Το καζίνο στο Ελληνικό και τα διλήμματα της κυβέρνησης

Νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση καλείται να καταρτίσει η κυβέρνηση, με βάση τη σύμβαση πώλησης του Ελληνικού. Προβλέπεται η άμεση λειτουργία του νέου καζίνο στο πρώην αεροδρόμιο. Στο 1,57 δισ. ο τζίρος των εννέα καζίνο στη χώρα μας πέρυσι.

Το καζίνο στο Ελληνικό και τα διλήμματα της κυβέρνησης

Αντιμέτωπη με την ανάγκη μιας νομοθετικής ρύθμισης και σειράς δύσκολων πολιτικών αποφάσεων βρίσκεται η κυβέρνηση, με αφορμή την αδειοδότηση καζίνο στο Ελληνικό.

Μάλιστα, σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Lamda Development, που κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει στην κατάρτιση γενικού νομοθετικού πλαισίου για την αδειοδότηση καζίνο στην Ελλάδα, καθώς σήμερα δεν υπάρχει. Επιπλέον, υποχρεούται να εντάξει, ειδικά για το Ελληνικό, όρο που θα προβλέπει πως όποιος επικρατήσει στον διαγωνισμό για το καζίνο θα πρέπει να το λειτουργήσει «εντός σύντομου χρονικού διαστήματος».

Με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, αρμόδια για την προκήρυξη του διαγωνισμού για το καζίνο είναι μια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Πρόκειται για την υπηρεσία που είχε προωθήσει τους διαγωνισμούς κατά το παρελθόν για τις άδειες καζίνο που σήμερα έχουν λήξει. Στο μεταξύ δημιουργήθηκαν νέοι φορείς όπως η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ).

Εκτός από το καθαρά διαδικαστικό θέμα, υπάρχει και ένα αμιγώς πολιτικό ζήτημα: Θα προχωρήσει η κυβέρνηση μόνο στην αδειοδότηση του νέου καζίνο, ή θα ενεργοποιήσει και τη δυνατότητα μεταφοράς του Καζίνο Πάρνηθας σε άλλη θέση, όπως έχει προαναγγείλει η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ); Θα αποτελέσει η αδειοδότηση του νέου καζίνο την αφορμή για μια γενικότερη αναδιάταξη της προβληματικής αγοράς καζίνο στην Ελλάδα;

Εξαιτίας των πολιτικών και όχι οικονομικών κριτηρίων που είχαν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν, και με τη συμβολή της οικονομικής κρίσης, τα περισσότερα καζίνο της χώρας βρίσκονται στα πρόθυρα του λουκέτου. Λειτουργούν σε τεντωμένο σκοινί μέσω συνεχώς ρυθμίσεων οφειλών προς το δημόσιο κ.λπ.

Οι μέτοχοι πλειοψηφίας του Καζίνο Πάρνηθας, η οικογένεια Λασκαρίδη και ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ που ελέγχουν την Athens Resort Casino A.E, έχουν ζητήσει επισήμως από την προηγούμενη κυβέρνηση τη μεταφορά του καζίνο σε άλλη θέση εντός Αττικής. Υπενθυμίζεται πως η Athens Resort Casino ελέγχει το 51% της Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ, ενώ το υπόλοιπο 49% παραμένει στον έλεγχο του δημοσίου μέσω της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Τα έσοδα

Το Καζίνο Πάρνηθας παρουσίασε πέρυσι τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών μεταξύ των εννέα ελληνικών καζίνο (513,9 εκατ. ευρώ), με το Καζίνο Θεσσαλονίκης, που ελέγχεται επίσης από την οικογένεια Λασκαρίδη μέσω της Regency Entertainment ΑΕ, να βρίσκεται στη δεύτερη θέση (448,8 εκατ. ευρώ) και το Καζίνο Λουτρακίου στην τρίτη θέση (394 εκατ. ευρώ). Αντίστοιχη είναι και η κατάταξη με βάση τα ακαθάριστα έσοδα με την Πάρνηθα στα 86 εκατ., το Καζίνο Θεσσαλονίκης στα 73,1 εκατ. και το Καζίνο Λουτρακίου στα 58,8 εκατ. ευρώ.

Στο πρώτο εξάμηνο του 2016 τα έσοδα του Καζίνο Πάρνηθας ήταν ελαφρώς μειωμένα κατά ένα εκατομμύριο ευρώ και έφτασαν τα 44,8 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη να παρουσιάζουν επίσης μικρή μείωση.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση πεπραγμένων της Επιτροπής Παιγνίων (ΕΕΕΠ) για το 2015, πέρυσι ο συνολικός κύκλος εργασιών των 9 επιχειρήσεων καζίνο της χώρας έφτασε το 1,57 δισ. ευρώ, ποσό που βρίσκεται πολύ μακριά από τα 3,18 δισ. ευρώ του 2008 (η πτώση φτάνει το 50%).

Από το 2008 μέχρι σήμερα η αγορά των καζίνο κινείται κάθε χρόνο πτωτικά με εξαίρεση το 2014, που είχε παρουσιάσει μικρή αύξηση 7% έναντι του 2013. Μεταξύ του 2008 και του 2015, τα μικτά κέρδη (το ποσό που προκύπτει αν αφαιρεθούν από τον κύκλο εργασιών τα κέρδη που διανεμήθηκαν στους παίκτες) των ελληνικών καζίνο μειώθηκαν από 744,5 εκατ. ευρώ σε 264,9 εκατ. ευρώ.

Τα εννέα καζίνο απασχολούσαν στο τέλος του 2015 περί τις 3.800 εργαζόμενους, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΕΠ. Το ενδιαφέρον είναι πως σχεδόν ένας στους τρεις εργάζονταν στο Καζίνο Λουτρακίου.

Στην έκθεση επισημαίνεται πως «η παρατεταμένη μείωση στην οικονομική δραστηριότητα των καζίνο που καταγράφεται συνεχώς από το 2008, έτος που ο κλάδος τυχερών παιγνίων παρουσίασε τα υψηλότερα επίπεδα μεγεθών της δεκαετίας 2006-2015, εγείρει προβληματισμό, εάν αυτή απορρέει αποκλειστικά και μόνο από τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, ή, ενδεχομένως, οφείλεται και σε επιλογές εμπλεκόμενων (stakeholders) στον κλάδο των καζίνο, οι οποίες επηρέασαν την εξέλιξή του. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εξεταστούν οι προϋποθέσεις διασφάλισης της βιωσιμότητας του κλάδου, της διατήρησης των θέσεων εργασίας, της στήριξης της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης και εν γένει του δημόσιου συμφέροντος».

Τι προβλέπει η σύμβαση για το Ελληνικό

Η αδειοδότηση καζίνο είναι μία από τις λεγόμενες αναβλητικές αιρέσεις. Όπως αναφέρεται, «σε περίπτωση που το Σχέδιο Γενικής Διάταξης προβλέπει ζώνη ανάπτυξης με επιτρεπόμενη χρήση τουρισμού/αναψυχής που επιτρέπει την εγκατάσταση καζίνο στο Ακίνητο σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 3 (α) του Ν. 4062 του 2012, τη θέσπιση από το Ελληνικό Δημόσιο γενικού νομοθετικού πλαισίου για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας καζίνο και τη χορήγηση, εντός του εν λόγω πλαισίου, μέσω διαγωνισμού της αναγκαίας άδειας λειτουργίας περιλαμβάνοντας όρο που να επιβάλλει στον κάτοχο της άδειας λειτουργίας την υποχρέωση να εκκινήσει τη λειτουργία εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνικές προδιαγραφές του Σχεδίου Γενικής Διάταξης» (σ.σ. Master Plan).

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v