Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κερδισμένοι και χαμένοι του α΄ τριμήνου

Ποιες εισηγμένες κέρδισαν τις εντυπώσεις και ποιες βρέθηκαν στο επίκεντρο της κρίσης - Οι παράγοντες που θα επηρεάσουν την πορεία των εταιριών τους επόμενους εννέα μήνες της οικονομικής χρήσης.

Κερδισμένοι και χαμένοι του α΄ τριμήνου
Δύο σημαντικά συμπεράσματα προκύπτουν από τη δημοσίευση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων των εισηγμένων εταιριών, που ολοκληρώνεται σήμερα.

Πρώτον, 2,5 περίπου χρόνια μετά την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης στην πραγματική ελληνική οικονομία, έχουμε μια καλή εικόνα για τον βαθμό άμυνας κάθε επιχείρησης και τον συντελεστή ασφαλείας απέναντι στην ύφεση, που βαθαίνει.

Δεύτερον, διαπιστώνουμε το μέγεθος των επιπτώσεων της κρίσης σε επιμέρους κλάδους της οικονομίας.

Δυστυχώς, προκύπτει ο φόβος ότι κάποιες εταιρίες τελικά δεν θα καταφέρουν να επιβιώσουν, ή ακόμη πως σε κάποιους κλάδους η αρχή της ανάκαμψης βρίσκεται πάρα πολύ μακριά…

Οι κλάδοι αυτοί (κατασκευές, ευρύτερη οικοδομική δραστηριότητα, πληροφορική, μέσα μαζικής ενημέρωσης, οχήματα, κλωστοϋφαντουργία, ένδυση, λιανικό εμπόριο κ.λπ.) αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι του οικονομικού ιστού της χώρας και έτσι, αν δεν γίνουν έγκαιρα οι απαιτούμενες κινήσεις (πολιτική ανάπτυξης από την κυβέρνηση, μείωση του κόστους και deals από τις επιχειρήσεις κ.λπ.), τότε κινδυνεύει να πληγεί ανεπανόρθωτα η βάση της ελληνικής οικονομίας!

--- Κερδισμένοι και χαμένοι

Δεν έλειψαν φυσικά και οι εταιρίες που κατάφεραν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτές συγκαταλέγονται κυρίως στις παρακάτω κατηγορίες:

Α. Όμιλοι κατά βάση εξαγωγικοί, ή τέλος πάντων όμιλοι που ανέβασαν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις (π.χ. Frigoglass, S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, Flexopack, Κυριακίδης Μάρμαρα, Ικτίνος, Χαλκόρ, ΕΛΒΑΛ, Ελληνικά Καλώδια, Nexans Hellas, Πλαστικά Κρήτης, Πλαστικά Θράκης, Καρέλια κ.ά.).

Β. Εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε πολύ σταθερούς κλάδους στην εσωτερική αγορά και κατάφεραν να ακολουθήσουν πολιτική συγκράτησης των δαπανών τους (π.χ. Καραμολέγκος, Λούλης, Μύλοι Σαραντόπουλου κ.ά.).

Γ. Εταιρίες που τα πήγαν πολύ καλά στη διαχείριση του κόστους και των ταμειακών τους ροών, με αποτέλεσμα να αντισταθμίσουν τις απώλειες από την πτώση των πωλήσεων (π.χ. Πλαίσιο, Quest Holdings, Ελτράκ κ.ά.).

Δ. Κρατικόχαρτα που μεταξύ άλλων επηρεάστηκαν από τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων αλλά και από τον περιορισμό στις αποδοχές αυτών (π.χ. ΟΛΘ, ΕΥΑΘ κ.ά.).

Ε. Εταιρίες που είτε πρόσθεσαν σε σχέση με το περυσινό πρώτο τρίμηνο νέες δραστηριότητες (π.χ. Motor Oil, Ελληνικά Πετρέλαια, REVOIL), είτε βελτίωσαν σημαντικά τα χρηματοοικονομικά τους αποτελέσματα (π.χ. Autohellas).

ΣΤ. Εισηγμένες που εντάσσονται σε περισσότερες από μία από τις προαναφερθείσες κατηγορίες (π.χ. Έλτον Χημικά, Γενική Εμπορίου).

Το μόνο βέβαιο, ωστόσο, είναι ότι οι χαμένοι του πρώτου τριμήνου ήταν πολύ περισσότεροι από τους κερδισμένους και στους κλάδους που επλήγησαν περισσότερο από την κρίση συγκαταλέγονται κυρίως:

α) Οι τσιμεντοβιομηχανίες, με νέο διψήφιο ποσοστό πτώσης της ζήτησης. Οι δύο εισηγμένες του κλάδου υποχρεώνονται σε ζημία (ΑΓΕΤ Ηρακλής και Τιτάν, παρά τα κέρδη που σημειώνει στο εξωτερικό η τελευταία).

β) Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και των εκτυπώσεων, όπου οι ζημίες διαμορφώνονται σε πολύ υψηλά επίπεδα, παρά τον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών (π.χ. ο Τηλέτυπος, που μάλιστα συγκαταλέγεται στις ισχυρότερες εταιρίες του κλάδου, ο ΔΟΛ, ο Τεγόπουλος, η Καθημερινή, ή και τα ζημιογόνα αποτελέσματα της Χαϊδεμένος έναντι κερδών μέχρι και πέρυσι).

γ) Ο κλάδος που σχετίζεται με τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες, όπου σημειώνονται σημαντικές ζημίεςς στον Σφακιανάκη και στη Μοτοδυναμική, αλλά και αρνητικό αποτέλεσμα στην Πετρόπουλος, παρά το γεγονός ότι ο όμιλος δραστηριοποιείται και σε άλλους τομείς περισσότερο αμυντικούς (π.χ. φρένα, λιπαντικά).

δ) Οι περισσότερες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη λιανική αγορά, όπως στην ένδυση (Sprider, Κλουκίνας Λάππας, ΕΛΒΕ και Μινέρβα), στα έπιπλα (ζημίες στη Sato, κάθετη υποχώρηση των κερδών στη Fourlis Συμμετοχών), στα καλλυντικά (χαμηλότερες επιδόσεις στην Κορρές) και σε άλλους κλάδους (π.χ. η AS Company στα παιχνίδια) κ.λπ.

ε) Κατασκευές (μεγάλη μείωση των κερδών ακόμη και για τη leader του κλάδου Ελλάκτωρ όπως και για την J&P Άβαξ). Υπάρχουν εταιρίες που σχετίζονται με την οικοδομική δραστηριότητα (π.χ. η Βιοκαρπέτ, η Kleemann, κ.ά.) και την πληροφορική, όπου η έλλειψη κρατικών έργων και η απραξία των μεγάλων πελατών του ιδιωτικού τομέα τις έχουν οδηγήσει σε πολύ χαμηλότερη κερδοφορία, παρά τις κινήσεις για περιορισμό των δαπανών.

στ) Στους περισσότερο χαμένους, βέβαια, συγκαταλέγονται και οι τράπεζες, άσχετα με το αν οι περισσότερες εξ αυτών ανακοίνωσαν μικρά κέρδη. Η ουσία κρύβεται στις αρνητικές υπεραξίες των κρατικών ομολόγων που κατέχουν (οι περισσότερες δεν αποτυπώθηκαν στα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν) και στους φόβους παραγόντων της αγοράς ότι οι προβλέψεις για επισφάλειες που έχουν λογιστικοποιηθεί θα αποδειχτούν τελικά μικρότερες από αυτές που θα εμφανιστούν μελλοντικά στην πράξη.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως από την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης όλες σχεδόν οι τράπεζες έχουν προχωρήσει τουλάχιστον μία φορά σε αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου, με τελευταίο περιστατικό την επικείμενη σύγκληση γενικής συνέλευσης από την Alpha Bank, με στόχο να ψηφιστούν η αύξηση κεφαλαίου και μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο.

--- Τι "παίζει" το επόμενο 9μηνο

Πώς όμως αναμένεται να εξελιχθούν τα εταιρικά κέρδη τους επόμενους εννέα μήνες του 2011; Ειδικότερα για τις τράπεζες, οι εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα συγκρατημένες και επιφυλακτικές. Κατά τα λοιπά, υπάρχουν θετικές και αρνητικές παράμετροι που θα επηρεάσουν σημαντικά την κατάσταση, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται:

--- Θετικές παράμετροι

• Η περυσινή βάση σύγκρισης (Q1 του 2010) ήταν πολύ υψηλή, καθώς δεν είχαν ληφθεί τα μέτρα λιτότητας του μνημονίου, ενώ επίσης ένα μέρος των εποχικών πωλήσεων του Πάσχα είχε επηρεάσει το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς, ενώ φέτος θα επηρεάσει το δεύτερο.

• Το περυσινό β΄ τρίμηνο είχε επηρεαστεί αρνητικά από την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα εταιρικά κέρδη, γεγονός που δεν είναι βέβαιο πως θα επαναληφθεί και φέτος.

• Η ανάκαμψη που παρατηρείται στην ευρωπαϊκή οικονομία επιδρά θετικά στις ελληνικές εξαγωγές, τάση που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και τους υπόλοιπους μήνες του έτους.

• Από το δεύτερο τρίμηνο και μετά προβλέπεται να αρχίσει να γίνεται ορατή η επίδραση από την αυξημένη φετινή τουριστική κίνηση.

• Τους επόμενους μήνες του 2011 θα δούμε τις προσπάθειες περικοπής των λειτουργικών δαπανών να συνεχίζονται (λόγω κινήσεων που έγιναν πέρυσι με απολύσεις προσωπικού ή άλλων που γίνονται φέτος, όπως η μείωση των ενοικίων).

--- Αρνητικές παράμετροι

• Η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και των καυσίμων έχει ανεβάσει το κόστος παραγωγής πολλών επιχειρήσεων αλλά και τις ανάγκες τους για κεφάλαια κίνησης.

• Η άνοδος των επιτοκίων επιβαρύνει τις επιχειρήσεις με υψηλότερο κόστος χρηματοδότησης.

• Η πλειονότητα των αναλυτών αναμένει νέα μείωση του ΑΕΠ στα υπόλοιπα τρία τρίμηνα της χρονιάς. Ακόμη και οι πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις δεν προβλέπουν άνοδο στον όγκο των λιανικών πωλήσεων πριν από το τελευταίο τρίμηνο του έτους (και μάλιστα αφού προηγηθεί επιπλέον πτώση).

• Οι προβλέψεις θέλουν οι δημόσιες επενδύσεις να μην ξεμπλοκάρουν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2011, ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις κατασκευές και την πληροφορική.


* Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v