Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Απεργίες και κινητοποιήσεις εκεί που πονάει η διεθνής οικονομία

Αυξήσεις ζητούν οι εργαζόμενοι παγκοσμίως, καθώς ο πληθωρισμός «τρώει» τους μισθούς. Διαμαρτυρίες σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, έως το Περού και τη Ν. Αφρική. Αναταραχές σε αεροπορικές, λιμάνια, σιδηρόδρομους, logistics και Ενέργεια.

Απεργίες και κινητοποιήσεις εκεί που πονάει η διεθνής οικονομία

Ανευ προηγουμένου πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού έχει ασκήσει η πανδημία, όπως επίσης και στους εργαζόμενους που έχουν διατηρήσει αυτά τα συστήματα σε λειτουργία υπό δύσκολες συνθήκες. Φαίνεται όμως ότι πολλοί από αυτούς έχουν απαυδήσει.

Οπως μεταδίδει το Bloomberg, ένα κύμα απεργιών και άλλων εργατικών κινητοποιήσεων απειλεί την παγκόσμια οικονομία, ειδικά σε τομείς που περιλαμβάνουν τη μεταφορά αγαθών, ανθρώπων και ενέργειας. Από τους εργαζόμενους στους σιδηρόδρομους και στα λιμάνια στις ΗΠΑ μέχρι τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Αυστραλία και τους οδηγούς φορτηγών στο Περού, οι εργαζόμενοι απαιτούν καλύτερους μισθούς, λόγω πληθωρισμού.

Ακριβώς επειδή η δουλειά τους είναι τόσο κρίσιμη για την παγκόσμια οικονομία αυτή τη στιγμή -με τις αλυσίδες εφοδιασμού να είναι ακόμη ευάλωτες και τις αγορές εργασίας σφιχτές-, αυτοί οι εργαζόμενοι είναι δυνατοί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Οποιεσδήποτε διαταραχές που προκαλούνται από εργατικές διαφορές θα μπορούσαν να αυξήσουν τις ελλείψεις και τις ήδη φουσκωμένες τιμές, που απειλούν να πυροδοτήσουν ύφεση.

Αυτό ενθαρρύνει τους υπαλλήλους στις μεταφορές και στα logistics -που εκτείνονται από τις αποθήκες μέχρι τα φορτηγά- να αντιστέκονται στους εργοδότες τους, σύμφωνα με την Katy Fox-Hodess, λέκτορα για τις εργασιακές σχέσεις στο Sheffield University Management School στο Ηνωμένο Βασίλειο. Επισημαίνει τις ήδη δύσκολες συνθήκες εργασίας στον κλάδο μετά από χρόνια απορρύθμισης.

Οι εργαζόμενοι επωμίζονται το βάρος

«Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού δεν φτιάχτηκαν για να αντιμετωπίσουν μια κρίση όπως η πανδημία και οι εργοδότες έχουν σπρώξει πραγματικά αυτή την κρίση στις πλάτες των εργαζομένων», λέει η Fox-Hodess.

Από την πλευρά τους, οι κεντρικοί τραπεζίτες ανησυχούν για το ότι οι εργαζόμενοι πληρώνονται υπερβολικά, πυροδοτώντας έτσι ένα φαύλο κύκλο αυξήσεων μισθών και τιμών, όπως αυτός που εκτόξευσε τον πληθωρισμό τη δεκαετία του 1970. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν πολλά σημάδια για αυτό, με τα μισθολογικά κέρδη γενικά να υστερούν σε σχέση με τις τιμές, εν μέρει επειδή τα εργατικά σωματεία είναι γενικά λιγότερο ισχυρά από ό,τι ήταν τότε.

Αλλά αυτό μπορεί να κρύβει ένα διαφορετικό πρόβλημα. Μεγάλο μέρος του σημερινού πληθωρισμού προέρχεται από συγκεκριμένα σημεία -και η εργασιακή αναταραχή σε αυτούς τους βασικούς τομείς θα μπορούσε να έχει ευρύτερες επιπτώσεις στις τιμές. Μια απειλούμενη απεργία των εργαζομένων στον τομέα της ενέργειας της Νορβηγίας, για παράδειγμα, προκάλεσε νέους δονήσεις στις ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου νωρίτερα αυτό τον μήνα.

Υπάρχει επίσης κίνδυνος για την επανεξισορρόπηση των οικονομιών. Στην πανδημία, οι άνθρωποι αγόρασαν περισσότερα αγαθά σε βάρος υπηρεσιών όπως αεροπορικά εισιτήρια ή δωμάτια ξενοδοχείων, ασκώντας πίεση στις αλυσίδες εφοδιασμού και τροφοδοτώντας τον πληθωρισμό.

Η προσδοκία είναι ότι οι συνήθειες όσον αφορά τις δαπάνες θα επανέλθουν στο φυσιολογικό, με τους καταναλωτές να θέλουν να ταξιδέψουν ξανά. Αλλά οι απεργίες του προσωπικού καμπίνας της Ryanair ή των εργαζομένων στα αεροδρόμια στο Παρίσι και το Λονδίνο ενισχύουν την ταξιδιωτική αναταραχή που μπορεί να αποθαρρύνει τους επίδοξους τουρίστες.

Απεργία έχουν εξαγγείλει οι εργαζόμενοι στη Luftanasa την Τετάρτη, για αυξήσεις 9,5% στους μισθούς. Tο συνδικάτο ver.di ζήτησε τον περασμένο μήνα αύξηση μισθών για περίπου 20.000 εργαζομένους που, όπως λέει, πιέζονται από τον πληθωρισμό και έχουν καταπονηθεί λόγω ελλείψεων προσωπικού στα αεροδρόμια. 

Ακολουθεί μια σύνοψη ορισμένων από τα καυτά σημεία της εργασιακής αναταραχής που συγκλονίζουν την παγκόσμια οικονομία.

Τρένα και φορτηγά…

Στις ΗΠΑ, όπου το εργατικό κίνημα που παρακμάζει από καιρό δείχνει σημάδια αφύπνισης καθώς τα συνδικάτα αναπτύσσουν βάσεις σε εταιρείες όπως η Starbucks και η Amazon.com, μερικές από τις μεγαλύτερες διαμάχες είναι στον κλάδο των μεταφορών. Στις ήδη ταλαιπωρημένες αλυσίδες εφοδιασμού της χώρας υπάρχει ο κίνδυνος απεργίας των σιδηροδρόμων που θα μπορούσε να παραλύσει την κυκλοφορία των εμπορευμάτων.

Μετά από δύο χρόνια ανεπιτυχών διαπραγματεύσεων με τους μεγαλύτερους σιδηροδρόμους της χώρας, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δημιούργησε αυτόν τον μήνα μια επιτροπή για να επιλύσει μια βαθιά ρήξη μεταξύ 115.000 εργαζομένων και των εργοδοτών τους. Το Προεδρικό Συμβούλιο Έκτακτης Ανάγκης έχει προθεσμία μέχρι τα μέσα Αυγούστου, για να καταλήξει σε ένα σχέδιο συμβάσεων που θα είναι αποδεκτό και από τις δύο πλευρές.

«Υπάρχει μια πολύ στενή αγορά εργασίας, που φέρνει τους εργαζόμενους σε μια θέση με πολλά παράπονα, ενώ αισθάνονται δυνατοί», δήλωσε ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Cornell, Eli Friedman. Το Πανεπιστήμιο παρακολούθησε 260 απεργίες και πέντε «λουκέτα» στις ΗΠΑ, που αφορούσαν περίπου 140.000 υπαλλήλους το 2021.

Οι εργαζόμενοι στους σιδηρόδρομους του Ηνωμένου Βασιλείου ξεκινούν τη μεγαλύτερη απεργία που έχουν κάνει τα τελευταία 30 χρόνια 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι μηχανοδηγοί λένε ότι θα απεργήσουν στις 30 Ιουλίου και δύο άλλα συνδικάτα μεταφορών σχεδιάζουν επίσης 24ωρες απεργίες την επόμενη εβδομάδα. Δεν είναι μόνο οι επιβάτες που θα υποφέρουν: Η AP Moller-Maersk A/S, η Νο 2 ναυτιλιακή εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, προειδοποίησε ότι αυτές οι ενέργειες θα προκαλέσουν «σημαντική διαταραχή» στην κίνηση των εμπορευμάτων.

Και στους σιδηροδρόμους του Καναδά έχουν γίνει απεργίες -μέρος της μεγαλύτερης εργατικής διαμάχης στη χώρα εδώ και δεκαετίες. Δεκάδες χιλιάδες εργάτες στις κατασκευές αποχώρησαν επίσης από τη δουλειά τους νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι. 

Σε πολλές χώρες, οι οδηγοί φορτηγών που διαμαρτύρονται για το υψηλό κόστος των καυσίμων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εργατικών αναταραχών. Οι φορτηγατζήδες στο Περού πραγματοποιούν πανεθνική απεργία αυτό τον μήνα. Στην Αργεντινή, τα οδοφράγματα από τους οδηγούς διήρκεσαν μια εβδομάδα, καθυστερώντας περίπου 350.000 τόνους καλλιέργειες -περίπου 10 μικρά φορτία πλοίων. Στη Νότια Αφρική, οδηγοί απέκλεισαν δρόμους, συμπεριλαμβανομένης μιας βασικής εμπορικής σύνδεσης με τη γειτονική Μοζαμβίκη, σε μια διαδήλωση ενάντια στις τιμές-ρεκόρ της βενζίνης.

… Και στα λιμάνια και στα πλοία

Η εργατική διαμάχη για την οποία ανησυχούν περισσότερο οι παρατηρητές της οικονομίας των ΗΠΑ είναι αυτή που αφορά περισσότερους από 22.000 λιμενεργάτες στη Δυτική Ακτή. Το συμβόλαιό τους έληξε στις αρχές Ιουλίου και η International Longshore and Warehouse Union διαπραγματεύεται ένα νέο. Και οι δύο πλευρές λένε ότι θέλουν να αποφύγουν τις στάσεις εργασίας που θα μπορούσαν να κλείσουν τα λιμάνια, από τα οποία διακινούνται σχεδόν οι μισές εισαγωγές της Αμερικής.

Εν τω μεταξύ, το λιμάνι του Όκλαντ, το τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι στην Καλιφόρνια, αναγκάστηκε να κλείσει ορισμένες από τις πύλες και τους τερματικούς σταθμούς του την περασμένη εβδομάδα -αυξάνοντας τον χρόνο αναμονής για τα εισαγόμενα αγαθά-, επειδή οι φορτηγατζήδες απέκλεισαν την πρόσβαση, σε ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια σε έναν εργατικό νόμο που θα μπορούσε να οδηγήσει 70.000 οδηγούς εκτός δρόμου.

Τα γερμανικά λιμάνια πασχίζουν να βρουν τον δρόμο τους, μετά από μια διήμερη απεργία νωρίτερα αυτόν τον μήνα που επιδείνωσε τα σημεία συμφόρησης εμπορευμάτων που πλήττουν τη ναυτιλία και τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.

Στη Νότια Κορέα, η ναυπηγική βιομηχανία έχει δει μια έκρηξη στις παραγγελίες εν μέσω κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται εδώ και αρκετές εβδομάδες σε μια αποβάθρα της Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. στη νότια πόλη Geoje, απαιτώντας αύξηση των μισθών κατά 30% και ελάφρυνση του φόρτου εργασίας τους. Η κινητοποίησή τους έχει ήδη καθυστερήσει την παραγωγή και το λανσάρισμα τριών πλοίων και ο πρόεδρος Yoon Suk Yeol προέτρεψε τους υπουργούς να το επιλύσουν. Μία λύση έδειχνε να είναι κοντά από αυτό το Σαββατοκύριακο.

Χάος αεροπορικών ταξιδιών

Οι εργατικές διαφορές έχουν φέρει ταξιδιωτικό χάος στην Ευρώπη, με τις αεροπορικές και σιδηροδρομικές εταιρείες να έχουν ήδη έλλειψη προσωπικού μετά την πίεση της πανδημίας στις αγορές εργασίας. Αερομεταφορείς όπως η Ryanair, η EasyJet και η SAS της Σκανδιναβίας έχουν δει τα δρομολόγιά τους να διαταράσσονται από απεργίες.

Μια απεργία στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle έξω από το Παρίσι οδήγησε σε ακυρώσεις πτήσεων ενώ και στο Heathrow του Λονδίνου υπήρξε αυτός ο κίνδυνος, προτού η Unite Union ακυρώσει την προτεινόμενη απεργία την Πέμπτη, λέγοντας ότι είχε λάβει μια «βελτιωμένη προσφορά» για αυξήσεις μισθών.

Ακόμη και στη συνήθως χαλαρή Τζαμάικα, οι ελεγκτές πτήσης πραγματοποίησαν μονοήμερη απεργία στις 12 Μαΐου για να διαμαρτυρηθούν για χαμηλούς μισθούς και τις πολλές ώρες εργασίας, κλείνοντας τον εναέριο χώρο της Τζαμάικα και διαταράσσοντας τα ταξίδια για περισσότερους από 10.000 ανθρώπους στο νησί της Καραϊβικής. Τουλάχιστον ένα αεροπλάνο αναγκάστηκε να επιστρέψει στον Καναδά στα μέσα του ταξιδιού.

Ενεργειακή κρίση

Μια απεργία των εργαζομένων στο πετρέλαιο στη Νορβηγία απείλησε να φέρει ένα ακόμη χτύπημα στον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης, που έχει ήδη πληγεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία με μειωμένες ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Η διαφορά επιλύθηκε όταν η κυβέρνηση παρενέβη για να προτείνει ένα υποχρεωτικό συμβούλιο μισθοδοσίας. Η υπουργός Εργασίας της χώρας είπε ότι δεν είχε άλλη επιλογή από το να παρέμβει, λόγω της πιθανότητας «μεγάλων κοινωνικών επιπτώσεων για όλη την Ευρώπη». Μια περαιτέρω κλιμάκωση της απεργίας θα μπορούσε να είχε κλείσει περισσότερες από τις μισές εξαγωγές φυσικού αερίου της Νορβηγίας.

Στην Αυστραλία, μία από τις κορυφαίες εξαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο, οι εργαζόμενοι στις πλωτές εγκαταστάσεις παραγωγής LNG Prelude της Shell στη Δυτική Αυστραλία έχουν παρατείνει την κινητοποίησή τους μέχρι τις 4 Αυγούστου, σύμφωνα με το σωματείο Offshore Alliance. Οι κινητοποιήσεις τους έχουν σταματήσει τη φόρτωση σε εξαγωγική εγκατάσταση, επιδεινώνοντας τις παγκόσμιες ελλείψεις καυσίμων.

Εργατικά σωματεία της κρατικής εταιρείας κοινής ωφέλειας της Νότιας Αφρικής Eskom Holdings SOC κέρδισαν μια αύξηση μισθού που συμβαδίζει περίπου με τον πληθωρισμό, μετά από μια εβδομαδιαία απεργία που επιδείνωσε τις διακοπές ρεύματος στη χώρα -και ήταν παράνομη σύμφωνα με τους νόμους που απαγορεύουν στους εργαζόμενους της Eskom να απεργούν, επειδή η παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος θεωρείται απαραίτητη υπηρεσία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v