Ασφάλιση υγείας: Η επόμενη μέρα μετά την ψήφιση του νόμου

Παρά τις όποιες ευνοϊκές πρόνοιες του νόμου, το νέο πλαίσιο δεν θα οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των ασφαλισμένων, υποστηρίζουν πηγές. Η ανάγκη για διαφορετική φορολογική μεταχείριση και διάλογο ασφαλιστικών και μονάδων ιδιωτικής υγείας.

Ασφάλιση υγείας: Η επόμενη μέρα μετά την ψήφιση του νόμου

Μπορεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα συμβόλαια υγείας να αποσκοπεί στη διαφάνεια και την έγκαιρη ενημέρωση των πελατών σε έναν κλάδο που εμφάνιζε προβλήματα, ωστόσο όλα δείχνουν πως για την ουσιαστική αντιμετώπιση του ζητήματος επιβάλλεται το κράτος να μειώσει τις σχετικές φορολογικές επιβαρύνσεις και παράλληλα να υπάρξει ένας ειλικρινής διάλογος μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και μονάδων ιδιωτικής υγείας.

Αυτό υποστηρίζουν παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, αναγνωρίζοντας, αφενός, τη σειρά παραπόνων που εκφράζονται από πελάτες για τις συνεχείς αυξήσεις των ασφαλίστρων και αφετέρου, τη σημασία που έχει ο κλάδος υγείας για την ανάπτυξη ολόκληρης της ασφαλιστικής βιομηχανίας στη χώρα μας. Και αυτό, γιατί ο αριθμός των ασφαλισμένων είναι σήμερα μικρός, όταν την ίδια στιγμή, ο Έλληνας πληρώνει από την τσέπη του για δαπάνες υγείας τα περισσότερα χρήματα από κάθε άλλο Ευρωπαίο.

«Καλή είναι η τροπολογία, αλλά δεν πρόκειται να αυξήσει από μόνη της τον αριθμό των συμβολαίων. Αντίθετα, η κατάσταση είναι τέτοια που μας καλεί να δράσουμε έγκαιρα. Με τα ασφάλιστρα να ανεβαίνουν από χρόνο σε χρόνο και τα εισοδήματα των νοικοκυριών να αδυνατίζουν πότε λόγω της κρίσης και πότε λόγω της πανδημίας, θα βρεθούμε κάποια στιγμή προ αρνητικών καταστάσεων. Κάτι τέτοιο δεν θα αρέσει ούτε σε εμάς τις ασφαλιστικές εταιρείες αλλά ούτε και στις ιδιωτικές κλινικές, καθώς είμαστε ο μεγαλύτερος πελάτης τους. Αντιλαμβάνομαι το αυξανόμενο κόστος των νέων θεραπειών, ωστόσο θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε τέτοια τιμολόγια και σε πρότυπα καθορισμού τους, που να ωθήσουν πολύ περισσότερους Έλληνες να ασφαλιστούν, κάτι που στο τέλος της ημέρας θα ωφελήσει όλες τις πλευρές» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Πέραν αυτού ωστόσο, οι ίδιοι κύκλοι αναφέρονται στο ζήτημα της υπέρμετρης φορολόγησης στα συμβόλαια υγείας, που πρέπει να μειωθεί. Έτσι, οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβαρύνονται με το σύνολο του ΦΠΑ των ιδιωτικών κλινικών, καθώς αυτές δεν χρεώνουν με ΦΠΑ τους πελάτες τους. Επιπλέον, πληρώνουν και υψηλό έμμεσο φόρο κύκλου εργασιών για τα συμβόλαια του κλάδου.

Πρόσφατα άλλωστε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου είχε ζητήσει φορολογικά κίνητρα προκειμένου να μπορέσουν να καλυφθούν οι Έλληνες πολίτες, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Αν δεν υπήρχαν οι ασφαλιστικές εταιρείες, σήμερα, οι ουρές ασθενών που θα βλέπαμε στον Ευαγγελισμό θα έφταναν έως την Πλατεία Συντάγματος»…

Διαψεύσθηκαν οι φόβοι

Ψηφίστηκε τελικά η τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση και αφορούσε τα ασφαλιστικά συμβόλαια υγείας, εξέλιξη για την οποία σας είχε ενημερώσει υπεύθυνα το Euro2day.gr μέσα από το άρθρο της 24ης Οκτωβρίου με τίτλο «Συμβόλαια υγείας: Μύθοι και αλήθειες γύρω από το νέο νόμο».

Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι διαψεύσθηκαν όλοι εκείνοι που μιλούσαν για μονομερή κρατική παρέμβαση σε συμβάσεις μεταξύ ιδιωτών, έτσι ώστε ο νόμος να πριμοδοτήσει τις ασφαλιστικές εταιρείες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να ανεβάσουν τα τιμολόγια σε συμβόλαια που δεν προβλεπόταν.

Ούτε επίσης ο νέος νόμος αποτελεί «δώρο» στην Εθνική Ασφαλιστική (είχε διαθέσει κατά το παρελθόν ισόβιας διάρκειας προγράμματα σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές, που αποδείχτηκαν πολύ χαμηλότερες του κόστους), προκειμένου να πουληθεί ακριβότερα στο CVC. Αντίθετα, η αλήθεια είναι ότι ο νόμος δεν αφορά τα συμβόλαια που καθόριζαν: α) Σταθερό ασφάλιστρο καθ' όλη τη διάρκειά τους, β) Το ύψος της ετήσιας αναπροσαρμογής που θα είχαν από έτος σε έτος.

H ουσία είναι πως ο νόμος προσπαθεί να λειάνει το έδαφος σε μια ασφαλιστική κατηγορία που είχε οδηγήσει σε πολλές καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή, σε πρόστιμα εναντίον εταιρειών, αλλά και σε τριβές που δεν ευνοούν την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Το πρόβλημα και η ιστορία

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες εδώ και χρόνια αυξάνουν ετησίως τα ασφάλιστρα με ρυθμό σαφώς υψηλότερο σε σχέση με τον Γενικό Δείκτη Καταναλωτή ή με τον δείκτη υγείας της ΕΛΣΤΑΤ.

Πολλοί καταναλωτές έχουν αντιδράσει ποικιλοτρόπως, ενώ οι εταιρείες απαντούν πως το κόστος των συμβολαίων υγείας αυξάνεται κατά πολύ από έτος σε έτος λόγω των νέων θεραπειών και φαρμάκων που προκύπτουν και είναι χρήσιμα για τον ασθενή.

Διαπιστώνοντας το μέγεθος των αντιδράσεων, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος ανέθεσε προ τριετίας στον ΙΟΒΕ να εκπονήσει δείκτη κόστους νοσοκομειακών προγραμμάτων, ο οποίος παρακολουθείται και ανακοινώνεται κάθε χρόνο. Πάνω σ’ αυτό τον δείκτη, έρχεται ουσιαστικά να «πατήσει» ο πρόσφατος νόμος.

Έτσι, σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, όποια εταιρεία ανεβάζει το τιμολόγιό της πάνω από έναν προκαθορισμένο δείκτη (δεν έχει οριστεί ακόμη, αλλά φαίνεται πως θα είναι αυτός του ΙΟΒΕ), τότε θα πρέπει να εξηγεί αναλυτικά στον πελάτη γιατί το έκανε και να τον ενημερώνει τουλάχιστον δύο μήνες πριν λήξει το συμβόλαιό του, προκειμένου να καθορίσει τη στάση του.

Αξιολογώντας το νόμο, παράγοντες της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης σημειώνουν πως βρίσκεται μεν προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν λύνει το βασικό πρόβλημα: «Πώς να αμυνθεί μέσα σε δύο μήνες ένας πελάτης που δεν έχει να πληρώσει τα αυξημένα ασφάλιστρα, προκειμένου να συνεχίσει να καλύπτεται;» αναρωτιούνται.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v