Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

HELLENiQ ENERGY: Η στρατηγική για συνέργειες με άξονα τις ΑΠΕ

Οι διαπραγματεύσεις για εξαγορά έργων ΑΠΕ σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η ενεργειακή αυτονόμηση των διυλιστηρίων, τα σχέδια για την Elpedison, τα συστήματα αποθήκευσης και το υδρογόνο.

HELLENiQ ENERGY: Η στρατηγική για συνέργειες με άξονα τις ΑΠΕ

Οι συνέργειες με άλλες δραστηριότητες του ομίλου βρίσκονται στον πυρήνα της αναθεωρημένης στρατηγικής της διοίκησης της HELLENiQ ENERGY, για τη μεγιστοποίηση της προσδοκώμενης αξίας από τον δεύτερο πυλώνα της, τις ΑΠΕ. Με αυτό το σκεπτικό φαίνεται ότι μελετώνται πλέον οι επόμενες επενδυτικές κινήσεις και επανεξετάζονται κάποιες σχεδιασμένες.

Ενδεικτικά, όλο και πιο πίσω πηγαίνει η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης από τους μετόχους της Elpedison (HELLENiQ ENERGY-Edison) για την κατασκευή της τρίτης μονάδας με καύσιμο φυσικό αέριο, στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 826 MW.

Ο διευθύνων σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY Ανδρέας Σιάμισιης δεν έκρυψε χθες τον σκεπτικισμό που εξακολουθεί να υφίσταται για την υλοποίηση της επένδυσης. «Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη, είναι μια απόφαση που πρέπει να βασίζεται στη στρατηγική του ομίλου και στα δεδομένα που βλέπεις να ισχύουν με ορίζοντα μεσομακροπρόθεσμο. Το θέμα θέλει προσοχή», είπε στο περιθώριο της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας.

Ο σκεπτικισμός αυτός φαίνεται να συμπαρασύρει και το σχεδιαζόμενο FSRU στη Θεσσαλονίκη. «Το έργο βελτιώνεται αν έχεις μία δεύτερη μονάδα στη Θεσσαλονίκη. Άρα, αν δεν γίνει, είναι πιο δύσκολο να προχωρήσει και το FSRU», επισήμανε.

Για την Elpedison, μάλλον, υπάρχουν άλλα σχέδια, όπως προκύπτει από όσα είπε ο κ. Σιάμισιης στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων του 2022. Η εταιρεία, που είναι ένας από τους κορυφαίους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, χρειάζεται να «πρασινίσει», είπε ο ίδιος.

Πώς; «Μέσα στο αναπτυσσόμενο χαρτοφυλάκιό μας για ΑΠΕ να δούμε τι συνέργειες έχουμε με την Elpedison. Αρχικά, ως επιχειρηματική μονάδα που λέγεται Νέα Ενέργεια, θα δούμε αργότερα πώς θα την ονομάσουμε, ή Elpedison Ανανεώσιμες».

Σε κάθε περίπτωση, η περαιτέρω ενίσχυση των μεγεθών του ομίλου της HELLENiQ ENERGY σε ΑΠΕ δεν θα γίνει μόνο με την ανάπτυξη νέων έργων. Θα συνοδεύεται απαραίτητα από συστήματα αποθήκευσης, γιατί, αλλιώς, όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης, «οι ΑΠΕ από μόνες τους δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν όπως είναι σχεδιασμένες. Το να επενδύσουμε άλλα 500 εκατ. ευρώ μόνο σε ΑΠΕ είναι επικίνδυνο». Η απόφαση για την παράλληλη κατασκευή σταθμών αποθήκευσης υπαγορεύθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις περικοπές πράσινης ενέργειας που αναγκάζεται να κάνει ο ΑΔΜΗΕ για την ευστάθεια του Συστήματος. Το μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο του ομίλου, στην Κοζάνη, είναι ένα από τα «θύματα» αυτών των περικοπών.

Μετά την εξαγορά των δύο μικρών φωτοβολταϊκών πάρκων στην Κύπρο, που ανέβασαν σε 356 MW την εγκατεστημένη ισχύ έργων εν λειτουργία του ομίλου, η διοίκησή του ετοιμάζει το επόμενο βήμα. Είναι σε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά έργων ΑΠΕ έτοιμα ή στη φάση κατασκευής, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με ισχύ μεγαλύτερη των πάρκων της Κύπρου. Στόχος του ομίλου είναι να διαθέτει ως το 2025 έργα ΑΠΕ 1 GW, από τα οποία τα 700-800 MW στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα στο εξωτερικό.

Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY ετοιμάζεται να συμμετάσχει στις διαγωνιστικές διαδικασίες που βγάζει στον αέρα η ΡΑΑΕΥ για σταθμούς αποθήκευσης, συνολικής δημοπρατούμενης ισχύος 1./000 MW το 2023.

Ο κ. Σιάμισιης αποκάλυψε χθες και ένα mega project που μελετάται για την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Όπως είπε, στόχος είναι να περιλαμβάνει φωτοβολταϊκά πάρκα πολύ μεγάλα για τα ελληνικά δεδομένα, σταθμούς αποθήκευσης με μπαταρίες, υδρογόνο και ίσως και αμμωνία. Η παραγόμενη ενέργεια θα διοχετεύεται με καλώδιο στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, για την ενεργειακή αυτονόμησή του. Το σχέδιο αυτό βρίσκεται τώρα σε φάση επεξεργασίας και όπως είπε ο κ. Σιάμισιης, θα έχει ωριμάσει ως τα τέλη του έτους, για να μπορέσει να αρχίσει να τρέχει και αδειοδοτικά, με προοπτική να ξεκινήσει να κατασκευάζεται σε μία 5ετία.

Αλλά και το διυλιστήριο της Ελευσίνας πρόκειται να αυτονομηθεί ενεργειακά. Η ανάγκη υπαγορεύθηκε μετά τις ζημίες που υπέστη από τις διακοπές τροφοδότησης με ηλεκτρισμό, εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών των τελευταίων δύο ετών. Στις εγκαταστάσεις της Ελευσίνας θα κατασκευαστεί μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού, με καύσιμο φυσικό αέριο, αλλά και αέρια του διυλιστηρίου, ισχύος μέχρι 50 MW. Η αδειοδότηση της μονάδας εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του έτους.

Η HELLENiQ ENERGY, στρέφεται, εξάλλου, και στην παραγωγή άλλων πρώτων υλών για την απεξάρτησή της από καύσιμα, είτε είναι θέρμανσης είτε κίνησης. Γι’ αυτό έχει σε εξέλιξη επένδυση στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης για την επέκταση των γραμμών παραγωγής πολυπροπυλενίου.

Με τη βάσιμη προοπτική να αυξηθεί φέτος το κόστος των ρύπων, η HELLENiQ ENERGY, σε μια προσπάθεια να μειώσει την επιβάρυνσή της, δρομολογεί στα τέλη του έτους πιλοτική μονάδα για παραγωγή πράσινου υδρογόνου στο διυλιστήριο της Ελευσίνας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v