Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι παρενέργειες στην Ελλάδα από το ενεργειακό πακέτο Κομισιόν

Με δεσμευτικό Κανονισμό τα προτεινόμενα μέτρα για πλαφόν και εξοικονόμηση ενέργειας. Ποιες ελληνικές μονάδες επωφελούνται από τον σχεδιασμό και ποιες αναμένεται να χάσουν. Πώς θα μειωθεί η κατανάλωση ρεύματος.

Οι παρενέργειες στην Ελλάδα από το ενεργειακό πακέτο Κομισιόν

Οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ πλήττονται ευθέως από το ενιαίο ανώτατο πλαφόν που προτείνει η Κομισιόν για όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής πλην φυσικού αερίου. Αντίθετα, ΑΠΕ και μεγάλα υδροηλεκτρικά εμφανίζονται να επωφελούνται, εφόσον υιοθετηθεί από την Αθήνα η αναπροσαρμογή στο σημερινό ρυθμιζόμενο «ταβάνι» της τιμής τους.

Το ελληνικό μοντέλο μπορεί να εξακολουθήσει να λειτουργεί, με την υποχρεωτική εξαίρεση μεν του αερίου από το ανώτατο προτεινόμενο πλαφόν, χωρίς, όμως, να εμποδίζεται θεωρητικά η συνέχιση της εφαρμογής της ρυθμιζόμενης τιμής σε αυτό, όπως ισχύει από τον Ιούλιο.

Τα προσωρινά μέτρα της Επιτροπής, που ανακοίνωσε χθες η πρόεδρός της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, εμπεριέχονται σε προτεινόμενο Κανονισμό, με άλλα λόγια, αποτελούν δεσμευτική νομοθετική πράξη, την οποία θα υποχρεούνται να εφαρμόσουν όλα τα κράτη-μέλη.

Σε ό,τι έχει να κάνει με την εξοικονόμηση ενέργειας, με τον Κανονισμό θεσπίζεται υποχρεωτική μείωση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον 5% στις ώρες αιχμής με τις υψηλότερες τιμές, επιτρέποντας, ωστόσο, σε κάθε κράτος να προσδιορίσει το χρονικό αυτό διάστημα εντός της ημέρας. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η κυβέρνηση προτίθεται να εφαρμόσει το προτεινόμενο μέτρο όχι στα νοικοκυριά, αλλά στις ενεργοβόρες βιομηχανίες και στους μεγάλους καταναλωτές, αξιοποιώντας τον νέο θεσμό των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) Απόκρισης Ζήτησης.

Για το ενιαίο πλαφόν

Η Κομισιόν θέτει ανώτατο πλαφόν 180 ευρώ ανά μεταβατώρα για όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, εκτός του φυσικού αερίου, σε μια προσπάθεια άντλησης εσόδων από τα κράτη-μέλη, για τη στήριξη των καταναλωτών, υπό την παρούσα ενεργειακή κρίση.

Η Ελλάδα εφαρμόζει παρόμοιο μηχανισμό με ρυθμιζόμενες τιμές για όλες όμως τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, που συμμετέχουν στη χονδρεμπορική αγορά. Οι τιμές αυτές είναι σταθερές για τα μεγάλα υδροηλεκτρικά και τις ΑΠΕ, αλλά για τα λιγνιτικά και το φυσικό αέριο αναπροσαρμόζονται κάθε μήνα, ανάλογα με την εξέλιξη του κόστους των ρύπων και του αερίου και το συνακόλουθο λειτουργικό κόστος.

Πιο συγκεκριμένα, για τις ΑΠΕ η τιμή είναι στα 85 ευρώ ανά μεγαβατώρα και για τα μεγάλα υδροηλεκτρικά στα 112 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Τον Σεπτέμβριο για τους λιγνίτες η τιμή ορίστηκε στα 214,22 ευρώ/MWh, για τις μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου, που είναι η συντριπτική πλειοψηφία, στα 564,18 ευρώ/MWh και για του ανοιχτού κύκλου (μόνον ο ΗΡΩΝ Ι, με τρεις μονάδες) στα 797,30 ευρώ/MWh.

Τον Ιούλιο, οι λιγνιτικές ήταν στα 208,29 ευρώ/MWh και τον Αύγουστο στα 205,38 ευρώ/MWh. Του φυσικού αερίου, τον Ιούλιο, οι συνδυασμένου κύκλου πήραν τιμή στα 292 ευρώ/MWh και οι ανοιχτού κύκλου στα 408,47 ευρώ/MWh. Τον Αύγουστο ήταν στα 422,39 ευρώ/MWh και 594,76 ευρώ/MWh αντίστοιχα.

Χθες, η επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον, στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε μαζί με τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς, μετά τις ανακοινώσεις Φον ντερ Λάιεν, ανέφερε ότι ο ελληνικός μηχανισμός θα συνεχίσει να λειτουργεί, όπως και κάθε εθνικός μηχανισμός που έχει θέσει πλαφόν κάτω από τα 180 ευρώ, το οποίο θεσπίζει η Επιτροπή σε πανευρωπαϊκή βάση.

Αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που θεσμοθετηθεί ο προτεινόμενος νέος Κανονισμός, οι λιγνιτικές μονάδες στην καλύτερη των περιπτώσεων θα έχουν πλαφόν 180 ευρώ/MWh, μία τιμή που απέχει σημαντικά από την εκτιμώμενη ρυθμιζόμενη σήμερα, η οποία κινείται σταθερά πάνω από τα 200 ευρώ. Τι επιπτώσεις θα έχει αυτό για τη ΔEΗ είναι ζητούμενο.

Το φυσικό αέριο στο ελληνικό μοντέλο θα μπορεί δυνητικά να συνεχίσει να έχει ρυθμιζόμενη τιμή, που θα αναπροσαρμόζεται κάθε μήνα από τη ΡΑΕ. Η μόνη διαφορά είναι ότι δεν θα εμπίπτει στο όριο των 180 ευρώ. Από αυτή την άποψη φαίνεται ότι πριμοδοτείται, όπως σημείωσαν πηγές της αγοράς σε σχετικό ρεπορτάζ του Euro2day.gr.

Σε κάθε περίπτωση, ο προτεινόμενος Κανονισμός παρέχει στα κράτη-μέλη το δικαίωμα να θεσπίσουν περαιτέρω περιορισμούς, συμπληρωματικά με το ενιαίο ανώτατο πλαφόν, εφόσον είναι αναλογικοί, δεν στρεβλώνουν τη λειτουργία των χονδρεμπορικών αγορών, διασφαλίζουν την κάλυψη του επενδυτικού κόστους, δεν θέτουν σε κίνδυνο τα επενδυτικά «σήματα» και είναι σύμφωνοι με το Δίκαιο της Ε.Ε.

Για την εξοικονόμηση ενέργειας

Ο προτεινόμενος Κανονισμός είναι δεσμευτικός ως προς τη μείωση τουλάχιστον έως 5% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε ώρες αιχμής. Επιτρέπει στα κράτη-μέλη να ορίσουν τις ώρες αυτές, ανάλογα με τις ανάγκες τους και επιπλέον τους δίνει τη δυνατότητα επιλογής των μέσων για την επίτευξη του στόχου αυτού.

Σε εθελοντική βάση είναι (προτείνει να επιδιώξουν τα κράτη-μέλη, είναι η φράση που αναφέρεται) η συνολική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας έως 10% μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023.

Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, προτίθεται να αφήσει έξω από την υποχρέωση του 5% τα νοικοκυριά. Θα στραφεί, συνεπώς, στις ενεργοβόρες βιομηχανίες και στους μεγάλους καταναλωτές, αξιοποιώντας τον μηχανισμό της Απόκρισης Ζήτησης. Ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει από τα τέλη Ιουνίου σε λειτουργία πλατφόρμα δοκιμών, προκειμένου να εξοικειωθούν οι κάτοχοι άδειας ΦΟΣΕ Απόκρισης Ζήτησης, ενώ είναι ανοιχτή η διαδικασία για την εγγραφή στο Μητρώο Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου, προκειμένου να συμμετάσχουν στις δοκιμές του Συστήματος Αγοράς Εξισορρόπησης.

Στο Μητρώο αυτό εγγράφονται οριστικά χαρτοφυλάκια κατανεμόμενου φορτίου που έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τις δοκιμές προεπιλογής.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v