Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αττική Οδός: Δεκαπέντε υποψήφιοι για τον μεγάλο διαγωνισμό

Στους δεκαπέντε ανέρχονται οι μεμονωμένοι ενδιαφερόμενοι για τον διαγωνισμό της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες. Η αρχιτεκτονική των κοινοπραξιών και τα προαπαιτούμενα.

Αττική Οδός: Δεκαπέντε υποψήφιοι για τον μεγάλο διαγωνισμό

Ως ώριμο και ανθεκτικό έργο, που παράγει σταθερές ταμειακές ροές και κέρδη EBITDA, η Αττική Οδός και ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή περίοδο παραχώρησης ευλόγως συγκεντρώνει ισχυρό ενδιαφέρον ενόψει της 20ής Απριλίου, οπότε έχει οριοθετηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Στην παρούσα φάση, 15 οντότητες, μεταξύ των οποίων εγχώριες κατασκευαστικές, ξένες εταιρείες με εμπειρία και εξειδίκευση στις παραχωρήσεις αλλά και διεθνή private equity funds, φέρονται κατά πληροφορίες να έχουν παραλάβει τους σχετικούς φακέλους του διαγωνισμού.

Δεδομένων των απαιτήσεων που θέτει ο διαγωνισμός και της εκτίμησης του ΤΑΙΠΕΔ πως η νέα παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου θα αποτελέσει την υψηλότερη σε αξία συναλλαγή που έχει εκτελέσει, προσεγγίζοντας ή ξεπερνώντας τα 2 δισ. ευρώ, συνάγεται πως οι προσφορές, προκειμένου να σηκώσουν το εν λόγω τίμημα, θα προέλθουν από κοινοπρακτικά σχήματα.

Η «αρχιτεκτονική» αυτών των σχημάτων περιλαμβάνει προφανώς κατασκευαστικές εταιρείες (αν και ως προς το αντικείμενο συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, οι πρόνοιες του διαγωνισμού κάνουν λόγο για ελαφρές παρεμβάσεις και απαιτούμενες επενδύσεις), αλλά και εμπειρία (από 2 έως 5 χρόνια) στη διαχείριση αυτοκινητοδρόμων και αντίστοιχων υποδομών. Η βασικότερη ωστόσο απαίτηση αφορά στην κεφαλαιακή επάρκεια των ενδιαφερομένων, γεγονός μάλιστα που θα κριθεί στην πρώτη φάση του διαγωνισμού.

Υπενθυμίζεται ότι για μεν τους εταιρικούς φορείς απαιτείται ο μέσος όρος των ιδίων κεφαλαίων (έστω και σε ενοποιημένη βάση) κατά την τελευταία τριετία να διαμορφώνεται στα 400 εκατ. ευρώ. Στην περίπτωση ενός επενδυτικού fund ή private equity, απαιτείται το ύψος της συνολικής αξίας ενεργητικού υπό διαχείριση ή των ενεργών, δεσμευμένων και μη επενδεδυμένων κεφαλαίων να υπερβαίνει το ποσό των 2 δισ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό και πέραν των φημολογούμενων συμμαχιών, τα σχήματα διεκδίκησης εξακολουθούν να βρίσκονται υπό διαμόρφωση, τόσο όσον αφορά την απόλυτη συμμετοχή εμπλεκομένων όσο και σε ό,τι αφορά τα ποσοστά που ο κάθε παίκτης θα καταλάβει στα εν λόγω σχήματα.

Η απόδοση του asset

Η σταθερή χρηματοοικονομική απόδοση της Αττικής Οδού και η ανθεκτικότητα που έχει επιδείξει τόσο στα χρόνια της οικονομικής κρίσης όσο και κατά την περίοδο της πανδημίας, πιστοποιείται και από τα πλέον πρόσφατα οικονομικά στοιχεία.

Σύμφωνα με την αναρτημένη λογιστική κατάσταση εννεαμήνου, ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού, έως τον Σεπτέμβριο του 2021, ανήλθε στα 125,4 εκατ. ευρώ, έναντι 116,4 εκατ. ευρώ το 2020, χρήση που επηρεάστηκε δραστικά από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Κατά την εξεταζόμενη περίοδο του 2021, η προ φόρων κερδοφορία της Αττικής Οδού έφτασε τα 53 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε στα 41,865 εκατ. ευρώ.

Τα δε ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021 ανέρχονταν σε 120,854 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται δε πως από το υψηλό επίπεδο του 2009, όταν στο pick της η Αττική Οδός παρήγαγε έσοδα της τάξης των 249 εκατ. ευρώ, αν και υποχώρησε σημαντικά, δείχνει να ανακάμπτει σταθερά από το 2016 και μετά.

Πέραν της παραπάνω επίδοσης, στο σχετικό teaser που έχει αναρτήσει το ΤΑΙΠΕΔ αναφέρεται ότι έως το εννεάμηνο του 2021, επιβεβαιώνεται πως καταγράφηκε αύξηση της κυκλοφορίας κατά 7% στο εννεάμηνο του 2021, καθώς και πως στο τελευταίο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς, συνεχίστηκε η θετική μεταβολή διελεύσεων και συνδρομητών.

Υπενθυμίζεται δε πως στα αθροιστικά έσοδα και κέρδη της προηγούμενης παραχώρησης υπό την κοινοπραξία Άκτωρ-Άβαξ-Egis δεν περιλαμβάνονται ποσά που εισέπραττε η Αττικές Διαδρομές για την υψηλού κόστους συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου. Στην προωθούμενη ωστόσο νέα σύμβαση «εξορθολογίζεται» πλήρως το κόστος συντήρησης, γεγονός που δημιουργεί ξεκάθαρο πλαίσιο απόδοσης για τους υποψήφιους παραχωρησιούχους αλλά και για τους επόπτες της σύμβασης.

Τέλος, η πρόθεση του Υπ. Μεταφορών και Υποδομών είναι η Αττική Οδός να πλαισιωθεί με τρεις επεκτάσεις, μια εκ των οποίων έχει ήδη δημοπρατηθεί (σύνδεση με ΠΑΘΕ μέσω Λεωφόρου Κύμης).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v