Ολιστική προσέγγιση για το ψηφιακό άλμα

Κομβικός για κάθε επιχείρηση ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται τα δεδομένα, τα γνωστά Big Data, τονίζει ο ιδρυτής και CEO της Generation Y κ. Αναστάσιος Σπανίδης στην Ετήσια Εκδοση Turning Points του Euro2day.gr και των New York Times.

Ολιστική προσέγγιση για το ψηφιακό άλμα
  • Αναστάσιος Σπανίδης

Την αισιοδοξία του για την πορεία της Ελλάδας στο μέτωπο του ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά και την πρόοδο τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, διατυπώνει ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Generation Y - International eBusiness Hub κ. Αναστάσιος Σπανίδης. Ακόμα, επισημαίνει το πλεονέκτημα των εταιρειών που αξιοποίησαν την τεχνολογία νωρίς, αξιολογεί την «ψηφιακή κουλτούρα» στην αγορά, σκιαγραφεί τις διεθνείς τάσεις στις ψηφιακές υπηρεσίες και παρουσιάζει τη στρατηγική της Generation Y.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι βασική προτεραιότητα στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0», που θα χρηματοδοτηθεί από τα κονδύλια του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Πώς κρίνετε συνολικά τις δράσεις που έχουν προβλεφθεί;

Είναι πραγματικά ελπιδοφόρα για τον χώρο των επιχειρήσεων -και όχι μόνο- η προτεραιότητα που δίνεται με το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο οποίος αποτελεί έναν από τους πέντε πυλώνες που απαρτίζουν το δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι δράσεις που έχουν προβλεφθεί εν συνόλω με βρίσκουν αισιόδοξο για την επόμενη μέρα, καθώς φαίνεται πως η χώρα μας έχει λάβει το μήνυμα και κινείται με σταθερά βήματα στο νέο ψηφιακό μέλλον που ανοίγεται μπροστά μας, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Μεταρρυθμίσεις όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, η πράσινη μετάβαση, η επένδυση στην καινοτομία, στην έρευνα και στην ανάπτυξη και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και σίγουρα τα πράγματα μόνο καλύτερα μπορούν να γίνουν από εδώ και πέρα.

Γενικά, πώς κρίνετε τα σχετικά βήματα τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα; Σε ποια σημεία κερδίσαμε έδαφος, λόγω και των ειδικών συνθηκών της πανδημίας ενδεχομένως, και πού υστερούμε σε σχέση και με τον διεθνή ανταγωνισμό;

Αδιαμφισβήτητα, η πανδημία και οι ειδικές συνθήκες που προκάλεσε δημιούργησαν μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που είχε να αντιμετωπίσει ποτέ το παγκόσμιο επιχειρείν. Μέσα σε αυτό το πρωτοφανές και άγνωστο, νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια, οι επιχειρήσεις που επένδυσαν και συνεχίζουν να επενδύουν στην ανάπτυξη των ψηφιακών τους δυνατοτήτων, κατάφεραν όχι μόνο να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, αλλά και να αποκτήσουν σταθερό πελατολόγιο σε μια συγκυρία όπου κανονικά θα είχαν πληγεί σε σημαντικό βαθμό.

Aυτό που έγινε σαφές, είναι ότι τα brands που είναι εξοπλισμένα με διαδικτυακές ικανότητες, και ξεκίνησαν από καλύτερη θέση την ανάκαμψή τους από την κρίση και είναι καλύτερα προετοιμασμένα για την επόμενη μέρα. Φυσικά, παρά τις σημαντικές κινήσεις που οδηγούν στον αναγκαίο πλέον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής κοινωνίας, η χώρα μας υπολείπεται άλλων χωρών, οι οποίες έχουν προχωρήσει αυτές τις διαδικασίες αρκετά πιο νωρίς.

«Ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται τα δεδομένα, τα γνωστά Big Data, είναι πλέον κομβικός για κάθε επιχείρηση», επισημαίνει ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Generation Y - International eBusiness Hub κ. Αναστάσιος Σπανίδης.

Πώς αξιολογείτε, όμως, και την «ψηφιακή κουλτούρα» στην Ελλάδα σήμερα; Πώς και πόσο ενσωματώνονται οι τεχνολογικές καινοτομίες; Και υπάρχει η κρίσιμη μάζα ανθρώπων (λ.χ. επιχειρηματιών, εργαζομένων) που θα δείξει τον δρόμο και στους υπόλοιπους;

Όσον αφορά στην ψηφιακή κουλτούρα στην Ελλάδα και στην ενσωμάτωση των τεχνολογικών καινοτομιών, θεωρώ πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει εμείς ως διεθνές e-business hub είναι ότι τα requests από τους CEOs τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα για ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού τους -και κατ’ επέκταση τα budgets γι’ αυτόν τον σκοπό- έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.
Οφείλω να παραδεχτώ πως η χώρα μας έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου προς αυτήν την κατεύθυνση.

Εδώ θέλω να επικαλεστώ έκθεση του Found.ation για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στη χώρα, σύμφωνα με την οποία προκύπτει ότι το 2021 η Ελλάδα πέτυχε βελτίωση σχεδόν σε όλες τις διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού, ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις, παραμένει κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αδιαμφισβήτητα, πάντως, υπάρχουν οι επιχειρήσεις αλλά και οι εργαζόμενοι που μπορούν να δώσουν το παράδειγμα και να οδηγήσουν και άλλους προς την ψηφιακή ανάπτυξη και ελπίζω πως ο αριθμός αυτός θα πολλαπλασιαστεί.

Ποια είναι η διεθνής τάση σήμερα στην αγορά στην οποία δραστηριοποιείστε; Ποιες είναι οι «υπηρεσίες αιχμής» τώρα;

Η πανδημία ουσιαστικά οδήγησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού στο να χρησιμοποιεί τα ψηφιακά μέσα πολύ περισσότερο και να εισπράττει τα οφέλη του ηλεκτρονικού καναλιού, είτε πρόκειται για προϊόντα και υπηρεσίες είτε για χρήσιμη ενημέρωση.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια ξεχωριστή περίπτωση επένδυσης. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ιδιαίτερα σύνθετο project, για το οποίο η συνεργασία και η συνδημιουργία ανάμεσα στα δύο εμπλεκόμενα μέρη (σύμβουλος - πελάτης) είναι απαραίτητη.

Αυτό που σίγουρα παρατηρούμε είναι ότι σε όλο και πιο ευρεία κλίμακα αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη (AI). Η αξιοποίηση αυτή αφορά σε αυτοματισμούς που συμβάλλουν στη μείωση του διαχειριστικού και του λειτουργικού κόστους μιας επιχείρησης, ενώ παράλληλα προσδίδουν και καλύτερα εμπορικά αποτελέσματα.
Σημαντικό ρόλο σε όλα αυτά έχει ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται τα δεδομένα, τα γνωστά Big Data, κατά την αλληλεπίδραση των χρηστών σε οποιοδήποτε σημείο επαφής με την επιχείρηση, προκειμένου να συντεθούν δημιουργικές καμπάνιες που να είναι βασισμένες σε αυτά τα δεδομένα (data driven creativity) και να προάγουν το εταιρικό της προφίλ, συναντώντας παράλληλα τις πραγματικές επιθυμίες του κοινού της.

Στο περιβάλλον αυτό, ποια είναι η στρατηγική της Generation Y; Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι της;

Ο δικός μας ρόλος ως Generation Y είναι να συνεχίσουμε να ηγούμαστε της αγοράς, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να πετύχουν τους στόχους τους και να αξιοποιούν τις ευκαιρίες που η τεχνολογία μπορεί να τους προσφέρει, είτε σχετικά με την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών είτε μέσω αυτοματισμών για να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα.

Άποψή μας είναι ότι πρέπει να προσεγγίζουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό ολιστικά, αναπτύσσοντας νέες αυτοματοποιημένες διαδικασίες, αλλά και ενδυναμώνοντας τις ομάδες μας με εξειδικευμένους επαγγελματίες της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να ενισχύουμε τους εργαζομένους μας με δεξιότητες απαραίτητες για τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.

Συνεχίζουμε στον δρόμο που έχουμε χαράξει από την ίδρυση της εταιρείας μας, έχοντας πλέον 22 χρόνια εμπειρίας, εξαγωγική δραστηριότητα σε 24 χώρες και 10 γραφεία παγκοσμίως. Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις, προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες και παρέχουμε απόλυτα μετρήσιμες ψηφιακές λύσεις στους συνεργάτες μας, που τους επιτρέπουν να προχωρήσουν δυναμικά στην επόμενη μέρα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Πρόσφατα, προχωρήσαμε σε δομική ανανέωση της εταιρικής μας ταυτότητας, με τη νέα εταιρική εικόνα της Generation Y να στέκεται επάξια δίπλα στο διεθνούς εμβέλειας brand name που έχουμε χτίσει όλα αυτά τα χρόνια και να μας συνοδεύει σε μία νέα εποχή ανάπτυξης, καινοτομίας και ευμάρειας.

v