ΑΚΤΩΡ: Τέλος στις ζημιές από τα έργα εξωτερικού

Στο στόχαστρο έργα προϋπολογισμού 3 δισ. δολ. στη Μ. Ανατολή, δηλώνουν ο νέος CEO Αλ. Εξάρχου και ο επικεφαλής των έργων στη Μ. Ανατολή Π. Καλλιτσάντσης. Κερδοφόρα η εταιρεία το 2019. Το μήνυμα της διοίκησης για τα έργα στην Ελλάδα.

ΑΚΤΩΡ: Τέλος στις ζημιές από τα έργα εξωτερικού

Την αλλαγή σελίδας της ΑΚΤΩΡ, αφήνοντας στο παρελθόν τις ζημιές των 400 εκατ. ευρώ από τις δραστηριότητές της στη Μέση Ανατολή και στα Βαλκάνια και διεκδικώντας επιπλέον έργα συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολ. στις αραβικές χώρες σηματοδοτεί η διοίκηση της κατασκευαστικής εταιρείας, μέλος του ομίλου της Ελλάκτωρ.

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Αλέξανδρος Εξάρχου (φωτ. αριστερά) και ο επικεφαλής των έργων της εταιρείας στη Μ. Ανατολή Πάρις Καλλιτσάντσης (γιος του αντιπροέδρου της Ελλάκτωρ Δημήτρη Καλλιτσάντση) παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου στη διάρκεια δημοσιογραφικής αποστολής στην Ντόχα του Κατάρ, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των μέτρων που εφάρμοσαν εδώ κι ένα χρόνο -από τότε που άλλαξε χέρια ο όμιλος-, ώστε να αναδιατάξουν τις δραστηριότητες του εξωτερικού, να επαναφέρουν το brand name της κατασκευαστικής, αλλά και να θέσουν το μεγάλο στοίχημα που έχουν βάλει για τη δυναμικότερη διεκδίκηση έργων έξω από τα σύνορα της χώρας.

Παράλληλα, ο κ. Εξάρχου φρόντισε απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα των δημοσιογράφων να στείλει ένα μήνυμα στη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου: «Όποια κυβέρνηση και να εκλεγεί πρέπει να αντιληφθεί ότι ανάπτυξη χωρίς κατασκευαστικά έργα δεν γίνεται. Χρειάζονται έργα σαν τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Σήμερα το μόνο που υπάρχει είναι η Γραμμή 4 του Μετρό. Το 2019 θα είναι δύσκολο για τις κατασκευαστικές».

Τα Βαλκάνια και η Μ. Ανατολή

«Είναι παρελθόν οι ζημιές. Δεν υπάρχουν ζημιές», τόνισε με έμφαση ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, ερωτηθείς για την κατάσταση των έργων στα Βαλκάνια και στη Μ. Ανατολή.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτές στο βάθος 10ετίας ανέρχονταν στα 200 εκατ. ευρώ στη βόρεια γειτονιά της Ελλάδας και σε άλλα 200 εκατ. ευρώ ήταν και στη Μέση Ανατολή. Όπως υποστήριξε, «τις ζημιές τις εγγράψαμε στο παρελθόν στους ισολογισμούς και πλέον δεν υπάρχουν», προβλέποντας μάλιστα για το 2019 «επιστροφή στην κερδοφορία για την ΑΚΤΩΡ».

Ενδιαφέρον είχαν οι περιγραφές των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι δραστηριότητες της εταιρείας: «Προσπαθήσαμε να ρίξουμε το βάρος εκεί που η ΑΚΤΩΡ είχε πρόβλημα. Στα Βαλκάνια επαναφέραμε τη φήμη της εταιρείας. Για παράδειγμα στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας το καταφέραμε τελειώνοντας στους χρόνους που ζητούσε ο πελάτης τον δρόμο Α3. Ένας δρόμος μόλις 3 χλμ. στο κέντρο της πόλης και παρέμενε ανολοκλήρωτος για χρόνια. Κι ενώ μπορούσαμε να πάρουμε παράταση δύο με δυόμισι χρόνια, βάσει της σύμβασης, εμείς δεν το κάναμε, τον παραδώσαμε τον δρόμο».

Το βασικό πρόβλημα που διαπίστωσε η διοίκηση, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, ήταν «οι σχέσεις της ΑΚΤΩΡ με τους πελάτες της. Δεν υπήρχε επαφή με αυτούς, ενώ καταγράφηκαν οργανωτικά αλλά και προβλήματα συμβατικής διαχείρισης των έργων».

Όπως αφηγήθηκε, «οι πελάτες μας στα Βαλκάνια δεν γνώριζαν ποια είναι η κεντρική διοίκηση. Αντίθετα στην Ελλάδα οι κατασκευαστικές εργασίες ήταν κερδοφόρες, γιατί η διοίκηση ήταν πάνω από αυτές. Στη Ρουμανία, ο αρμόδιος υπουργός δεν γνώριζε κανέναν από τη διοίκηση της εταιρείας. Τα έργα μας στη χώρα είχαν εικόνα εγκατάλειψης τον Αύγουστο του 2018, όταν ανέλαβα», σημείωσε ο Αλ. Εξάρχου.

Η ολοκλήρωση του «Α3» στο Βουκουρέστι άλλαξε συνολικά την εικόνα και πλέον η εταιρεία μπορεί να ολοκληρώσει και τα υπόλοιπα έργα στη χώρα. Σημειωτέον ότι η ΑΚΤΩΡ στη Ρουμανία είχε πέντε έργα συνολικής αξίας 700 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τη Μέση Ανατολή, ο Πάρις Καλλιτσάντσης σημείωσε ότι πλέον υπάρχει οργανωμένη εταιρεία με όλες τις αναγκαίες διευθύνσεις. Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία στη Μ. Ανατολή δεν είχε όλα τα χρόνια την υποστήριξη του ομίλου. Ο επικεφαλής των έργων της περιοχής θύμισε ότι η δραστηριότητα ξεκίνησε το 2004 από τον πατέρα του Δημήτρη Καλλιτσάντση, ενώ ο ίδιος ανέλαβε το 2012.

Η «αυτοκάθαρση» στην Ελλάδα και η Γραμμή 4 του Μετρό

Στο εγχώριο μέτωπο, ο κ. Εξάρχου, ερωτηθείς για το έργο της κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα, εκτίμησε ότι «αυτό θα προχωρήσει». Σχετικά με τον αριθμό των προσφορών που έχουν υποβληθεί, σημείωσε ότι «ξέρω πως έχουν υποβληθεί τρεις. Περιμένουμε από την επιτροπή του διαγωνισμού την αξιολόγηση».

Το νέο μεγάλο πρόβλημα που καθυστερεί τα ελληνικά έργα και δη αυτό της γραμμής του Μετρό 4 είναι η υποχρέωση που έχουν οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες ενεπλάκησαν στην υπόθεση καρτέλ της Επιτροπής Ανταγωνισμού (έχοντας συμμετάσχει στο πρόγραμμα συμβιβασμού), να αποδεικνύουν στις αναθέτουσες των έργων αρχές ότι έχουν λάβει μέτρα αυτοκάθαρσης.

Το θέμα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές κατασκευαστικές ενεπλάκη περισσότερο με απόφαση που έλαβε το φθινόπωρο του 2018 το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σε βάρος γερμανικής εταιρείας. «Προκάλεσε χαοτική κατάσταση και κάποιοι βρίσκουν αφορμή προσφυγής στα δικαστήρια, ώστε να μη γίνονται οι διαγωνισμοί», σημείωσε ο κ. Εξάρχου.

Υπενθυμίζεται ότι πριν την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ως χρόνος διαγραφής της παράβασης νοείτο εκείνος που έληγε τρία χρόνια μετά την τέλεσή της. Μετά την επίμαχη απόφαση, η τριετία μετρά μετά την έκδοση της απόφασης. Άρα για το φθινόπωρο του 2020. Επιπλέον με βάση τη νομοθεσία, οι εταιρείες που είχαν εμπλακεί στην υπόθεση παραβίασης ανταγωνισμού σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά είχαν μπει σε πρόγραμμα διευθέτησης απαλλάσσονταν από διοικητικές κυρώσεις κι άρα μπορούσαν να συμμετέχουν κανονικά σε διαγωνισμούς. Μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όμως οι εταιρείες αυτές μπορούν να διεκδικούν έργα, αποδεικνύοντας επιπλέον ότι έχουν προβεί σε ουσιαστική αυτοκάθαρση.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΚΤΩΡ, «η εταιρεία είναι η μόνη που μπορεί να αποδείξει ότι έχει λάβει μέτρα πραγματικής αυτοκάθαρσης».

Το στοίχημα της Μέσης Ανατολής

Η ΑΚΤΩΡ, εξαιτίας αυτών των γεγονότων και κυρίως του περιορισμένου αριθμού έργων στην Ελλάδα, δίνει πλέον ιδιαίτερο βάρος και στη Μέση Ανατολή.

Σε ένα μήνα, ως επικεφαλής κοινοπραξίας εταιρειών παραδίδει το έργο της «Χρυσής Γραμμής» του Μετρό στην Ντόχα του Κατάρ. Το ύψος του ανέρχεται στα 3 δισ. δολ. και σύμφωνα με τον κ. Καλλιτσάντση, «ήταν κερδοφόρο για την ΑΚΤΩΡ».

Ο ίδιος είπε ότι «η εταιρεία έχει καταθέσει προσφορά διεκδικώντας την επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» στην Ντόχα, ύψους 3 δισ. δολ. Στο Κατάρ διεκδικεί επίσης κι άλλα έργα, τα οποία ως επί το πλείστον αφορούν την επέκταση του επιβατικού σταθμού του αεροδρομίου.

Στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, σύμφωνα με τους κ. Εξάρχου και Καλλιτσάντση, η εταιρεία μέσω κοινοπραξιών έχει βάλει στο στόχαστρο έργα συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολ.

Ο κ. Καλλιτσάντσης περιέγραψε και την έμφαση που δίνει η εταιρεία στη διεκδίκηση έργων Facility Management (υπηρεσίες συντήρησης εγκαταστάσεων), τα οποία κατά τον ίδιο αφήνουν καλά περιθώρια κέρδους (7-12%). Έτσι, η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του Μετρό και Τραμ της Ντόχα, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.

Πέραν αυτού, η ΑΚΤΩΡ FM είναι υπεύθυνη για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών συντήρησης στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και της αποθήκης Duty Free του διεθνούς αερολιμένα της Ντόχα.

Οι κ. Εξάρχου και Καλλιτσάντσης θύμισαν επίσης και τη βάση που έχουν στο Κουβέιτ και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου μπορεί να διεκδικήσουν επιλεκτικά έργα.

Χρήστος Κολώνας x.kolonas@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v