Η τραπεζική δραστηριότητα βρίσκεται σήμερα σε μία από τις πιο απαιτητικές, αλλά και πιο συναρπαστικές περιόδους της ιστορίας της. Η τεχνολογία δεν λειτουργεί πλέον στο παρασκήνιο· είναι το κεντρικό πεδίο όπου κρίνεται η εμπειρία του πελάτη, η ανταγωνιστικότητα και η ανθεκτικότητα κάθε τράπεζας. Οι εμπειρίες που διαμορφώνουν οι FinTechs και οι BigTechs έχουν θέσει νέους κανόνες παιχνιδιού και οι τράπεζες καλούνται να ανταποκριθούν, διατηρώντας ταυτόχρονα τη σταθερότητα και την αξιοπιστία τους. Στην Πειραιώς αντιμετωπίζουμε την τεχνολογία ως τον κατεξοχήν μοχλό με τον οποίο επανεφευρίσκουμε τον τρόπο που λειτουργούμε και εξυπηρετούμε τον πελάτη.
Το μέλλον της ψηφιακής τραπεζικής διαμορφώνεται γύρω από τρεις μεγάλες μετατοπίσεις. Αρχικά το ψηφιακό κανάλι εξελίσσεται σε κύριο φορέα της πελατειακής σχέσης. Η τράπεζα δεν αρκείται πλέον να αποτελεί σημείο διεκπεραίωσης συναλλαγών· επιδιώκει να γίνει το σταθερό, καθημερινό σημείο αναφοράς για την οικονομική ζωή του πελάτη. Το mobile, ενισχυμένο με AI, αναδεικνύεται στο κύριο «ψηφιακό πρόσωπο» της τράπεζας: εκεί όπου ο πελάτης καλύπτει τις ανάγκες του, από απλές πληρωμές μέχρι πιο σύνθετες αποφάσεις, μέσα από μια εμπειρία φυσικού διαλόγου με την τράπεζα -απλή, καθαρή και διαισθητική.
Η τεχνολογική μεταμόρφωση δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως μεμονωμένο έργο με αρχή και τέλος, αλλά ως διαρκής τρόπος λειτουργίας. Οι τράπεζες παγκοσμίως επανασχεδιάζουν το λειτουργικό τους μοντέλο, την αρχιτεκτονική δεδομένων και τα βασικά τους συστήματα πάνω σε υποδομές cloud, Τεχνητής Νοημοσύνης και ανοιχτών διεπαφών. Ταυτόχρονα, χτίζουν συστηματικά ικανότητα συνεχούς μετασχηματισμού, ώστε η τραπεζική τεχνολογία να προσαρμόζεται γρήγορα σε νέα προϊόντα, νέους κανονισμούς και νέες συνήθειες των πελατών. Καθοριστικό σε αυτό είναι η επένδυση στο ταλέντο με AI-literate οργανισμούς, ψηφιακή ανθεκτικότητα των ομάδων και κουλτούρα συνεχούς μάθησης που τροφοδοτεί η ίδια τον επόμενο κύκλο καινοτομίας. Χωρίς φιλόδοξη στρατηγική για τους ανθρώπους, δεν μπορεί πια να σταθεί καμία σοβαρή στρατηγική τεχνολογίας.
Πλέον εισερχόμαστε σε μια νέα γενιά τεχνολογιών αιχμής. Το GenAI επηρεάζει σχεδόν κάθε πτυχή της τραπεζικής -από τον σχεδιασμό προϊόντων και την εξυπηρέτηση, έως τη διαχείριση κινδύνων και την κανονιστική συμμόρφωση- ενώ οι quantum τεχνολογίες ανοίγουν νέους ορίζοντες στην πρόληψη απάτης, στην πρόβλεψη κινδύνων και στην κρυπτογράφηση επόμενης γενιάς. Παράλληλα, τεχνολογίες όπως το blockchain και τα crypto assets ωριμάζουν και περνούν σταδιακά από τον πειραματισμό σε πιο θεσμικές εφαρμογές: από ταχύτερες, διασυνοριακές πληρωμές και tokenized assets, μέχρι νέα μοντέλα ψηφιακής ταυτότητας και διακανονισμού. Μαζί, όλα αυτά συνθέτουν ένα περιβάλλον όπου η έννοια της τραπεζικής σχέσης επαναπροσδιορίζεται.
Η Πειραιώς σήμερα
Μέσα σε αυτό το διεθνές πλαίσιο, η Τράπεζα Πειραιώς έχει ουσιαστικά επανεφεύρει τον εαυτό της στο digital banking. Έχουμε περάσει σε μια σύγχρονη, τεχνολογική «ραχοκοκαλιά» που στηρίζει την καθημερινή εμπειρία πελάτη και μας επιτρέπει να στοχεύουμε πλέον σε πιο φιλόδοξες ψηφιακές πρωτοβουλίες. Έχουμε, ουσιαστικά, αφήσει πίσω μας τη φάση του πειραματισμού και βρισκόμαστε πλέον στη φάση της κλιμάκωσης. Η Τράπεζα πραγματοποιεί μία από τις πιο εκτεταμένες τεχνολογικές επενδύσεις στον κλάδο. Οι επενδύσεις αυτές υποστηρίζουν έναν πλήρη τεχνολογικό ανασχεδιασμό: cloud adoption που αυξήθηκε κατά 70%, νέα core συστήματα, API-first αρχιτεκτονική και αυτοματισμούς που ενισχύουν την παραγωγικότητα.
Το mobile και το web banking αποτελούν πλέον το βασικό σημείο επαφής με τον πελάτη. Λύσεις όπως τα e-Kiosks, το Remote Signing και οι διευρυμένες δυνατότητες των ΑΤΜ αποσυμφορούν το δίκτυο, μειώνουν τον χρόνο εξυπηρέτησης και προσφέρουν πρακτικά πρόσβαση 24/7. Η εμπειρία γίνεται πιο γρήγορη, πιο συνεπής, πιο προβλέψιμη και σταδιακά πιο προσωποποιημένη. Σήμερα εξυπηρετούμε πάνω από 3 εκατομμύρια ενεργούς digital χρήστες, με περίπου 99% των συναλλαγών να πραγματοποιούνται ψηφιακά και περίπου 25% των πωλήσεων να γίνονται online.
Παράλληλα, έχουμε επενδύσει σε σύγχρονες υποδομές cloud και σε ένα οργανωμένο κέντρο Τεχνητής Νοημοσύνης που αναπτύσσει εφαρμογές στον Όμιλο. Σε διάστημα λιγότερο του ενός έτους παραδώσαμε έντεκα εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης σε παραγωγικό περιβάλλον και επαναπροσδιορίσαμε τον τετραετή οδικό μας χάρτη με 86 χρήσεις AI που αγγίζουν όλες τις μονάδες -από Retail και CIB μέχρι Wealth, PFM, Risk, Technology και HR.
Επίσης, μετασχηματίζουμε το λειτουργικό μοντέλο της τεχνολογίας, με δια-λειτουργικές ομάδες και σύγχρονες πρακτικές υλοποίησης (DevOps, SRE, Platform-based operating model), ώστε να αυξάνουμε συνεχώς τον ρυθμό και την ποιότητα με την οποία φέρνουμε νέα ψηφιακά προϊόντα στην αγορά.
Το πιο κρίσιμο στοιχείο, όμως, είναι οι άνθρωποί μας. Επενδύουμε σε προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων, ώστε οι ομάδες της Πειραιώς να είναι πραγματικά AI-educated, να κατανοούν τις δυνατότητες των νέων εργαλείων, να τα χρησιμοποιούν με ασφάλεια και να συνδιαμορφώνουν τις λύσεις του αύριο. Θέλουμε η τεχνολογία να είναι πολλαπλασιαστής του ταλέντου μας, όχι παράγοντας ανασφάλειας.
Η Πειραιώς αύριο
Το στοίχημα για εμάς είναι να συνεχίσουμε να επενδύουμε με την ίδια αποφασιστικότητα στην τεχνολογία και στους ανθρώπους μας. Tο όραμά μας είναι η Πειραιώς να είναι η τράπεζα που ο πελάτης εμπιστεύεται πρώτη όταν σκέφτεται την οικονομική του ζωή. Ένα digital περιβάλλον που δεν περιορίζεται σε συναλλαγές, αλλά λειτουργεί ως καθημερινός σύμμαχος, απλό, ασφαλές, έξυπνο και πραγματικά ανθρώπινο. Χτίζουμε μια τράπεζα όπου το ταλέντο, τα δεδομένα και η Τεχνητή Νοημοσύνη συνδέονται σε ένα ενιαίο οικοσύστημα, με στόχο τη δημιουργία ουσιαστικής αξίας για τον πελάτη, τον μέτοχο και την ελληνική οικονομία.
* Ο Αλέξανδρος Εμμανουήλ είναι Chief Technology Officer της Τράπεζας Πειραιώς.