Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρεκόρ εσόδων για τον ΟΑΣΑ και νέα έργα ΣΔΙΤ

Από ρεκόρ σε ρεκόρ πάνε τα έσοδα του ΟΑΣΑ από τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω ΣΔΙΤ. Ποια οφέλη βλέπει η αγορά από τα νέα έργα ΣΔΙΤ στη διαχείριση απορριμμάτων. Προχωρούν άμεσα τρεις νέοι διαγωνισμοί.

Ρεκόρ εσόδων για τον ΟΑΣΑ και νέα έργα ΣΔΙΤ

Αυξημένα κατά 28% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018 ήταν στο πρώτο τρίμηνο του 2019 τα έσοδα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) όπως υποστήριξε χθες ο γενικός διευθυντής της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή Γιώργος Αγραφιώτης. Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, σε κοινοπραξία με την κορεατική LG, λειτουργεί το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, το οποίο, όπως φαίνεται συνεισφέρει σημαντικά στην ενίσχυση των εσόδων του ΟΑΣΑ. Ο οργανισμός είχε ήδη καταγράψει βελτίωση των εσόδων κατά περίπου 20% στη χρήση του 2018 με την περαιτέρω ενίσχυσή τους να αποδίδεται στην αύξηση των ελέγχων και σε τεχνικές και άλλες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Κατά τη διάρκεια του χθεσινού συνεδρίου του Economist για τις υποδομές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη κατά την επόμενη δεκαετία ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ Νίκος Μαντζούφας αναφέρθηκε και στα άλλα έργα που κατασκευάστηκαν και λειτουργούν με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, όπως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και το σύστημα τηλεματικής στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Ο κ. Μαντζούφας είπε πως μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί 14 συμβάσεις ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 800.000.000 ευρώ, ενώ είναι ήδη εγκεκριμένα ή σε διαγωνιστική φάση άλλα 11 έργα, συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Δημοπρατούνται τρία έργα ΣΔΙΤ εντός εβδομάδων

Ο ίδιος είπε πως τις επόμενες ημέρες αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη που θα κατασκευαστεί με ΣΔΙΤ και «πληρωμές διαθεσιμότητας», καθώς και ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων σε ολόκληρη την Ελλάδα προϋπολογισμού περί τα 700.000.000 ευρώ. Αμεσα δημοπρατείται και το ΣΔΙΤ για το κτίριο Εκπαίδευσης – Πολιτισμού – Νέου Μουσείου και Βιβλιοθήκης της Ακαδημίας Αθηνών.

Ο Ν. Μαντζούφας υποστήριξε πως η μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων της περιφέρειας Ηπείρου, που κατασκευάστηκε και τη διαχειρίζεται η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, «είναι πιθανώς το έργο που ολοκληρώθηκε ταχύτερα από οποιοδήποτε αντίστοιχη επένδυση στην Ευρώπη». Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή έχει αναλάβει και το έργο ΣΔΙΤ για τη διαχείριση απορριμμάτων της περιφέρειας Πελοποννήσου με τον κ. Αγραφιώτη να υποστηρίζει πως εντός διμήνου μπορούν να αρχίσουν και εκεί τα έργα.

Ο γενικός διευθυντής της εισηγμένης πρόσθεσε πως πανελλαδικά παράγονται περί τα 5,5 εκατ. τόνοι απορριμμάτων ετησίως στην Ελλάδα αλλά «ουσιαστική επεξεργασία γίνεται στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου και μερικούς νομούς. «Σε αυτές τις περιοχές δεν περιλαμβάνονται η Αττική και η Θεσσαλονίκη και άρα βρισκόμαστε κοντά στο μηδέν» όσον αφορά την επεξεργασία απορριμμάτων. Εξήγησε πως το ισχύον Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) αποκλείει τεχνικές λύσεις με τις οποίες θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με τη διαχείριση απορριμμάτων της Αττικής. «Δεν υπάρχει τεχνική λύση για το πρόβλημα της Αττικής στο πλαίσιο της σημερινής νομοθεσίας» υποστήριξε.

Κατά τον κ. Αγραφιώτη, αν προχωρήσουν με ΣΔΙΤ τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην υπόλοιπη Ελλάδα, τότε «θα έχουμε επενδύσεις 2,5 δις. ευρώ, αύξηση του κύκλου εργασιών του κλάδου κατά δύο δισ. ευρώ το χρόνο και περίπου 15.000 νέες θέσεις εργασίας». Ο ίδιος πρότεινε «να παραμερίσουμε γρήγορα τον λαϊκισμό» και «πάμε με ΣΔΙΤ γιατί τα κονδύλια που διαθέτει η χώρα είναι περίπου το 30% όσων απαιτούνται». Ο ίδιος τόνισε πως «αποδείχθηκε πως αυτές οι συμβάσεις κατοχυρώνουν τη διαφάνεια, τον ανταγωνισμό, δίνουν την ποιότητα των έργων που είδατε πριν και εξασφαλίζουν αδιάλειπτη λειτουργία».

«Για να γίνουν τα ΣΔΙΤ πρέπει να βελτιώνουμε τα τεύχη δημοπράτηση από διαγωνισμό σε διαγωνισμό. Δεν πρέπει να έχουμε αγκυλώσεις. Είναι συμβάσεις λεόντειες υπέρ του ελληνικού δημοσίου που χρειάζονται μικρές βελτιώσεις. Επιπλέον, χρειάζεται να παρακολουθούνται συνολικά τα ΣΔΙΤ από έναν ενιαίο φορέα και όχι από ποικιλώνυμες αναθέτουσες αρχές που διαθέτουν ποικιλώνυμη εμπειρία στην υλοποίησή τους».

Ο David Wright, διευθύνων σύμβουλος της Commonwealth Association for Infrastructure Development (CIID) και ένας από τους αρχιτέκτονες των ΣΔΙΤ (με διάφορες μορφές και μοντέλα) στην Βρετανία, υποστήριξε πως σήμερα λειτουργούν στη χώρα του 700 Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, συνολικής αξίας περί τα 60 δισεκατομμύρια στερλίνες και ετήσιες πληρωμές (του δημοσίου προς τους ιδιώτες) περί τα 10,3 δισ. στερλίνες. Ο κ. Wright αφού επισήμανε τις δυσλειτουργίες από την εφαρμογή των ΣΔΙΤ σε Βρετανία και άλλες χώρες του κόσμου επέμεινε σε ένα σημείο. Όπως τόνισε, οι συμπράξεις προσέφεραν καλύτερη ποιότητα δημοσίων υπηρεσιών, λειτουργική αποδοτικότητα και χαμηλότερο κόστος. Υπάρχουν «περιορισμένες αποδείξεις πως ο δημόσιος τομέας ανά τον κόσμο μπορεί να παρέχει αυτά τα τρία στοιχεία» από μόνος του. Μαζί ιδιωτικός και δημόσιος τομέας μπορούν να βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών».

Πολύ σημαντικό σημείο που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, κατά τον David Wright είναι η κατανομή των κινδύνων και των οφελών μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα σε μια σύμβαση ΣΔΙΤ. Επιπλέον, απαιτείται έξυπνος σχεδιασμός των τελών (π.χ. πληρωμές διαθεσιμότητας) που θα πληρώνει το δημόσιο καθώς τα ΣΔΙΤ είναι μακροπρόθεσμες συμβάσεις σε περιβάλλον που αλλάζει. Κεφαλαιώδους σημασίας είναι σύμφωνα με τον κ. Wright η ικανοποιητική στελέχη των δημοσίου τομέα ώστε να προωθεί και να παρακολουθεί τις συμβάσεις ΣΔΙΤ. «Η αποτυχία της Βρετανίας να επενδύσει σε έναν αποδοτικό δημόσιο τομέα οδήγησε σε μεγάλα οφέλη για τις τράπεζες και συγκεκριμένους μετόχους εταιρειών» κατέληξε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v