Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aegean: Η κρατική βοήθεια κρίνει το ύψος πτήσης

Το μέγεθος και η διατήρηση των κεκτημένων στην ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά, το διακύβευμα. Οι μεταβλητές και τα διλήμματα για το σχέδιο πτήσης της εταιρείας στη φάση επαναλειτουργίας μετά το lockdown.

Aegean: Η κρατική βοήθεια κρίνει το ύψος πτήσης

«Πρέπει να έχουμε τον χώρο και τα αντανακλαστικά που θα μας επιτρέψουν να βγούμε από αυτή την κατάσταση». Με αυτή τη φράση, ο πρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης συμπύκνωσε το momentum της εταιρείας, έχοντας ζητήσει νωρίτερα κρατική στήριξη, κατ’ αντιστοιχία με ό,τι κάνουν άλλες χώρες με ανταγωνιστές της.

Το «σχέδιο πτήσης» της εταιρείας στη φάση επαναλειτουργίας της μετά το lockdown που παρουσίασε χθες σε αναλυτές ο εκ των βασικών μετόχων και πρόεδρος της Aegean είχε μια εγγενή δυσκολία. Είχε περισσότερο τα χαρακτηριστικά μιας εξίσωσης με πολλές μεταβλητές και λιγότερο ενός οδικού χάρτη εξόδου από την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνει ο τομέας των αερομεταφορών διεθνώς εξαιτίας της πανδημίας.

Το κρίσιμο είναι πως οι περισσότερες «μεταβλητές» συνδέονται με το πακέτο στήριξης που συζητά η διοίκηση της Aegean με την κυβέρνηση. Μια συζήτηση η οποία καλύπτεται μεν από την ομπρέλα των σχετικών κατευθύνσεων της Κομισιόν για την οριζόντια και κατά περίπτωση στήριξη επιχειρήσεων, αλλά δημιουργεί μια άβολη κατάσταση για την κυβέρνηση και την εταιρεία.

Για την κυβέρνηση, η οποία θα πρέπει να αποφασίσει αν θα παρέχει πρόσθετη στήριξη στην Aegean, πέραν των οριζόντιων μέτρων που θα λάβει για το σύνολο των επιχειρήσεων, αλλά και εκείνων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού. Επιπλέον, θα πρέπει να αποφασίσει τους όρους παροχής βοήθειας, αλλά και πώς θα καλυφθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Ιδιαίτερα σε μια συγκυρία κατά την οποία απειλούνται δεκάδες χιλιάδες θέσεις απασχόλησης στο σύνολο της οικονομίας και απειλούνται με λουκέτο πολλές μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η άβολη κατάσταση για την Aegean αφορά στο γεγονός πως υποχρεώνεται να προστρέξει (όπως έκαναν ανταγωνιστές της) σε κρατική βοήθεια, ενώ ήταν εκείνη που συνέδεσε την ιστορία της με τον αγώνα κατά των κρατικών ενισχύσεων προς την πάλαι ποτέ Ολυμπιακή. Παρότι οι συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές.

Το αίτημα της Aegean να γίνει το δημόσιο, μέρος της εξίσωσης για την έξοδο της Aegean από τη διεθνή κρίση, δεν αφορά αυτή καθαυτή τη διάσωση της εταιρείας αλλά το μέγεθός της. Ο Ευτ. Βασιλάκης άφησε εμμέσως να εννοηθεί πως με ίδια μέσα και μόνο, η εταιρεία θα μπορούσε να υποστηρίξει ένα μέγεθος στόλου 25-30 αεροπλάνων, με τους εργαζόμενους που αναλογούν και το δίκτυο προορισμών που θα μπορούσε να καλύπτει. Αυτό θα υποβίβαζε την εταιρεία σε «σκιά» του σημερινού εαυτού της και θα επέστρεφε την ελληνική αγορά αερομεταφορών 30 χρόνια πίσω, όπως εξήγησε.

Ότι η κρατική βοήθεια δεν αφορά τη διάσωση αλλά το μέγεθος της εταιρείας προκύπτει από το γεγονός πως τα επίπεδα ρευστότητάς της βρίσκονταν στα 465 εκατ. ευρώ στο τέλος του α’ τριμήνου έναντι 510 εκατ. ευρώ στην αρχή του.

Στο δε β’ τρίμηνο, η εταιρεία υπολογίζει πως θα «καίει» ρευστότητα 40 εκατ. ευρώ ανά μήνα. Εν τω μεταξύ η διοίκησή της έχει εξασφαλίσει πρόσθετη εφεδρική πιστωτική γραμμή 30 εκατ. ευρώ από κάθε μια από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Τα συνολικά 120 εκατ. ευρώ βραχυχρόνιου δανεισμού που έχει στη διάθεσή της η εταιρεία ισοσκελίζουν τις προβλεπόμενες απώλειες ρευστότητας του β’ τριμήνου.

Η εταιρεία κατέγραψε ζημιές 80 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο εξαιτίας του καταστροφικού Μαρτίου, όταν εμφάνισε ζημιές 43-44 εκατ. ευρώ. Οι συνολικές ζημιές α’ τριμήνου, ωστόσο, εκτιμάται πως θα ανέλθουν στα επίπεδα των 100-110 εκατ. ευρώ, με τον συνυπολογισμό ζημιάς 30 εκατ. ευρώ που κατέγραψε η εταιρεία λόγω της προαγοράς καυσίμων που είχε κάνει (hedging στα επίπεδα του 65% των συνολικών αναγκών της), αλλά δεν μπορούσε να αξιοποιήσει επειδή τα αεροπλάνα της ήταν καθηλωμένα στο έδαφος.

Για το β’ τρίμηνο, τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας είναι αρκετά προβλέψιμα, όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Aegean. Τους μήνες Απρίλιο και Μάιο η μείωση πτήσεων ξεπέρασε το 90% και επιβατών το 98%. Για το ίδιο διάστημα, ωστόσο, μείωσε τα πάγια κόστη της στα επίπεδα των 26-28 εκατ. ευρώ ανά μήνα, ύστερα από σχετικές συζητήσεις με προμηθευτές της αλλά και την ένταξη του 70% του προσωπικού της σε καθεστώς αναστολής συμβάσεων εργασίας.

Η εταιρεία ανεβάζει στροφές από τον Ιούνιο αλλά, πρακτικά, η επαναλειτουργία της ξεκινά τον Ιούλιο, όταν επαναφέρει σταδιακά μέρος των πτήσεων εξωτερικού. Σύμφωνα με τον Ευτ. Βασιλάκη, η Aegean επαναφέρει το 25% του συνολικού προγράμματός της (εσωτερικού και εξωτερικού) τον Ιούλιο και, σύμφωνα με το καλό σενάριο, θα φθάσει το 45-50% τον Σεπτέμβριο.

Η επαναδραστηριοποίηση της εταιρείας είναι ένα ρίσκο που είμαστε υποχρεωμένοι να πάρουμε, ανέφερε ο Ευτ. Βασιλάκης. Κι αυτό καθώς δεν αναμένει διαφοροποίηση των οικονομικών μεγεθών της στο γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο. Αναμένει, ωστόσο, θετικές εξελίξεις στα επίπεδα ρευστότητας της εταιρείας.

Ο ίδιος ανέφερε πως κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος για το τι θα συμβεί στον χώρο των αερομεταφορών στη συνέχεια και εκτίμησε πως θα απαιτηθούν τρία χρόνια προκειμένου η εταιρεία να επανέλθει σε επίπεδα 2019.

*Δείτε τις εκτιμήσεις της Aegean για το πρώτο τρίμηνο στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό". 

Παναγιώτης Δ. Υφαντής [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v