Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποια ήταν η μεγαλύτερη ζημιά που έκαναν τα lockdown

Πέρα από τον πληθωρισμό και τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες το κλείσιμο στο σπίτι είχε σημαντικότερες συνέπειες. Πώς επηρέασε τη νεολαία και γιατί η ζημιά δεν αποκαθίσταται. Γράφει ο Τ. Μίχας.

  • του Τάκη Μίχα
Ποια ήταν η μεγαλύτερη ζημιά που έκαναν τα lockdown

Για τους περισσότερους αναλυτές η περίοδος της Covid και συγκεκριμένα η πολιτική των lockdown, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο για τον πληθωρισμό που αντιμετωπίζουμε σήμερα. Ομως, σε βάθος χρόνου ίσως θα αποδειχθεί ότι τη μεγαλύτερη ζημία που έκαναν αφορούν την ποιότητα του ανθρώπινου κεφαλαίου.

Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή επιστημονική μετα-ανάλυση βασισμένη σε 42 μελέτες από 15 χώρες του κόσμου, οι μαθητές έχασαν 30% μάθησης ενός σχολικού έτους λόγω της πολιτικής του κλεισίματος των σχολείων κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Η απώλεια οφείλεται κυρίως στις αρνητικές επιπτώσεις που είχε το κλείσιμο στη φυσική και πνευματική υγεία των παιδιών. Πρόκειται για μία απώλεια μάθησης που δύσκολα μπορεί να αναπληρωθεί. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature of Human Behaviour.

Οι μελέτες επίσης δείχνουν ότι η απώλεια μάθησης που προκάλεσαν αυτές οι πολιτικές δύσκολα είναι αντιστρέψιμη. Όταν επέστρεψαν στα σχολεία οι ελλείψεις που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του κλεισίματος παρέμειναν σταθερές κάτι που δείχνει, σύμφωνα με τις μελέτες, ότι αυτές οι ελλείψεις θα συνοδεύουν τα παιδιά καθόλη την διάρκεια της εκπαιδευτικής τους καριέρας.

Οι ελλείψεις αυτές αφορούν ιδιαίτερα τον τομέα των μαθηματικών κάτι που ίσως να οφείλεται στο ότι «η διαδικασία εκμάθησης στα μαθηματικά βασίζεται περισσότερο στη διδασκαλία παρά στο διάβασμα»

Οι απώλειες στη μάθηση ήταν εντονότερες σε χώρες μεσαίου εισοδήματος, ενώ για της χώρες χαμηλού εισοδήματος δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία. Ομως ακόμα και σε χώρες υψηλού εισοδήματος όπως οι ΗΠΑ το μέγεθος της απώλειας μάθησης υπήρξε μεγάλο. Μια μελέτη που περιλαμβάνεται στην ανάλυση βρήκε ότι ο μέσος μαθητής δημοσίου σχολείου απώλεσε μισό έτος μάθησης στα μαθηματικά και ένα τέταρτο του έτους σε ανάγνωση.

Δύο μόνο χώρες στον κόσμο κατάφεραν να αποφύγουν τις συνέπειες της της πολιτικής του κλεισίματος. Η Σουηδία και η Δανία:

  • Η Σουηδία που ευθύς εξ αρχής αρνήθηκε να ακολουθήσει την «μένουμε στο σπίτι» υστερία, απέφυγε το κλείσιμο των περισσοτέρων σχολείων και δεν έκλεισε ποτέ τα δημοτικά.
  • Η Δανία απο την πλευρά της ακολούθησε μεν την πολιτική του κλεισίματος αλλά στο βαθμό που έχει την πιο προωθημένη υποδομή ψηφιακών επικοινωνιών στον κόσμο κατάφερε να έχει μία αποτελεσματική τηλεμάθηση.

«Η πανδημία Covid» καταλήγει η ανάλυση «οδήγησε σε μία από τις μεγαλύτερες διαταραχές στην ιστορία της εκπαίδευσης. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα κλεισίματα των σχολείων που υπολογίζεται ότι επηρέασαν το 95% του παγκόσμιου μαθητικού πληθυσμού. Στις επιπτώσεις του περιορισμού της πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλίας προστίθενται και οι επιπτώσεις της πανδημίας στο εξωσχολικό μαθησιακό περιβάλλον καθώς και στην πνευματική και φυσικής υγεία...».

Σύμφωνα με την ανάλυση οι αρνητικές επιπτώσεις του κλεισίματος των σχολείων δεν έπληξαν όλους στον ίδιο βαθμό, αλλά ιδιαίτερα τους μαθητές που προέρχονται από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα: «Οι αρνητικές επιπτώσεις», αναφέρει η μελέτη, «θα είναι πιο έντονες σε παιδιά που προέρχονται από οικογένειες χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου επιδεινώνοντας προϋπάρχουσες εκπαιδευτικές ανισότητες».

Παρόλο που η ανάλυση δεν συμπεριλαμβάνει μελέτες από την Ελλάδα μπορεί να αναμένει κανείς και ότι εδώ οι επιπτώσεις του κλεισίματος των σχολείων υπήρξαν οι ίδιες. Με δεδομένες μάλιστα τις ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις που είχε αυτή η πολιτική για τους μαθητές που προέρχονται από τα μη προνομιούχα πληθυσμιακά στρώματα, είναι να απορεί κανείς ότι κόμματα και συνδικάτα που διαλαλούν αυξημένη «κοινωνική ευαισθησία» υποστήριξαν την πολιτική του κλεισίματος με τόση θέρμη.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v