Τουρισμός: Η Γερμανία κρατά το κλειδί της επανεκκίνησης

Πώς διαβάζουν οι ξενοδόχοι τη λίστα χωρών με τις οποίες ανοίγει ο τουρισμός στα μέσα Ιουνίου. Γιατί επικρατεί σήμερα «παγωμάρα» στο μέτωπο των κρατήσεων. Τι μηνύματα στέλνονται από τον χώρο των αεροπορικών και των αεροδρομίων.

Τουρισμός: Η Γερμανία κρατά το κλειδί της επανεκκίνησης

Εγκλωβισμένη σε ένα σκηνικό υψηλού ρίσκου εμφανίζεται να παραμένει η επανεκκίνηση της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς δυσχεραίνοντας, κατ’ επέκταση, το restart του ελληνικού τουρισμού.

Τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα μέτρα στήριξης του τουρισμού, τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τα χρονοδιαγράμματα επαναλειτουργίας των ξενοδοχείων (από 1 Ιουνίου τα 12μηνης λειτουργίας, από 15 Ιουνίου τα εποχικά) ακολούθησε γνωστοποίηση της επανέναρξης των πτήσεων σε δύο φάσεις (από 15 Ιουνίου για κάποιες χώρες και 1 Ιουλίου για τις υπόλοιπες, υπό προϋποθέσεις). Ο κύκλος ολοκληρώθηκε με την ανακοίνωση της λίστας των 29 χωρών με τις οποίες θα ανοίξει ο τουρισμός. Ολα αυτά ενεργοποίησαν τα αντανακλαστικά της αγοράς: Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις άρχισαν να ανακοινώνουν την επαναλειτουργία τους και αεροπορικές εταιρείες την πρόθεσή τους να ξαναπετάξουν προς Ελλάδα.

Εκ των πραγμάτων, όμως, τα παραπάνω προς ώρας δεν δείχνουν αρκετά για να «ξεκλειδώσουν» τη ζήτηση από τουρίστες. Δηλαδή τις κρατήσεις. Εδώ το μεγαλύτερο κλειδί κρατά ένας: η κυβέρνηση της Γερμανίας.

Τα έφερε έτσι η πανδημία ώστε οι πέντε από τις έξι κύριες αγορές του ελληνικού τουρισμού (Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, ΗΠΑ, Ρωσία) να είναι εκτός της πρώτης φάσης ανοίγματος. Αφενός για επιδημιολογικούς λόγους, αφετέρου επειδή οι κυβερνήσεις των χωρών κρατούν κλειστά τα σύνορα για μια σειρά λόγους που συνδέονται με τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης αλλά και την προσπάθεια ενίσχυσης του εσωτερικού τους τουρισμού και των οικονομικών τους με ίδια μέσα.

Η Γερμανία αποτελεί, αναπόφευκτα, τη μοναδική δεξαμενή άντλησης τουριστών στην οποία μπορούν να ελπίζουν χώρες-προορισμοί διακοπών όπως η Ελλάδα. Πληροφορίες αναφέρουν πως η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της χώρας ήταν έτοιμη να ανακοινώσει επίσημα το «ξεκλείδωμα» των ταξιδιών εκτός συνόρων από 15 Ιουνίου. Όμως, η άνοδος του περιβόητου δείκτη Ro στην περιοχή του 1,20 την προηγούμενη Κυριακή φέρεται να υποχρέωσε τους Γερμανούς αρμόδιους να ανακρούσουν πρύμνη, αναμένοντας νέα δεδομένα.

Ενώ τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες πιέζουν για το «ξεκλείδωμα» των γερμανικών συνόρων για προφανείς λόγους, 8 στους δέκα Γερμανούς εμφανίζονται αποφασισμένοι να παραμείνουν εντός συνόρων.

Το βήμα εμπρός που έκανε η Κύπρος αναγγέλλοντας τις χώρες για τις οποίες επιτρέπονται οι πτήσεις στο νησί, ενίσχυσε τις φωνές στην Ελλάδα που θεωρούν πως η κυβέρνηση καθυστέρησε χωρίς λόγο στην ανακοίνωση της ελληνικής ταξιδιωτικής λίστας.

«Προλάβαμε…»

Θετική εξέλιξη κρίνει την έναρξη πτήσεων εξωτερικού προς Θεσ/νίκη από 15 Ιουνίου αντί την 1η Ιουλίου, ο Γιώργος Βήλος, Γ. Δ/ντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece. «Διαπιστώναμε πως αεροπορικές εταιρείες είχαν την πρόθεση να προγραμματίσουν πτήσεις στο δεύτερο μισό του Ιονίου τις οποίες θα χάναμε αν δεν επιτρέπονταν οι πτήσεις από 15 Ιουνίου» αναφέρει.

Όπως σημειώνει ο Γ. Βήλος, οι κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα μέτρα στήριξης στον τουρισμό και τα χρονοδιαγράμματα επανεκκίνησης ενεργοποίησαν αντανακλαστικά στις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες έχουν, ούτως ή άλλως, ψηλά την Ελλάδα στις προτεραιότητές τους. «Έχουν την Ελλάδα ψηλά στις προτεραιότητές τους λόγω του καλού τουριστικού προϊόντος και, ειδικά φέτος, για την επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας. Έτσι ενώ μειώνουν συνολικά τα πτητικά τους προγράμματα, στην περίπτωση της Ελλάδας κάνουν τις μικρότερες περικοπές. Διαπιστώνουμε ζωντανό, ζωηρό ενδιαφέρον από τις αεροπορικές εταιρείες. Δεν βοήθησε, όμως, η καθυστέρηση στην ανακοίνωση των χωρών απ’ όπου θα επιτρέπονται τα ταξίδια» αναφέρει ο Γ. Βήλος.

Ο ίδιος επισημαίνει πόσο κρίσιμο είναι το ότι συγκαταλέγεται η Γερμανία στις πρώτες χώρες από τις οποίες θα ξεκινήσουν οι πτήσεις. «Αν δεν συμπεριλαμβάνεται η Γερμανία δεν θα έχουμε καταφέρει πολλά πράγματα. Αποτελεί βασικό πυλώνα του ελληνικού τουρισμού» αναφέρει.

Σημειώνεται πως στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece, οι Γερμανοί αντιπροσωπεύουν το 15% του συνόλου των επιβατών (στοιχεία 2019) και είναι δεύτεροι στην κατάταξη εθνικοτήτων πίσω από τους Βρετανούς (18%).

Τα αντικρουόμενα δεδομένα

«Κάποια πρακτορεία έχουν ανακοινώσει την έναρξη του πτητικού τους προγράμματος. Υπάρχουν, όμως, αντικρουόμενα δεδομένα που δεν μας επιτρέπουν ακόμα να έχουμε σαφή εικόνα» λέει η Κωνσταντίνα Σβύνου, επικεφαλής της Ένωσης Ξενοδόχων Κω η οποία είναι, ταυτόχρονα, Γ’ Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Μια περίπτωση «αντικρουόμενων δεδομένων» αποτελεί ο τουρ οπερέιτορ Corendon ο οποίος διακινεί κάθε χρόνο μεγάλο αριθμό Ολλανδών τουριστών στην Κω (σ.σ. η χώρα δεν είναι στην πρώτη λίστα). Ο Corendon ανακοίνωσε την έναρξη του πτητικού του προγράμματος από 1η Ιουλίου. Οι ημερομηνίες, ωστόσο, βρίσκονται στον αέρα, καθώς προέρχεται από μια χώρα που κατέγραψε υψηλούς αριθμούς κρουσμάτων και δεν θεωρείται, στην παρούσα φάση, ασφαλής χώρα προέλευσης τουριστών.

Αν υπολογίσει κανείς πως από το 1,2 εκατ. ξένων τουριστών που έφθασαν στην Κω το 2019 οι 360.000 ήταν Γερμανοί, οι 280.000 Βρετανοί και μαζί με τους Ολλανδούς αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% της τουριστικής κίνησης σε έναν από τους τέσσερις κυριότερους ελληνικούς προορισμούς, εύκολα γίνεται αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος.

Πηγές από το χώρο του handling επιβεβαίωσαν στο Euro2day.gr την εξαιρετικά αβέβαιη εικόνα από τον προγραμματισμό πτήσεων που διαπιστώνεται μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις που βασίζονται στα μέχρι στιγμής δεδομένα, έμπειρα στελέχη handling προβλέπουν πως οι πτήσεις το φετινό καλοκαίρι είναι πιθανό να διαμορφωθούν στα επίπεδα του 30% του περυσινού πτητικού προγράμματος. Εκτίμηση η οποία αναφέρεται σε πτήσεις τσάρτερ.

Τις πιο πάνω εκτιμήσεις ενισχύουν πρόσφατες πληροφορίες για το πτητικό τους πρόγραμμα για Ελλάδα που γνωστοποίησαν τις τελευταίες μέρες κάποιες από τις αεροπορικές εταιρείες.

Η Norwegian Airlines η οποία το περυσινό καλοκαίρι πραγματοποίησε περί τις 2.000 πτήσεις προς Ελλάδα φέτος προγραμμάτισε περί τις 500. Η βελγική Brussels Airlines (σ.σ ανήκει στο γερμανικό όμιλο Lufthansa) πέρυσι πραγματοποιούσε μια πτήση κάθε μέρα στην Κω ενώ φέτος προγραμμάτισε δύο και… μισή για κάθε βδομάδα. Η «μισή» αφορά πτήση η οποία θα έχει διπλό προορισμό, αφού μετά την Κω θα συνεχίζει προς Ρόδο.

Το θολό τοπίο των πτήσεων και των κρατήσεων έχει ως αποτέλεσμα μόλις το 10%-20% των ξενοδόχων της Ρόδου να φέρονται αποφασισμένοι να ανοίξουν τις μονάδες τους υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Οι υπόλοιποι μεταθέτουν την απόφαση από μέρα σε μέρα προκειμένου να διαπιστώσουν τα πτητικά προγράμματα των τουρ οπερέιτορ και τις κρατήσεις που θα μπουν στα συστήματα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει στις περισσότερες περιοχές της χώρας στο τέλος Μαΐου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v