Ο αριθμός, για όσους δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο, προκαλεί δέος. 600.000 στρέμματα αμπελώνων καλλιεργούνται στην Ελλάδα, σε ένα από τα αρχαιότερα οινικά τοπία του κόσμου.
Κι όμως, αν κάποιος επιχειρήσει να δει από κοντά τα μεγέθη -σ.σ. ακριβή στοιχεία δεν υπάρχουν-, θα διαπιστώσει ότι ο μέσος κλήρος είναι 4 στρέμματα, η μέση ηλικία των αμπελουργών είναι στα 58 έτη, χωρίς τάση ανανέωσης του δυναμικού και όλος ο ελληνικός αμπελώνας είναι σχεδόν το 1/5 του Bordeaux. Όχι όλου του γαλλικού αμπελώνα, δηλαδή, αλλά μόνο μιας ζώνης του.
Όσο για τον συνολικό τζίρο όλων των ελληνικών οινοποιείων; Παραμένει μικρότερος από αυτόν μιας μόνο ζυθοποιίας της Αθηναϊκής, όπως είπε χθες ο Στέλλιος Μπουτάρης, νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ).
Την ίδια στιγμή, 80 ελληνικά οινοποιεία, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, είναι στην κόψη του ξυραφιού. Μάλιστα βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης στρατηγικού εταίρου, προκειμένου να ξεπεράσουν τον σκόπελο. Κάτι που συνέβη στην περίπτωση του Μπουτάρη, της Μαλαματίνας και επιδιώκεται στην περίπτωση του Τσάνταλη.
Το όψιμο ενδιαφέρον των επενδυτών για τον ελληνικό αμπελώνα συνδέεται πρωτίστως με την ακίνητη περιουσία που «κουβαλάνε» σε περιοχές-φιλέτα.
Πάντως, ενώ στο παρελθόν, η ιδέα επενδυτικών κεφαλαίων στον κόσμο του κρασιού προκαλούσε σκεπτικισμό, καθότι η επένδυση στο κρασί θεωρούνταν ένα «πάθος», πλέον, αποτελεί στρατηγική τοποθέτηση για επενδυτές που αναζητούν εναλλακτικά assets με ρεαλιστική προοπτική για πολλούς παραγωγούς. Και όχι μόνο για επιβίωση αλλά για ανάπτυξη. Και αυτό δεν αποτελεί ελληνικό προνόμιο. Τουλάχιστον 7 με 10 εξειδικευμένα wine funds δραστηριοποιούνται σήμερα σε Ευρώπη και ΗΠΑ (πηγή: Wine Spectator).
Την ίδια στιγμή, πολλοί διάσημοι από τον χώρο της μουσικής, του κινηματογράφου και του αθλητισμού έχουν επενδύσει στον κόσμο του κρασιού, είτε αγοράζοντας αμπελώνες είτε λανσάροντας δικές τους ετικέτες. Μεταξύ αυτών ο Γιάννης Αντετοκούνμπο που ελέγχει μειοψηφικό ποσοστό στα Ελληνικά Οινοποιεία, ο Brad Pitt με το Château Miraval (Προβηγκία, Γαλλία), η Cameron Diaz, ο John Malkovich, κ.ά.
Πέρα από το ενδιαφέρον αστέρων και επενδυτών, τα προβλήματα στον ελληνικό οίνο παραμένουν και διογκώνονται. Οι παραδοσιακοί καταναλωτές του περιορίζονται ηλικιακά, ενώ η νέα γενιά αντιμετωπίζει το κρασί περισσότερο ως εμπειρία και λιγότερο ως συνήθεια.
Επίσης, η κλιματική αλλαγή προσθέτει πίεση στον αμπελώνα. Ξηρασίες, ακραία φαινόμενα και διαταραχές στην ωρίμανση των σταφυλιών απειλούν την παραγωγικότητα. «Χωρίς αμπέλι, δεν υπάρχει κρασί», λέει ο πρόεδρος του ΣΕΟ Στέλλιος Μπουτάρης και αυτό δεν είναι σχήμα λόγου.
Ήδη, αρκετά οινοποιεία μετακινούν καλλιέργειες σε μεγαλύτερα υψόμετρα ή εξετάζουν ανθεκτικότερες ποικιλίες. Επιπλέον η απουσία ενός λειτουργικού παρατηρητηρίου οίνου και η αδυναμία συλλογής στοιχείων για την εγχώρια αγορά καθιστούν κάθε σχεδιασμό επισφαλή, σημειώνουν στελέχη του κλάδου.