Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στο ίδιο έργο θεατές: Τι έφταιξε για τις πολύωρες διακοπές ρεύματος

Οι παθογένειες που «ξεχειλώνουν» τα προβλήματα στο δίκτυο ηλεκτρισμού, οδηγώντας σε πολύωρες διακοπές. Η πορεία αποκατάστασης μετά την «Ελπίδα». Τι λένε στο Euro2day.gr τεχνικοί της ΔΕΗ.

Στο ίδιο έργο θεατές: Τι έφταιξε για τις πολύωρες διακοπές ρεύματος

Ηλικία 40-50 χρόνων, με εκσυγχρονισμό που ακόμα σχεδιάζεται, χωρίς εκτεταμένες ψηφιοποιημένες λειτουργίες και τις εργασίες υπογειοποίησης σε αρχικό στάδιο, είναι η εικόνα που χαρακτηρίζει το δίκτυο διανομής ηλεκτρισμού, το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ.

Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος που ευθύνεται για τις πολύωρες διακοπές ηλεκτροδότησης εξαιτίας της σφοδρής κακοκαιρίας. Η άλλη είναι εξίσου σημαντική. Αφορά στην έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών για τα συνεργεία αποκατάστασης, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η ανάπτυξη του αστικού ιστού ήρθε πολύ αργότερα από την κατασκευή του δικτύου.

Αποτέλεσμα: να έχουν φυτευτεί δέντρα κάτω από εναέριες γραμμές, τα οποία σήμερα κυριολεκτικά «αγκαλιάζονται» με ηλεκτροφόρα σύρματα. Κάθε φορά που συντρέχουν ακραίες καιρικές συνθήκες, κλαδιά των δέντρων συμπαρασύρουν καλώδια, προκαλώντας βραχυκυκλώματα και βλάβες στο δίκτυο.

Στην κακοκαιρία, με το κατ’ ευφημισμό όνομα «Ελπίδα», υπήρξαν σπίτια που είχαν διακοπή ρεύματος έως και τρία 24ωρα. Τα προβλήματα δεν έχουν αποκατασταθεί στο σύνολό τους, καθώς δόθηκε προτεραιότητα, και καλώς, στην αποκατάσταση βλαβών στο δίκτυο της μέσης τάσης.

Σύμφωνα με στοιχεία του Euro2day.gr, είχε απομείνει για χθες, Τετάρτη, ένα ποσοστό 10-15% στη μέση τάση, οι βλάβες της οποίας καταβλήθηκε τιτάνια προσπάθεια από τα συνεργεία να διορθωθούν ως το βράδυ.

Μόλις χθες ξεκίνησε και η αποκατάσταση των ζημιών στη χαμηλή τάση, ένα έργο πολύ πιο δύσκολο, γιατί ουσιαστικά έχει να κάνει με μεμονωμένα περιστατικά, πόρτα πόρτα. Τα συνεργεία δούλεψαν, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ, όλη τη διάρκεια της νύχτας. Όμως, δεν αποκλείεται να έχουν μείνει και σήμερα σπίτια χωρίς ρεύμα, καθώς οι πληροφορίες χθες ανέφεραν ότι δεν θα ολοκληρωνόταν στο σύνολό του το έργο της αποκατάστασης στο δίκτυο χαμηλής τάσης, αλλά στη συντριπτική πλειονότητά του.

Χωρίς ψηφιοποιημένες λειτουργίες και προσωπικό

Το υπεράνθρωπο έργο των συνεργείων που βγήκαν σε όλη την Αττική δυσχέρανε η δύσκολη πρόσβαση σε περιοχές και σημεία, με τα εκχιονιστικά μηχανήματα να είναι ανύπαρκτα. Οι πολύωρες, ωστόσο, διακοπές έχουν και άλλους λόγους: 

Πρώτον, δεν ήταν επαρκής ο αριθμός των τεχνικών, που εξακολουθούν να δουλεύουν με αξιοσημείωτη αφοσίωση και ανυπέρβλητη κούραση. Δεύτερον, έπρεπε να ψάχνουν το ακριβές σημείο της βλάβης σε μια έκταση γραμμών που μπορεί να ήταν και πάνω από 5 χλμ.

Μπορεί στο Κέντρο Ελέγχου Δικτύων Διανομής του ΔΕΔΔΗΕ στην Αττική να εμφανιζόταν μια βλάβη σε γραμμή της μέσης τάσης, όμως, το πρόβλημα ήταν πού βρισκόταν αυτή. Ο ΔΕΔΔΗΕ δεν διαθέτει ούτε τον πιο απλό εξοπλισμό εντοπισμού σφαλμάτων καλωδίου (Fault Locator), ώστε να μπορεί να εντοπίζει με ακρίβεια μέτρου βλάβες στο δίκτυό του. Αντίθετα, τέτοιο εξοπλισμό διαθέτει ο ΑΔΜΗΕ, με αποτέλεσμα τα συνεργεία του να γνωρίζουν πού θα πάνε για να επιδιορθώσουν τυχόν βλάβες.

Το γεγονός αυτό επιβεβαίωσε ουσιαστικά και ο πρόεδρος της Ένωσης Τεχνικών ΔΕΗ (ΚΟ) - ΕΙΚΟΝΑ ΜΕΤΟΧΗΣ" href="http://www.euro2day.gr/QuotesDetail.aspx?q=85">ΔΕΗ Κώστας Μανιάτης. Μιλώντας στο Euro2day.gr ανέφερε ότι «αναζητούμε το σημείο της βλάβης, δεν το γνωρίζουμε εξαρχής». Ως ενδεικτικό παράδειγμα είπε ότι προχθές, Τρίτη, χρειάστηκε να επιστρατευτεί ελικόπτερο για να ελέγξει μία μεγάλη σε μήκος γραμμή από τον υποσταθμό στο Κορωπί ως τη Νέα Μάκρη, προκειμένου να εντοπιστεί πού είναι η βλάβη, για να πάει στη συνέχεια συνεργείο για την αποκατάστασή της.

Ο εξοπλισμός τηλεχειρισμών στα Δίκτυα είναι έργο που προβλέπεται να ολοκληρωθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ στο γ’ τρίμηνο του 2023.

Ο κ. Μανιάτης εστίασε στη μεγάλη έλλειψη προσωπικού, όπως είπε, κυρίως εναεριτών. Στον τελευταίο διαγωνισμό για την πρόσληψη 245 εναεριτών, ανταποκρίθηκαν μόνον 132 άτομα, με συνέπεια να ακολουθήσει και άλλος διαγωνισμός για πρόσληψη 178 ατόμων. Η έλλειψη ενδιαφέροντος αποδόθηκε από τον κ. Μανιάτη στις εξαιρετικά χαμηλές αποδοχές που προσφέρονται, της τάξης 550-600 ευρώ, για μια δουλειά που συνεπάγεται και μεγάλους κινδύνους. «Προτιμούν να δουλέψουν οπουδήποτε αλλού. Πώς να ζήσει εναερίτης με την οικογένειά του σε νησί, όταν πρέπει να πληρώσει ενοίκιο 400 ευρώ;».

Αποκλαδώσεις και αποψιλώσεις

Το μεγαλύτερο κομμάτι των βλαβών στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ προήλθε από πτώση κλαδιών σε καλώδια παροχών εναέριου δικτύου. Και μπορεί ο ΔΕΔΔΗΕ, μετά τη «Μήδεια», να εξουσιοδοτήθηκε θεσμικά να προχωρά σε αποψιλώσεις και αποκλαδώσεις, χωρίς να χρειάζεται άδεια από την οικεία Περιφέρεια ή τον Δήμο, ωστόσο, φαίνεται ότι δεν αρκεί αυτό.

Πηγές με άριστη γνώση του θέματος ανέφεραν στο Euro2day.gr ότι το «αγκάλιασμα», σήμερα, δέντρων και γραμμών συνιστά ένα πρόβλημα που δύσκολα θα λυθεί, γιατί δεν είναι εύκολο να ξεριζωθούν δέντρα σε κατοικημένες περιοχές, ενώ και η αποκλάδωση πρέπει να γίνει με συγκεκριμένη, νομικά κατοχυρωμένη, απόσταση κλαδιού από το καλώδιο. Ακόμη και να κόψεις τα κλαδιά που εμποδίζουν, σε λίγους μήνες θα μεγαλώσουν πάλι και το πρόβλημα θα επαναληφθεί.

«Είναι το τίμημα της αστικής ανάπτυξης», τονίστηκε χαρακτηριστικά από την ίδια πηγή.

Υπογειοποίηση δικτύου

Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, η υπογειοποίηση του δικτύου του ξεκίνησε από το Τατόι, την Πεντέλη, τον Διόνυσο και το Ψυχικό και βρίσκεται σε εξέλιξη.

Για το 2022 προβλέπεται πανελλαδικά η υπογειοποίηση 1.000 χλμ. δικτύου, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ και το 2023 άλλων 1.500 χλμ., δαπάνης 150 εκατ. ευρώ.

Από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν εξασφαλιστεί πόροι 190 εκατ. ευρώ για την υπογειοποίηση 2.150 χλμ. εναέριου δικτύου στο διάστημα 2022-2025, με το 30% από αυτό να είναι στην Αττική και το 28% στα νησιά.
Όπως έγινε γνωστό από πηγές του ΔΕΔΔΗΕ, το νέο δίκτυο που προστίθεται είναι υπογειοποιημένο πλέον.

Στα τέλη του 2020, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ο ΔΕΔΔΗΕ είχε 241.569 χλμ. δικτύου μέσης και χαμηλής τάσης σε όλη την επικράτεια, για την εξυπηρέτηση πάνω από 7,5 εκατ. πελατών. Υπερτερεί η χαμηλή τάση, με 128.211 χλμ., με τη μέση στα 113.358 χλμ. Το 2021 οι καταναλωτές πλήρωσαν στα τιμολόγια ηλεκτρισμού συνολικά 771 εκατ. ευρώ για τη χρήση του δικτύου διανομής (ρυθμιζόμενες χρεώσεις).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v