Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πιέσεις για νέο γύρο αυξήσεων στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου

Πονοκέφαλος τα αυξημένα κόστη αποζημιώσεων και οι λειτουργικές δαπάνες. Μονοψήφιο ποσοστό πτώσης της οδικής κυκλοφορίας και υποχώρηση του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων το καλοκαίρι.

Πιέσεις για νέο γύρο αυξήσεων στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου

Προς νέο κύμα αυξήσεων -πιθανόν και μέσα στο τρέχον έτος- φαίνεται να βαδίζουμε στα τιμολόγια του κλάδου οχημάτων, όχι τόσο λόγω των εξελίξεων στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά εξαιτίας του πληθωρισμού και της επίδρασής του τόσο στο ύψος των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων όσο και στα λειτουργικά έξοδα των ασφαλιστικών εταιρειών.

Σ’ αυτές τις εκτιμήσεις προβαίνουν παράγοντες του κλάδου, θεωρώντας ότι οι όποιες αυξήσεις τιμολογίων έλαβαν χώρα μετά το πέρας των καλοκαιρινών διακοπών δεν είναι αρκετές για καλύψουν τις επιβαρύνσεις που έχουν υποστεί οι ασφαλιστικές εταιρείες.

«Τα περιθώρια του κλάδου ήταν ήδη ιδιαίτερα πιεσμένα εδώ και αρκετά χρόνια. Οι αυξήσεις των τιμολογίων έπρεπε να είχαν ξεκινήσει το αργότερο από το 2019, ωστόσο ήρθε η μείωση του αριθμού των ατυχημάτων εξαιτίας της πανδημίας, με αποτέλεσμα να περάσουν δύο ακόμη χρόνια με σταθερά ή και περαιτέρω μειούμενα τιμολόγια. Τώρα όμως έφτασε ο κόμπος στο χτένι. Ο πληθωρισμός έχει αυξήσει το ύψος των αποζημιώσεων κατά διψήφια ποσοστά λόγω της πορείας των τιμών των ανταλλακτικών, ενώ παράλληλα ανοδικές τάσεις εμφανίζει και το λειτουργικό κόστος των εταιρειών (π.χ. πολύ αυξημένοι λογαριασμοί ρεύματος, ενοίκια, κ.λπ.). Θεωρώ πως οι όποιες περιορισμένες αναθεωρήσεις έγιναν μετά τις καλοκαιρινές διακοπές στα τιμολόγια των ασφαλιστικών εταιρειών δεν επαρκούν και πως θα δούμε και δεύτερο κύμα ανατιμήσεων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ένας ακόμη παράγοντας που προβληματίζει τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι και η επαναφορά της συχνότητας των τροχαίων ατυχημάτων στα προ πανδημίας επίπεδα. Ειδικότερα, η μεγάλη κάμψη που είχε παρατηρηθεί κατά τις περιόδους λήψης περιοριστικών μέτρων από την κυβέρνηση για την αντιμετώπισης της Covid-19 (σε πρώτη φάση από τον Μάρτιο έως και τον Μάιο του 2020 και στη συνέχεια από το Νοέμβριο 2020 έως και τον Απρίλιο του 2021), όπως για παράδειγμα το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων και η απαγόρευση των διανομαρχιακών μετακινήσεων, έχει πλέον σταματήσει.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα (πηγή ΕΛΣΤΑΤ), κατά το πρώτο φετινό οκτάμηνο, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων ήταν κατά 9,5% υψηλότερος από πέρυσι (7.283 έναντι 6.653) και κατά 21% ανώτερος σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 (από 5.976 σε 7.283). Η τόσο μεγάλη αύξηση του αριθμού των ατυχημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι φέτος δεν επιβλήθηκαν περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία των οχημάτων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, με την καθημερινή ζωή των πολιτών να επανέρχεται στην κανονικότητα. Ωστόσο, από τον Ιούλιο και μετά, ο αριθμός των ατυχημάτων εμφανίζει πτωτική τάση σε σχέση με πέρυσι (βλέπε στοιχεία παρατιθέμενου πίνακα), παρά το γεγονός ότι η φετινή τουριστική δραστηριότητα ήταν σαφώς ανεβασμένη, προσεγγίζοντας τα ιστορικά υψηλά επίπεδα του 2019.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο ότι πολλοί συμπολίτες μας περιόρισαν τις οδικές τους μετακινήσεις, λόγω των επιπτώσεων που προέκυψαν από τη μεγάλη ποσοστιαία αύξηση της τιμής της βενζίνης στα πρατήρια καυσίμων, αλλά και από τις ευρύτερες επιπτώσεις του αυξημένου πληθωρισμού στα διαθέσιμα εισοδήματα των νοικοκυριών. Έτσι, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ειδικότερα παρατηρήθηκε μονοψήφιο ποσοστό πτώσης στον όγκο κατανάλωσης της βενζίνης, τάση που συνεχίστηκε κατά το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου.

Ειδικότερα, σε επίπεδο πρώτου εννεαμήνου, με βάση τα επίσημα στοιχεία (πηγή Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος), οι όγκοι πωλήσεων βενζινών παρουσίασαν άνοδο κατά 3,2% και του diesel κίνησης κατά 8,6%, επηρεασμένες ωστόσο από την πορεία του πρώτου τετραμήνου.

Μέσα σε ένα κλίμα τόσο έντονης αβεβαιότητας όπως το τρέχον, κανείς δεν μπορεί να προχωρήσει σε ασφαλείς εκτιμήσεις για την πορεία της ζήτησης των καυσίμων κίνησης, τόσο για το τελευταίο δίμηνο της φετινής χρονιάς όσο και για το επόμενο έτος. Ωστόσο, οι περισσότεροι προβλέπουν μια περαιτέρω αποκλιμάκωση της κατανάλωσης (με ό,τι αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται για τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων), με δεδομένο ότι από τον Νοέμβριο και μετά οι θετικές επιδράσεις της αυξημένης τουριστικής δραστηριότητας θα σταματήσουν. Επιπρόσθετα, το σύνολο των αναλυτών και των διεθνών οίκων μιλούν για έναν δύσκολο επερχόμενο χειμώνα, που θα συνοδευτεί είτε από οικονομική ύφεση είτε -στην καλύτερη των περιπτώσεων- από διατήρηση σαφώς χαμηλότερων θετικών ρυθμών ανάπτυξης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v