Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εισηγμένες: Ο μύθος των "αμυντικών" κλάδων

Πόσο επηρεάστηκαν από την κρίση οι δραστηριότητες που αναλυτές και επενδυτές πίστευαν ότι θα μείνουν στο απυρόβλητο - Πώς μεταφράζεται αυτό για τις εταιρίες που διαπραγματεύονται στο ΧΑ.

Εισηγμένες: Ο μύθος των αμυντικών κλάδων
Πόσο επηρεάστηκαν από την κρίση οι οικονομικές δραστηριότητες που αναλυτές και επενδυτές πίστευαν ότι θα μείνουν στο απυρόβλητο - Πώς μεταφράζεται αυτό για τις εταιρίες που διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο.


Όσοι υποστήριζαν ότι τα τρόφιμα αποτελούν είδος πρώτης ανάγκης και η κατανάλωσή τους δεν περιορίζεται σε περιόδους ύφεσης έχουν αναθεωρήσει τις απόψεις τους.

Έτσι, με βάση τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου και με δεδομένο ότι η πορεία του ΑΕΠ κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ήταν μηδενική, είχαμε, σύμφωνα με την ΕΣΥΕ, μείωση του όγκου των πωλήσεων στα μεγάλα καταστήμτα τροφίμων κατά 8,1%.

Η πτώση αυτή μεν μπορεί να είναι χαμηλότερη σε σχέση με άλλους κλάδους (π.χ. -21,2% στα έπιπλα - ηλεκτρικά είδη), αλλά παραμένει σημαντική καθώς παρατηρήθηκε μείωση στο "μέσο καλάθι" του καταναλωτή, με παράλληλη στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Ούτε και ο κλάδος της υγείας έμεινε αλώβητος από την οικονομική κρίση. Eνδεικτικά αναφέρεται ότι η ζήτηση για βλαστοκύτταρα έχει περιοριστεί δραματικά και επιπλέον οι ιδιωτικές κλινικές όχι μόνο δεν έχουν προχωρήσει φέτος σε αυξήσεις νοσηλίων αλλά επιπλέον προχωρούν και σε εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες πελατών.

Προκειμένου επίσης να μετριάσουν ακόμη περισσότερο τις επιπτώσεις, οι ιδιωτικές κλινικές συνεργάζονται με τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρίες για την προσφορά κοινών προγραμμάτων, ενώ επίσης προσφέρουν και υπηρεσίες με χαμηλότερες τιμές και λιγότερες παροχές (π.χ. περισσότερες κλίνες ανά άτομο).

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η "κόπωση" των αποτελεσμάτων των ιδιωτικών κλινικών εκτιμάται ότι θα φανεί και στην επικείμενη δημοσίευση των λογιστικών καταστάσεων του εννεαμήνου.

Πολλοί υποστήριζαν ότι σε περιόδους κρίσης ανεβαίνει η ζήτηση για τυχερά παιχνίδια. Στην πράξη, ωστόσο, βλέπουμε να έχει παρουσιαστεί "κόπωση" στα έσοδα του ΟΠΑΠ και υποχώρηση στα καζίνο της χώρας σε ποσοστό που δεν απέχει πολύ από το 10%.

Η κρίση δεν άφησε ανέπαφο ούτε και τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, άλλη μία δραστηριότητα που σε γενικές γραμμές θεωρείται αμυντική. "Στις τηλεπικοινωνίες οι επιπτώσεις της κρίσης δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες, αλλά δεν παύουν να είναι υπαρκτές", δήλωσε στο Euro2day.gr στέλεχος του κλάδου, συμπληρώνοντας: "Η κρίση συνήθως γίνεται ορατή με χρονική υστέρηση 9 - 12 μηνών από το ξεκίνημά της στους υπόλοιπους κλάδους.

Στην ελληνική αγορά, μάλιστα, τη βλέπουμε να εκδηλώνεται τόσο μέσα από προσφορές πακέτων με χαμηλότερες χρεώσεις όσο και με πρόσθετες φορολογίες από το κράτος". Κάτω από αυτά τα δεδομένα, με ενδιαφέρον αναμένονταν τα αποτελέσματα εννεαμήνου του ΟΤΕ, προκειμένου να υπάρξει μια καλύτερη εκτίμηση για το μέγεθος των μελλοντικών επιπτώσεων της κρίσης τόσο για τον ίδιο τον Οργανισμό όσο και για τον κλάδο γενικότερα.

"Περιμέναμε ότι η οικονομική κρίση θα μας επηρέαζε μεν αρνητικά, πλην όμως ότι θα ενίσχυε τη ζήτηση για τα προϊόντα οικιακής ψυχαγωγίας που διαθέτουμε. Δυστυχώς, οι προβλέψεις μας δεν επιβεβαιώθηκαν, καθώς είδαμε κάμψη και στα είδη της οικιακής ψυχαγωγίας".

Αυτά ανέφερε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Audiovisual κ. Κωστής Χατζηιωάννου κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας, υποστηρίζοντας ότι η εισηγμένη θα πρέπει να δουλέψει πολύ πιο αποδοτικά και με χαμηλότερο κόστος, εν όψει του 2010 που αναμένεται δύσκολο.

Το σκεπτικό των παραγόντων της εισηγμένης ήταν λογικό: εξαιτίας της οικονομικής κρίσης ο κόσμος θα περιορίσει τις εξόδους του για διασκέδαση και θα τις υποκαταστήσει με τα φθηνότερα προϊόντα της οικιακής ψυχαγωγίας. Τελικά, κάμψη σημειώθηκε και στις δύο αγορές.

Αίσθηση επίσης προκαλεί το γεγονός ότι παρατηρείται πτώση της κατανάλωσης στο νερό και στο ηλεκτρικό ρεύμα. Στο νερό (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) η μικρή υποχώρηση της κατανάλωσης ανά κάτοικο οφείλεται κυρίως στη μειωμένη κατανάλωση από τους βιομηχανικούς πελάτες (σαφής πτώση της αντίστοιχης παραγωγής), ενώ στην περίπτωση της ΔΕΗ τόσο στην πτώση της ζήτησης από τη βιομηχανία όσο και στο σχετικά ψυχρό καλοκαίρι που περάσαμε, με αποτέλεσμα τη μικρότερη χρήση κλιματιστικών.

Στην περίπτωση όμως της ΔΕΗ η πτώση της ζήτησης δεν φαίνεται να πλήττει τα αποτελέσματά της, καθώς περιορίστηκαν με αυτόν τον τρόπο οι ακριβές εισαγωγές ρεύματος από το εξωτερικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v