Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι πίσω γραμμές της συμφωνίας PepsiCo με ΕΨΑ

Τι προβλέπει η συμφωνία PepsiCo με ΕΨΑ για την παραγωγή των αναψυκτικών ΗΒΗ σε κουτί στις εγκαταστάσεις της βολιώτικης βιομηχανίας από την ερχόμενη Άνοιξη. Το εύρος της παραγωγικής επιστροφής και το αποτύπωμα στην αγορά.

Οι πίσω γραμμές της συμφωνίας PepsiCo με ΕΨΑ

Έξι χρόνια μετά το λουκέτο που έβαλε στο εργοστάσιο αναψυκτικών που διατηρούσε στα Οινόφυτα και τη μεταφορά της παραγωγής των αναψυκτικών της στη Ρουμανία, η PepsiCo Hellas αποφάσισε να επαναφέρει μέρος αυτής της παραγωγής στην Ελλάδα. Από την ερχόμενη Άνοιξη τα αναψυκτικά ΗΒΗ σε κουτί αλουμινίου θα παράγονται στις εγκαταστάσεις της ΕΨΑ στον Βόλο με βάση την τριετή συμφωνία που υπέγραψαν τα δύο μέρη.

«Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να στηρίζουμε έμπρακτα και ουσιαστικά την παραγωγική και αναπτυξιακή δυναμική της Ελλάδας» ανέφερε η Γενική Διευθύντρια της PepsiCo Hellas Δέσποινα Τσαγγάρη στην ανακοίνωση που εξέδωσε χθες Δευτέρα η εταιρεία. Με τον Γενικό Διευθυντή της ΕΨΑ Μιχάλη Τσαούτο να δηλώνει στην ίδια ανακοίνωση: «Είμαστε πολύ περήφανοι που η Pepsico Hellas εμπιστεύτηκε την ΕΨΑ για την παραγωγή των αναψυκτικών HBH, επιβεβαιώνοντας έτσι την αξιοπιστία και την ποιότητα των παραγωγικών μας εγκαταστάσεων, αναγνωρίζοντας τις επενδύσεις μας σε σύγχρονο εξοπλισμό».

Αυτή η συμφωνία θα μπορούσε, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, να αποβεί προς όφελος και των δύο μερών. Αφενός η Pepsico Hellas, που έκλεισε δύο εργοστάσια κατά το παρελθόν γιατί τα στοιχεία, όπως είχε υποστηρίξει τότε, δεν έβγαιναν, δίνει έμφαση σε επαναπατρισμό και Ελλάδα με όχημα ένα ιστορικό brand, αυτό της ΗΒΗ, και μια συνεργασία με ένα εξίσου ιστορικό και δυνατό brand, αυτό της ΕΨΑ. Αυτό θα μπορούσε να τη βοηθήσει τόσο σε επίπεδο marketing όσο και σε επίπεδο κόστους -δεν έχει δική της παραγωγή αλλά τη δίνει φασόν σε κάποιον άλλο- και δη μεταφορικών, που έχουν εκτοξευθεί από το 2020 και μετά. Από την άλλη πλευρά, η βολιώτικη βιομηχανία αξιοποιεί τη δυναμικότητα του εργοστασίου της συνεργαζόμενη με έναν πολυεθνικό παίκτη, παρέχοντάς του μια υπηρεσία για την οποία θα πληρωθεί.

Γιατί όμως η PepsiCo Hellas αποφάσισε τώρα να επαναφέρει μέρος της παραγωγής των αναψυκτικών ΗΒΗ στην Ελλάδα, έξι χρόνια μετά την παραγωγική της έξοδο από τη χώρα; Τι μέρος του όγκου πωλήσεών της αντιπροσωπεύουν τα αναψυκτικά ΗΒΗ σε αλουμίνιο που «επαναπατρίζει»; Υπάρχει σχεδιασμός για επαναπατρισμό της παραγωγής και για τα προϊόντα που διατίθενται σε φιάλες PET (flavors) και την παραγωγή της Pepsi; Τα ερωτήματα αυτά έθεσε στην εταιρεία το Euro2day.gr, για τα οποία μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει απαντήσει. Αδιευκρίνιστο επίσης παραμένει αν ο επαναπατρισμός της παραγωγής συνεπάγεται και προμήθεια πρώτων υλών (χυμών) από την Ελλάδα και αλλαγή της συνταγής και αν η εταιρεία προχώρησε πέρυσι σε αυξήσεις τιμών και ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική της για τη φετινή χρονιά.

Με βάση την πορεία της κατανάλωσης, το μερίδιο της ΗΒΗ στα αναψυκτικά με γεύση υποχώρησε πέρυσι σε αξία στο 5,6%, από 6,8% το 2021 και 9,6% που ήταν το 2019. Σε όγκο, το μερίδιο της ΗΒΗ από 12,9% που ήταν το 2019 συρρικνώθηκε στο 7,8% πέρυσι. Με το μερίδιο της πολυεθνικής στο σύνολο της αγοράς αναψυκτικών (συμπεριλαμβάνονται και τα αναψυκτικά τύπου cola) να διαμορφώνεται σε αξία στο 7,7% από 7,4% που ήταν το 2021 και 8% το 2019 και σε όγκο στο 10,1% όπως και το 2021 έναντι 10,8% που ήταν το 2019.

Η συρρίκνωση του μεριδίου της αποτυπώνεται και στα οικονομικά μεγέθη της PepsiCo στην Ελλάδα. Το 2016, τη χρονιά που αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο στα Οινόφυτα, οι πωλήσεις ήταν 50,666 εκατ. ευρώ ενώ εμφάνισε ζημιές 13 εκατ. ευρώ και σύνολο σωρευμένων ζημιών 153 εκατ. ευρώ. Το 2013, χρονιά που έκλεισε το εργοστάσιο νερού στο Λουτράκι, οι πωλήσεις της PepsiCo ήταν στα 70 εκατ. ευρώ και το 2012 στα 86,295 εκατ. ευρώ ενώ οι ζημιές είχαν διαμορφωθεί στα 16,6 εκατ. ευρώ και στα 18,573 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Το 2021 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός), οι πωλήσεις της PepsiCo Hellas, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα έσοδα από τα σνακ (Tasty Foods), ανήλθαν στα 170,932 εκατ. ευρώ από 120,8 εκατ. ευρώ το 2020. Σε αυτό τον τζίρο οι πωλήσεις των αναψυκτικών ήταν 44,170 εκατ. ευρώ. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι η πορεία του κόστους πωλήσεων που εμφάνισε το 2021 άνοδο κατά 51,59%, κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους αγοράς εμπορευμάτων από τα 27,393 εκατ. ευρώ το 2020 σε 53,237 εκατ. ευρώ το 2021. Με τη διοίκηση της εταιρείας να σημειώνει στις οικονομικές καταστάσεις του 2021 ότι το κόστος αγοράς εμπορευμάτων από τον κλάδο των αναψυκτικών, ποσό 19,940 εκατ. ευρώ, συνέβαλε στην εν λόγω αύξηση στο κόστος πωλήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v