Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Oι τέσσερις μνηστήρες για την Avramar και το... πλοίο-φάντασμα

Οι τέσσερις εταιρείες που χτυπούν την πόρτα των τραπεζών για την Avramar, τα περιθώρια για deals και η «ωρολογιακή βόμβα» των 365 εκατ. ευρώ. Η μείωση παραγωγής και το παροπλισμένο πλοίο.

Oι τέσσερις μνηστήρες για την Avramar και το... πλοίο-φάντασμα

Ήταν καλοκαίρι του 2021, σε γνωστό εστιατόριο στο κέντρο των Αθηνών, όταν ο τότε επικεφαλής της Avramar και υψηλόβαθμα στελέχη του ομίλου, σε μια από τις σπάνιες εμφανίσεις τους στους δημοσιογράφους, δήλωναν αισιόδοξοι για το μέλλον του ομίλου παρά τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει η πανδημία. Τα ίδια στελέχη είχαν υποστηρίξει τότε ότι η ενοποίηση των εταιρειών Ανδρομέδα, Σελόντα, Νηρέας και Περσεύς προχωρούσε ομαλά, ότι η διαδικασία τιμολόγησης γινόταν από μια εταιρεία και ότι υπήρχε στα σκαριά και μεγαλόπνοο πενταετές επενδυτικό σχέδιο.

Δύο καλοκαίρια μετά, όχι μόνο η πλήρης ενοποίηση δεν έχει ολοκληρωθεί -σ.σ. τώρα δρομολογείται η συγχώνευση της Avramar με την Ανδρομέδα- αλλά ούτε έχει υπάρξει ενοποίηση στα λογιστήρια. Εως το τέλος του 2022, η τιμολόγηση γινόταν από τρεις εταιρείες και σήμερα από δύο.

Όμως αυτό ίσως και να ήταν ήσσονος σημασίας -ενδεικτικό ωστόσο ότι δεν υπήρχε ξεκάθαρο business plan, έλεγχος, στρατηγική-, αν δεν είχε μεσολαβήσει προ ολίγων μηνών το αίτημα της Avramar προς τις ελληνικές τράπεζες για αναδιάρθρωση των δανείων της -ξεπερνούν τα 365 εκατ. ευρώ- και παροχή ρευστότητας 50 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών της. Και φυσικά η απροθυμία των βασικών της μετόχων, της Amerra Capital και της Mubadala, να στηρίξουν το «μαγαζί» στο οποίο επένδυσαν προ πενταετίας

Το τελευταίο ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και ανάγκασε το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, που βρίσκεται αντιμέτωπο με μια ωρολογιακή βόμβα 365 εκατ. ευρώ, να κινητοποιηθεί αναθέτοντας στην Deloitte τη διενέργεια due diligence στην Avramar και σε δανέζικη εταιρεία να μετρήσει τον ιχθυοπληθυσμό.

Απώτερος στόχος να δει αν υπάρχουν «σκελετοί» στην ντουλάπα και αν μπορούν να πουλήσουν, πόσο και με τι ζημιά το «μαγαζί». 

Στο πλαίσιο αυτό, προ ολίγων ημέρων οι τράπεζες έστειλαν επιστολή στους μετόχους της Avramar προσφέροντάς τους ενδιάμεση χρηματοδότηση, με αντάλλαγμα ενέχυρο επί του συνόλου των μετοχών και συναίνεση των μετόχων σε εγχείρημα πώλησης. 

Αν και για κάποιους είναι πρόωρο να μιλήσει κανείς για έναρξη της διαδικασίας πώλησης της Avramar εν συνόλω ή σε κομμάτια, τη στιγμή που δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος από την Deloitte και η καταμέτρηση του ιχθυοπληθυσμού από τη δανέζικη εταιρεία, ενδιαφέρον υπάρχει.

Τουλάχιστον τέσσερις είναι αυτή τη στιγμή οι «μνηστήρες» που εμφανίζονται «ζεστοί» όπως αναφέρουν πηγές με γνώση στο Euro2day.gr. Κάποιοι εξ αυτών όπως το Carlyle Group που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους 381 δισ. δολαρίων, θα μπορούσε να «σηκώσει» όλο τον όμιλο, αναφέρουν άλλες πηγές. Όμως δεν είναι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος. Στους μνηστήρες που φέρεται να «σκανάρουν» την Avramar είναι η Philosofish, η Βiomar και η Cooke Seafood.

Βέβαια όλα θα εξαρτηθούν από το τι θα βγάλει ο έλεγχος της Deloitte και πέρα και πάνω απ’ όλα, από το πόσα χρήματα είναι διατεθειμένες να χάσουν οι τράπεζες, που γνωρίζουν ότι είναι αδύνατο να τα ανακτήσουν όλα. «Αυτό που επιδιώκουμε, είναι να βρούμε ένα modus operandi και φυσικά να κάνουμε recover όσα περισσότερα χρήματα μπορούμε», αναφέρει τραπεζικό στέλεχος στο Euro2day.gr.

Πάντως κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε. Τα προβλήματα στην Avramar ήταν γνωστά στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ εντός και εκτός ομίλου. Αποσπασματικές αποφάσεις που κόστισαν. Συνεχείς αλλαγές σε κρίσιμα πόστα μέσα στον όμιλο. Άστοχες επιχειρηματικές αποφάσεις όπως η αγορά προ έτους ενός πλοίου για την εξαγωγή γόνου. Μόνο που το συγκεκριμένο πλοίο τους τελευταίους μήνες παραμένει παροπλισμένο στη Βόνιτσα και θα παραμείνει εκεί τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, με αποτέλεσμα η εταιρεία να νοικιάσει πλοίο από τη Μάλτα για να εξάγει τον γόνο. Μείωση της παραγωγής την τελευταία διετία κατά 15.000 τόνους, με διατήρηση όμως των διοικητικών εξόδων. Μικρές διάσπαρτες μονάδες, τιμές που «σκοτώνονται» για να βρεθεί ρευστό και ένα management υπό τον Thor Talseth -ο οποίος έχει χαρακτηριστεί μοιραίος για τον όμιλο-, που διοικεί την Avramar από την Ισπανία.

Σε αυτά πρέπει να προστεθεί ότι η Ανδρομέδα -το πετράδι του στέμματος της Avramar- την 31/12/2021 δεν ήταν σε συμμόρφωση με χρηματοοικονομικές δεσμεύσεις μακροπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων, με συνέπεια, δόσεις μακροπρόθεσμων δανείων συνολικού ύψους 29,796 εκατ. ευρώ, που με βάση τις αντίστοιχες δανειακές συμβάσεις ήταν πληρωτέες μετά την 31/12/2022, να έχουν καταχωρηθεί ως βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.

Εντός του 2022, η εταιρεία, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2021 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός), έλαβε απαλλακτικό σημείωμα από τη δανείστρια τράπεζα αναφορικά με τις εν λόγω χρηματοοικονομικές δεσμεύσεις και κατά συνέπεια, οι εν λόγω δανειακές υποχρεώσεις που έχουν καταχωρηθεί ως βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις την 31/12/2021, είναι πληρωτέες μετά την 31/12/2022.

Αλλά και στις οικονομικές καταστάσεις της Avramar του 2021 υπήρχε μια ενδιαφέρουσα αναφορά. Στην υποενότητα «Κυριότεροι Κίνδυνοι και Αβεβαιότητες» αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Οι βασικές δανειακές συμβάσεις του Ομίλου προβλέπουν την τήρηση συγκεκριμένων δεσμεύσεων, οι οποίες ενδεχομένως να μην τηρηθούν πλήρως στο μέλλον.

Οι εν λόγω συμβάσεις που έχει συνάψει ο Όμιλος περιγράφουν λόγους καταγγελίας, για τους οποίους η εταιρεία εκτιμά ότι δεν θα ισχύσουν για το άμεσο μέλλον. Σε περίπτωση που καταγγελθούν οι δανειακές συμβάσεις λόγω μη τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων από την Εταιρεία ή/και τον Όμιλο, ο Όμιλος θα πρέπει να προβεί ενδεχομένως σε σημαντικές αναπροσαρμογές στο εύρος των δραστηριοτήτων του, στους στόχους του ή/και στον τρόπο ή χρόνο εφαρμογής του επενδυτικού του σχεδίου. Συνεπώς, ενδέχεται να επηρεαστούν δυσμενώς η δραστηριότητα, η χρηματοοικονομική κατάσταση, τα αποτελέσματα και οι προοπτικές της Εταιρείας και του Ομίλου».

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v