάσταση, θα στραφούν προς αγορές άλλων προϊόντων, όπως ηλεκτρονικά, κ.λπ.

«Ηδη όσοι εργάζονται από το σπίτι βλέπουν πως τους λείπει εξοπλισμός, αναλώσιμα και άλλα προϊόντα τα οποία θα χρειαστεί να τα αγοράσουν ηλεκτρονικά», λέει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metron Logistics Θεόδωρος Σκαμάγκος, ο οποίος προβλέπει έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου τις επόμενες εβδομάδες. Υπό την προϋπόθεση, όπως λέει, πως δεν θα υπάρξουν ακόμα πιο δυσάρεστες εκπλήξεις στην οικονομία.

Οι εταιρείες ταχυμεταφορών, εδώ και αρκετό καιρό, αναζητούσαν ευκαιρίες στον τομέα της διανομής τροφίμων και λαχανικών καθώς και φαρμάκων, με την κρίση των τελευταίων ημερών να επιταχύνει τη στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η αγορά των ηλεκτρονικών φαρμακείων κάλπαζε στην κυριολεξία την τελευταία διετία, αλλά στα σουπερμάρκετ ήταν σχετικά μικρός ο αριθμός των πελατών που προτιμούσαν τις ηλεκτρονικές αγορές.

Τώρα καταγράφεται έκρηξη παραγγελιών, με τον στόλο και τα τεχνολογικά συστήματα των αλυσίδων σουπερμάρκετ να αδυνατούν να εξυπηρετήσουν το πελατολόγιο. Συνεπώς, όπως εκτιμά και ο κ. Μενεγάκης, θα υπάρξουν συνεργασίες με εταιρείες ταχυμεταφορών που μπορούν να υποστηρίξουν τη διανομή τέτοιων ευαίσθητων προϊόντων. Πέρυσι, περίπου το 40% των εσόδων της ACS Courier, που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά ταχυμεταφορών, προέρχονταν από το ηλεκτρονικό εμπόριο. 

Η αγορά

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), για το 2018, «ο κομβικός ρόλος του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου έδωσε ώθηση στη δραστηριότητα των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών, καθώς πλέον το ένα πέμπτο περίπου των εσόδων τους προήλθε από αποστολές προς το εξωτερικό». Το 2018, όπως και το 2017, οι έξι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ταχυμεταφορών διακίνησαν το 82,5% των ταχυδρομικών αντικειμένων, καταλαμβάνοντας μερίδιο 84,4% των εσόδων της αγοράς.

Η ελληνική αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών είχε φτάσει το 2018 τα 564,8 εκατ. από 549,4 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ καταγράφεται συνεχής πτώση των αντικειμένων που διακινούνται. Το 2018 είχαν διακινηθεί 350,54 εκατ. επιστολές, δέματα κ.λπ., ενώ το 2017 είχαν διακινηθεί 356,2 εκατ. Η μείωση αντικειμένων αφορά μόνο τις επιστολές και τα ΕΛΤΑ καθώς οι ανταγωνιστές τους είχαν συνεχή αύξηση των διακινούμενων δεμάτων/επιστολών από το 2012 μέχρι σήμερα (οι αριθμοί έχουν υπερδιπλασιαστεί).

Μάλιστα η αγορά των δεμάτων το 2018 απέφερε το 48% των συνολικών εσόδων της ταχυδρομικής αγοράς, αν και διακίνησε μόλις το 13% του συνόλου των ταχυδρομικών αντικειμένων. Εξαιτίας της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τα έσοδα από διακίνηση μικροδεμάτων έχουν αυξηθεί από τα 145 εκατ. ευρώ το 2012 σε 269,5 εκατ. ευρώ το 2018. Οι επιχειρήσεις με γενική άδεια στον τομέα των ταχυμεταφορών είχαν έσοδα 360,27 εκατ. ευρώ το 2018 από 336,1 εκατ. το 2017. Οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών διακίνησαν φακέλους σε ποσοστό 43% και δέματα-μικροδέματα σε ποσοστό 54% του πλήθους των αντικειμένων.

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v