Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΕΓΕΚ: Τι λέει για το ζήτημα της ρευστότητας

Δύσκολο μονοπάτι καλείται να διαβεί η επιχείρηση. Η έλλειψη ρευστότητας και τα μεγάλα δανειακά βάρη. Πώς προσπαθεί να αλλάξει την εικόνα η διοίκηση. Το σενάριο απώλειας ελέγχου της διοίκησης της θυγατρικής.

ΑΕΓΕΚ: Τι λέει για το ζήτημα της ρευστότητας

Κύκλο εργασιών 15,7 εκατ. ευρώ, αρνητικό EBITDA (-6,18 εκατ.) και ζημία προ φόρων 9,5 εκατ. ευρώ σημείωσε ο όμιλος ΑΕΓΕΚ το πρώτο τρίμηνο του 2014, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο το ύψος των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων του (-10,2 εκατ. στις 31/3/2014).

Παράλληλα, κατά το πρώτο τρίμηνο οι ελεύθερες ταμειακές ροές ήταν αρνητικές (-10 εκατ. ευρώ) και ο καθαρός δανεισμός στο τέλος Μαρτίου υπερέβαινε τα 250 εκατ. ευρώ.

Το βέβαιο είναι πως η εισηγμένη (μητρική) ΑΕΓΕΚ βρίσκεται ενώπιον σοβαρών προκλήσεων, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η θυγατρική της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, αν και η δεύτερη παραμένει μία από τις σημαντικές τεχνικές εταιρείες της χώρας:

Πρώτον, η καθαρή της θέση είναι αρνητική κατά πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Να σημειωθεί πως ενώ η καθαρή θέση της μητρικής ΑΕΓΕΚ στις 31/3/2014 ήταν θετική (+33,6 εκατ. ευρώ), σε ενοποιημένη βάση το ίδιο νούμερο ήταν -84,8 εκατ. ευρώ.

Δεύτερον, οι δανειακές της υποχρεώσεις -αν και έχουν μετατραπεί από πέρυσι σε μακροπρόθεσμες- παραμένουν ιδιαίτερα μεγάλες.

Τρίτον, αντιμετωπίζει και αυτή τις συνέπειες του δυσμενούς περιβάλλοντος (π.χ. καθυστερήσεις του δημοσίου στις αποπληρωμές των υποχρεώσεών του, καθυστέρηση στο έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης).

Τέταρτον, η ΑΕΓΕΚ κινδυνεύει να χάσει τη διοίκηση της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστικής, αν και όποτε το θελήσει ο κάτοχος των προνομιούχων μετοχών. Συγκεκριμένα, η ΑΕΓΕΚ κατέχει το 100% των κοινών μετοχών και ο όμιλος Ελλάκτωρ το 100% των προνομιούχων, οι οποίες όμως είναι πενταπλάσιες σε αριθμό από τις κοινές. Επίσης, ο κάτοχος των προνομιούχων μετοχών έχει το δικαίωμα να μετατρέψει όποτε θέλει τις προνομιούχες του σε κοινές και αυτό χωρίς να καταβάλει ούτε 1 ευρώ κόστος. Αρκεί μόνο μία έγγραφη δήλωσή του.

Οι σχεδιασμοί

Η διοίκηση της εισηγμένης ΑΕΓΕΚ παραδέχεται το ζήτημα της ρευστότητας που αντιμετωπίζει (δεν είναι τυχαίο ότι πέρα από την περυσινή πώληση της συμμετοχής της με 13,2% στην ΕΚΤΕΡ, προχώρησε φέτος και σε προσύμφωνο πώλησης, έναντι 3 εκατ. ευρώ, του 10% της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου που κατέχει) και αναλύει τους τρόπους με τους οποίους προτίθεται να κινηθεί στο μέλλον: 

«Ο όμιλος παρουσιάζει περιορισμένη ρευστότητα, γεγονός που αυξάνει τον σχετικό κίνδυνο. Κύρια αιτία αποτελούν οι καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης κατά τα τελευταία έτη, γεγονός το οποίο έχει αυξήσει τόσο τα ανελαστικά έξοδα, όσο και τα χρηματοοικονομικά κόστη σε ασύμμετρα υψηλό επίπεδο. Παράλληλα έχουν εμφανισθεί σημαντικές καθυστερήσεις στην αποπληρωμή απαιτήσεων από πιστοποιήσεις έργων, κυρίως λόγω περιορισμού των δημοσίων δαπανών και της μετάθεσης αποπληρωμής των υποχρεώσεων από μέρους του δημοσίου, γεγονός το οποίο έχει οδηγήσει σε αναγκαστική προσφυγή σε τραπεζικό δανεισμό, με την προεξόφληση των ανωτέρω απαιτήσεων, προκειμένου να είναι εφικτή η συνέχιση των έργων.

Ο όμιλος, παρά τη δυσμενή θέση όπου έχει περιέλθει, έχει σημαντικές διεκδικούμενες απαιτήσεις, από τις οποίες αναμένεται να εισρεύσει σημαντικό μέρος κατά την επόμενη περίοδο, μεταβάλλοντας σημαντικά την εμφανιζόμενη οικονομική κατάσταση. Η διοίκηση πραγματοποιεί ενέργειες προκειμένου να περιορίσει τον χρόνο εισροής στον όμιλο των ανωτέρω διεκδικήσεων.

Εντός του Ιουνίου του 2013 πραγματοποιήθηκε αναχρηματοδότηση των δανειακών υποχρεώσεων της ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, βάσει της οποίοας ορίζεται η αποπληρωμή σε πέντε έτη, εκτός εάν εισπραχθεί προϊόν από τις υφιστάμενες διεκδικήσεις, το οποίο θα μειώσει άμεσα τον τραπεζικό δανεισμό.

Κατά το διάστημα Μάιος-Δεκέμβριος του 2013 πραγματοποιήθηκε αποπληρωμή του μεγαλύτερου μέρους των υπό διακανονισμό φορολογικών υποχρεώσεων του ομίλου με πληρωμές σε χρόνους νωρίτερα των καθορισμένων βάσει αντίστοιχων ρυθμίσεων». 

Αργότερα η μεταβίβαση

Εν τω μεταξύ παρατάθηκε εκ νέου η ημερομηνία ολοκλήρωσης της μεταβίβασης του 10% που κατέχει ο όμιλος ΑΕΓΕΚ στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί. Η προθεσμία για την ολοκλήρωση της συναλλαγής έληξε το Σάββατο και επειδή δεν διευθετήθηκαν όλες οι εκκρεμότητες υπήρξε μικρή παράταση.

Το προσύμφωνο που είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2013 προβλέπει πως η ΑΕΓΕΚ θα παραχωρήσει 50.000 μετοχές που κατέχει στους υπόλοιπους μετόχους της κοινοπραξίας (Hochtief, Vinci, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ) έναντι 3 εκατ. ευρώ. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v