Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι πρωτιές για τα ελληνικά αεροδρόμια, πώς κινήθηκε το ΔΑΑ

Σημαντικά υψηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα κινήθηκαν τα αεροδρόμια της χώρας, σύμφωνα με στοιχεία του ACI Europe. Οι διαρθρωτικές αλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά και η θέση του «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οι πρωτιές για τα ελληνικά αεροδρόμια, πώς κινήθηκε το ΔΑΑ

Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση μεταξύ των αεροδρομίων της Ε.Ε. κατέγραψαν το 2023 τα ελληνικά, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» να περιλαμβάνεται μεταξύ των αερολιμένων που σημείωσαν τα υψηλότερα μεγέθη σε σχέση με το 2019.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), η Ελλάδα, με άνοδο 12,1% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα, τερμάτισε στη δεύτερη θέση ανάμεσα στα αεροδρόμια της Ε.Ε. και βρέθηκε σε απόσταση αναπνοής από την Πορτογαλία, η οποία με άνοδο 12,2% κατέλαβε την κορυφή της κατάταξης. Ανοδικά, με μονοψήφιο, ωστόσο, ποσοστό αύξησης, κινήθηκαν Ισλανδία (6,9%), Μάλτα (6,7%) και Πολωνία (4,5%).

Σε ό,τι αφορά τις μεγάλες αγορές, μόνο η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατάφεραν να ανακάμψουν πλήρως από τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορωνοϊού, ενώ με αρνητικό πρόσημο, έχοντας, όμως, περιορίσει την ψαλίδα, έκλεισε το 2023 για τη Γαλλία στο μείον 5,4%. Μακριά από την ανάκαμψη παρέμειναν τα αεροδρόμια στη Φινλανδία (-29,6%), στη Σλοβενία (-26,2%), στη Γερμανία (-22,4%) και στη Σουηδία (-21%).

Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια στις «αναδυόμενες» αγορές του Ουζμπεκιστάν (+110%), της Αρμενίας (+66%) και του Καζακστάν (+51%), αυτά σημείωσαν εκθετική αύξηση εν μέρει λόγω των εκτροπών κυκλοφορίας προς/από τη Ρωσία, μαζί με εκείνα της Αλβανίας (+117%) και του Κοσσυφοπεδίου (+44%), προς τα οποία επιχειρούν αεροπορικές εταιρείες εξαιρετικά χαμηλού κόστους που αυξάνουν με ταχείς ρυθμούς τη χωρητικότητά τους. Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+2,5%) μόλις που κατάφεραν να ξεπεράσουν τα προ πανδημίας επίπεδα.

Η επιβατική κίνηση

Σε γενικές γραμμές, η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων το 2023 αυξήθηκε κατά 19% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, περιορίζοντας την ψαλίδα στο -5,3% συγκριτικά με το 2019. Η αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή επιβατική κίνηση (+21%), η οποία έτρεξε σχεδόν με διπλάσιο ρυθμό από την εγχώρια επιβατική κίνηση (+11,7%), με τα αεροδρόμια στην Ε.Ε.+ (+19%) να έχουν υπεραπόδοση σε σχέση με εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη (+16%).

Σύμφωνα, δε, με τις εκτιμήσεις, προβλέπεται φέτος βελτίωση κατά 7,2% ως προς την επιβατική κίνηση σε σύγκριση με το 2023, ποσοστό που θα οδηγήσει σε οριακή άνοδο 1,4% σε σχέση με τα προπανδημικά νούμερα.

Εξετάζοντας κάθε αεροδρόμιο μεμονωμένα, από τα στοιχεία του ACI Europe προκύπτει ότι οι μεγάλοι κόμβοι ανακάμπτουν με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ τα μικρότερα και τα περιφερειακά αεροδρόμια πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη το 2023.

Σε αριθμούς, η επιβατική κίνηση στα πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια, εκείνα σε Λονδίνο (Χίθροου), Κωνσταντινούπολη, Παρίσι, Αμστερνταμ (Σίπχολ) και Μαδρίτη αυξήθηκε κατά +20,8% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, παρά τη σημαντική αυτή ποσοστιαία αύξηση, τα συγκεκριμένα αεροδρόμια παρέμειναν κατά -6,5% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Οι επιδόσεις της επιβατικής κίνησης και σε άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αντανακλούν διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά σε σύγκριση με το 2019. Ξεχωρίζουν οι αερολιμένες που παραδοσιακά βασίζονται στα ταξίδια αναψυχής και έχουν αξιοσημείωτη παρουσία αερομεταφορέων χαμηλού κόστους, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας νούμερα.

Ενδεικτικά, το αεροδρόμιο της Αθήνας σημείωσε άνοδο 10,1% και ακολούθησε εκείνο της Λισαβόνας στο +7,9%. Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,7%) στην Ισπανία, Σαμπιχά Γκιοκτσέν (+4,6%) στην Τουρκία, Δουβλίνο (+1,8%) στην Ιρλανδία και Ορλί στο Παρίσι (+1,4%) ήταν τα επόμενα στη σχετική κατάταξη.

Την καλύτερη απόδοση μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων κατέγραψε το αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο στη Ρώμη, το οποίο αν και σημείωσε αύξηση 38%, παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος, στο -7%, σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα ως προς την επιβατική κίνηση. Την ίδια στιγμή, η Μάλαγα με περισσότερους από 22,3 εκατομμύρια επιβάτες (+12,6%) σημείωσε υψηλότερες επιδόσεις από τις Βρυξέλλες (‑15,8%) και τη Στοκχόλμη με το αεροδρόμιο Αρλάντα (‑15%).

Στον αντίποδα, στα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά +17,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και έτσι βρέθηκε στο +3% πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Πάντως, στην κορυφή της ανάκαμψης των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που υποδέχονται πάνω από 25 εκατ. επιβάτες βρέθηκε εκείνο της Κωνσταντινούπολης, με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να έρχεται δεύτερο και εκείνο της Λισαβόνας να τερματίζει τρίτο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v