Να ενισχύσουμε το ελληνικό «software brand»

Οι εταιρείες πληροφορικής στην Ελλάδα είναι πλέον πιο ώριμες και διεθνοποιημένες, ώστε να προσφέρουν την απαιτούμενη τεχνογνωσία, υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Profile Μπάμπης Στασινόπουλος στην Ετήσια Εκδοση Turning Points του Euro2day.gr και των New York Times.

Να ενισχύσουμε το ελληνικό «software brand»
  • Μπάμπης Στασινόπουλος

«Οι εταιρείες πληροφορικής στην Ελλάδα είναι πλέον πιο ώριμες και διεθνοποιημένες, ώστε να προσφέρουν την τεχνογνωσία που απαιτείται», τονίζει ο κ. Μπάμπης Στασινόπουλος, Πρόεδρος & Chief Entrepreneur της Profile, γεγονός που τον κάνει αισιόδοξο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη για εξωστρέφεια του κλάδου, την απόσταση που έχουμε να διανύσουμε για να συγκλίνουμε με την Ευρώπη, ενώ διατυπώνει και τη βάση στρατηγικής της εταιρείας του.

Με ποια όπλα κατάφερε η Prοfile να γίνει διεθνής παίκτης στο Fintech; Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που μπορεί να έχει μια ελληνική εταιρεία απέναντι σε ξένα μεγαθήρια;

Η Prοfile ενίσχυσε σημαντικά τη θέση της στο εξωτερικό την τελευταία δεκαετία. Όμως, το όραμα της διεθνούς επέκτασης προϋπήρχε, ήδη από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο. Για μας, η κρίση των μνημονίων ήταν μια πρόσθετη πρόκληση διεθνοποίησης. Ιδρύσαμε θυγατρικές στο εξωτερικό και τις στελεχώσαμε με έμπειρους επαγγελματίες, εδραιώνοντας την παρουσία μας.

Γνωρίζοντας ότι λειτουργούμε σ’ έναν χώρο ταχύτατα εξελισσόμενο και απαιτητικό, αναπτύξαμε και εξελίσσουμε συνεχώς νέα ανταγωνιστικά συστήματα, που στηρίζονται στην έμφυτη ευελιξία την καινοτομία και την ποιότητά τους.

Συνέπεια αυτών και εφαλτήριο για τα επόμενα βήματα ήταν η διάκριση των εφαρμογών μας από διεθνείς οίκους αξιολόγησης, όπως π.χ. η Forrester, η Gartner κ.ά., η ανταγωνιστική επιλογή τους από κορυφαίους οργανισμούς του χώρου και η θετική εμπειρία που αποκομίζουν οι πελάτες που μας έχουν προτιμήσει.
Σημαντικό ρόλο έπαιξε και το ότι ο όμιλος προέβλεψε κάποιες εξελίξεις στον χώρο και τις ενσωμάτωσε έγκαιρα στο επιχειρηματικό του σχέδιο, σχεδιάζοντας «έξυπνες», απόλυτα σύγχρονες εφαρμογές, όπως το «mobile-first wealth management app» και η καινοτόμος λύση «digital banking in-a-box», που αποτελεί επιτομή στην ψηφιακή τραπεζική με μοναδικά ανταγωνιστική λειτουργικότητα.

Εν ολίγοις, η έγκαιρη κατανόηση των μηνυμάτων της αγοράς, η ταχεία ανάπτυξη εφαρμογών που απαντούν στις νέες ανάγκες, παίζει μεγάλο ρόλο. Η Prοfile απέκτησε επίσης τη δυνατότητα να προσφέρει «τυποποιημένα» κατά μια έννοια προϊόντα, βασισμένα στη διεθνή εμπειρία της.

Ο συνδυασμός όσων προανέφερα έκανε τελικά τη διαφορά.

«O  Όμιλος Prοfile προέβλεψε κάποιες εξελίξεις στον χώρο του fintech και τις ενσωμάτωσε έγκαιρα στο επιχειρηματικό του σχέδιο, σχεδιάζοντας έξυπνες, απόλυτα σύγχρονες εφαρμογές», σημειώνει ο κ. Μπάμπης Στασινόπουλος, Πρόεδρος & Chief Entrepreneur της Prοfile.

Η εταιρεία σας είναι από τις ελάχιστες που έχουν κάνει εξαγορές εταιρειών τεχνολογίας στο εξωτερικό, στον ευρωπαϊκό χώρο. Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής και ποια τα συμπεράσματα που αποκομίσατε;

Αξιολογούμε πάντα τις εταιρείες με βάση την οικονομική και γεωγραφική τους θέση και την γκάμα των προϊόντων τους, εξετάζοντας και πόσο συμπληρώνουν τις δικές μας λύσεις, ώστε να μπορούμε να προσφέρουμε στον πελάτη πιο ολοκληρωμένες υπηρεσίες ανεξαρτήτως χώρας. Ταυτόχρονα, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα και σε παράγοντες όπως η «συγγένεια» στην εταιρική κουλτούρα και η δυνατότητα διείσδυσης σε νέες αγορές.

Με τη γαλλική εταιρεία Login είχαμε συνεργαστεί αρχικά σε πελάτη στο Ηνωμένο Βασίλειο, οπότε αποκτήσαμε καλύτερη κατανόηση του λογισμικού τους, ενώ στη Centevo αξιολογήσαμε την τοπική αγορά σε Νορβηγία και Σουηδία, τις λύσεις, καθώς και τους πελάτες τους. Τα αποτελέσματα και στις δύο περιπτώσεις αποδεικνύονται ιδιαίτερα θετικά.

Πρέπει να τονιστεί, όμως, ότι η επιτυχία εξαρτάται από τους στόχους και τις προσδοκίες εκατέρωθεν. Πολύ σημαντική είναι η αποτελεσματική επικοινωνία, διότι οι διαφορές ιδιοσυγκρασίας και εμπειρίας απαιτούν αλληλοκατανόηση, ενώ η δέσμευση σε μια ενιαία «ομάδα» με κοινούς στόχους είναι απαραίτητη για να εμψυχώσει τον κόσμο και να οδηγήσει στο βέλτιστο για όλους αποτέλεσμα.

Η χώρα μας εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλές θέσεις στην ψηφιακή ωριμότητα, παρότι η κυβέρνηση κάνει σοβαρή προσπάθεια. Τι πρέπει να αλλάξει; Είναι θέμα χρημάτων ή κουλτούρας;

Είναι θέμα κουλτούρας, που σχετίζεται, όμως, και με τις επενδύσεις. Σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, ανεξάρτητα από το αν είσαι σε κωμόπολη ή στο Λονδίνο, η ψηφιακή επικοινωνία είναι προσβάσιμη απ’ όλους εξίσου. Οι αντίστοιχες υποδομές θα πρέπει να δημιουργηθούν και στη χώρα μας, κάτι που έχει ξεκινήσει.

Η Ελλάδα έχει ακόμη δρόμο για να φτάσει στα ψηφιακά επίπεδα των άλλων χωρών της Ευρώπης. Χρειάζεται, λοιπόν, πρόσθετη προσπάθεια σε συνεργασία κράτους και επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, πέρα από την ενίσχυση νέων εταιρειών, θα πρέπει να υποστηριχθούν και καθιερωμένες επιχειρήσεις, ώστε να διαχυθεί η χρήση της τεχνολογίας.

H «ψηφιακή νοοτροπία» προκύπτει από τη σύγκλιση πολλών παραγόντων. Σημαντικό ρόλο έχουν η παιδεία και η επιμόρφωση, ώστε να μαθαίνει ο πολίτης πώς να αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες.

Το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργεί προσδοκίες για άλμα ψηφιοποίησης με επίκεντρο τα έργα του Δημοσίου. Έχετε σημαντική πείρα στον χώρο και φιλοδοξείτε να αναλάβετε νέα σημαντικά έργα. Ποια είναι τα κλειδιά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Πράγματι, η Ελλάδα αναβαθμίζεται ψηφιακά. Μεγάλο ρόλο στο αποτέλεσμα θα παίξει η ταχύτητα προκήρυξης, ανάθεσης και υλοποίησης αυτών των έργων, ώστε να αξιοποιηθούν πλήρως οι πόροι που έχουν διασφαλιστεί. Οι επενδύσεις, όμως, πρέπει να συνεχιστούν κι εδώ το ευχάριστο είναι ότι οι εταιρείες πληροφορικής στην Ελλάδα είναι πλέον πιο ώριμες και διεθνοποιημένες, ώστε να προσφέρουν την τεχνογνωσία που απαιτείται.

Ωστόσο, για να επιτευχθεί πραγματικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας, πρέπει να δοθεί πλέον ιδιαίτερο βάρος και από την πολιτεία στο εγχώριο στοιχείο. Να ενισχύσουμε το ελληνικό «software brand», το software ως ελληνικό προϊόν, να το αναδείξουμε και στο εξωτερικό, ώστε να εμποδίσουμε φαινόμενα ανάλογα με εκείνα που συνέβησαν στην πρωτογενή παραγωγή και την ελληνική βιομηχανία τις τελευταίες δεκαετίες, όταν αξιόλογα προϊόντα, είτε παράγονταν φασόν» για τρίτους είτε προωθούνταν χωρίς να τυποποιηθούν, με ελάχιστη προστιθέμενη αξία. Η Ελλάδα ως χώρα έχει κάνει rebranding στις αγορές του εξωτερικού κι αυτό είναι θετικό πρώτο βήμα. Χρειαζόμαστε τα επόμενα.

Λέγεται ότι το σημαντικότερο στον χώρο της τεχνολογίας είναι τα «μυαλά» που δημιουργούν. Έχουμε επάρκεια ανθρώπινου κεφαλαίου και τις απαιτούμενες επενδύσεις σε Έρευνα και Ανάπτυξη;

Ναι, οι Έλληνες έχουμε τη γνώση και την ευστροφία που απαιτείται. Η κουλτούρα της χώρας μας επιτρέπει να είμαστε πολύπλευροι, να αξιολογούμε μια στρατηγική για την πολλαπλή απόδοση που θα έχει. Δεν είναι τυχαίες οι πρόσφατες εξαγορές ελληνικών εταιρειών νέας τεχνολογίας από μεγάλες πολυεθνικές, ούτε ότι οι επιστήμονές μας διαπρέπουν στο εξωτερικό.

Στον τομέα της διαθεσιμότητας στην εγχώρια αγορά, όμως, έχουμε μια δυσκολία. Χρειάζεται όλοι να συμβάλλουμε στην επιστροφή των αξιόλογων μηχανικών μας αλλά και στην εκπαίδευση επιστημόνων από άλλες ειδικότητες, που τους ενδιαφέρει ο κλάδος, εμπλουτίζοντας το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας.

Η Έρευνα και Ανάπτυξη αποτελεί για μας κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας, γι’ αυτό και επενδύουμε ετησίως το 20% των εσόδων μας σε R&D, ενώ ιδρύσαμε τη θυγατρική μας Prοfile Technologies στη Βόρεια Ελλάδα, με τοπικούς μηχανικούς, που ήδη συμβάλλουν στην ενίσχυση των λύσεών μας. Εάν μάλιστα ευοδωθούν τα έργα στα οποία απευθυνόμαστε, η προοπτική είναι να προσλάβουμε ακόμη 100 άτομα.

Σε ευρύτερη κλίμακα, παρατηρούμε ότι χώρα και η οικονομία βρίσκονται σε ανοδική τροχιά. Η πρόκληση είναι το κράτος, οι επιχειρήσεις, η εκπαιδευτική κοινότητα, να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία, χρησιμοποιώντας τις συστηματικές επενδύσεις σε R&D, ως εφαλτήριο για μια νέα τεχνολογική επανάσταση στην Ελλάδα.

v