«Συμβάλλουμε ενεργά στην επανεκκίνηση της αγοράς»

Στην ΑΒ, στηρίζουμε τη χώρα με επενδύσεις. Και μένουμε σταθεροί στο αναπτυξιακό μας πλάνο, που αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ, υπογραμμίζει στην Ειδική Έκδοση Business Review του Euro2day.gr με τους New York Times ο CEO της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Βασίλης Σταύρου.

«Συμβάλλουμε ενεργά στην επανεκκίνηση της αγοράς»

Η ΑΒ Βασιλόπουλος προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες της αγοράς, έχοντας πάντα στο επίκεντρο τον άνθρωπο, επισημαίνει ο κ. Βασίλης Σταύρου, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Ο κ. Σταύρου καταγράφει τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά στη διάρκεια της πανδημίας, αξιολογεί τις τρέχουσες πληθωριστικές πιέσεις, ενώ τονίζει ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της ΑΒ συνεχίζεται απρόσκοπτα. Τέλος, προδιαγράφει τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο, σημειώνοντας ότι δεν είναι στη φιλοσοφία της ΑΒ «η εξαγορά για την εξαγορά».

Η πανδημία φαίνεται να έχει προκαλέσει αλλαγές στο καταναλωτικό μοντέλο. Ποιες είναι αυτές που έχετε εντοπίσει εσείς και πόσο έχουν επιδράσει στη λειτουργία της αλυσίδας σας, αλλά και ευρύτερα στο λιανεμπόριο;

Πράγματι, η πανδημία επηρέασε πολύ τις αγοραστικές συμπεριφορές. Αρχικά, άλλαξε τη σχέση επισκέψεων και καλαθιού. Κοινώς, λιγότερες επισκέψεις, μεγαλύτερο καλάθι. Την ίδια στιγμή, το ηλεκτρονικό εμπόριο εκτοξεύθηκε, ενώ ευνοήθηκαν και οι μεγάλες σάλες αλλά και τα μαγαζιά της γειτονιάς. Σε όλα αυτά τα κανάλια, ένας είναι ο κοινός παρονομαστής: η ανάγκη του καταναλωτή να νιώθει «ασφαλής» όταν κάνει τις αγορές του.

Ταυτόχρονα, ανέδειξε νέα κριτήρια αγοραστικής επιλογής, που αφορούν στην κοινωνική αλληλεγγύη, στα μέτρα υγιεινής, στην υγιεινή διατροφή και ευεξία, στην εντοπιότητα, καθώς και νέες τάσεις που σχετίζονται με την κατανάλωση στο σπίτι, το νέο «eating out». Όλα αυτά ερμηνεύουν την άνοδο που παρατηρήθηκε σε συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες όπως στα φρέσκα ή σε προϊόντα όπως αλεύρια, όσπρια, ζυμαρικά, είδη ζαχαροπλαστικής, αλμυρά και γλυκά συνοδευτικά. Ή, ακόμα, στα self service προϊόντα των τμημάτων αλλαντικών και τυροκομικών για λόγους ευκολίας και ταχύτητας εξυπηρέτησης. Και, φυσικά, σε «ψηλά σκορ» κινήθηκαν οι κατηγορίες των καθαριστικών και ειδών προσωπικής περιποίησης.

Αναμφισβήτητα, η πανδημία επέφερε αλλαγές που μας υποχρέωσαν να δούμε διαφορετικά το σύνολο των δραστηριοτήτων μας. Το πρώτο μας μέλημα ήταν -και είναι- να διασφαλίσουμε την υγεία, τόσο των δικών μας ανθρώπων όσο και των πελατών που επισκέπτονται τα καταστήματά μας.

Σε επίπεδο λειτουργίας, εφαρμόσαμε ένα καλά οργανωμένο πλάνο επιχειρησιακής συνέχειας, ώστε να μη λείψει τίποτα από κανένα νοικοκυριό, τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Ταυτόχρονα, αυξήσαμε τα σημεία εξυπηρέτησης των online αγορών ανά την Ελλάδα και προσφέραμε και την υπηρεσία AB Collect για ηλεκτρονική παραγγελία και ασφαλή παραλαβή από το κατάστημα.

Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, η ομάδα της ΑΒ ήταν «εκεί» για τον άνθρωπο, για την κοινωνία. Με πράξεις φροντίδας και λύσεις, στάθηκε στο πλευρό όσων μας είχαν περισσότερο ανάγκη, με δωρεές ύψους σχεδόν 4 εκατ. ευρώ προς το Εθνικό Σύστημα Υγείας, δήμους, φορείς και εργαζομένους.

Η άνοδος του πληθωρισμού και το νέο κύμα ακρίβειας είναι η νέα απειλή για την ελληνική οικονομία. Πώς αντιμετωπίζετε αυτή την κατάσταση;

Οι παγκόσμιες αυξήσεις σε πρώτες ύλες και ενέργεια έχουν ανοίξει μεγάλες συζητήσεις τον τελευταίο καιρό. Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε δει ακόμα και δεν διακρίνουμε την πληθωριστική ψυχολογία, δηλαδή εκείνη που ωθεί τον καταναλωτή στο στοκάρισμα. Κι αυτό σε κανένα από τα κανάλια μας, λιανικής ή χονδρικής.

Αντιθέτως, εμείς στην ΑΒ, το τελευταίο οκτάμηνο τρέχουμε με αρνητικό πληθωρισμό, τον οποίο υπολογίζουμε στο +1% μέχρι τέλος του έτους.

Η συγκεκριμένη «κρίση» αναμένουμε να έχει μικρή διάρκεια και να εξομαλυνθεί μαζί με τις διεθνείς συνθήκες που την προκαλούν.

Οι μήνες που πέρασαν, μας δίδαξαν πολλά και ειδικότερα πώς να προσαρμοζόμαστε στις νέες προκλήσεις. Είναι σημαντικό να κρατάμε τον πελάτη στο κέντρο των αποφάσεών μας και να δίνουμε λύσεις.

Η τιμή ήταν πάντα στην κορυφή της ατζέντας τα τελευταία χρόνια. Εμείς φροντίζουμε να έχουμε τιμές για κάθε πορτοφόλι, προσφορές σε καθημερινή βάση, αλλά και ένα εύρος τιμών εντός κάθε κατηγορίας, για να μπορεί ο πελάτης μας να βρίσκει πάντα αυτό που χρειάζεται.

Ευρύτερα, στην αγορά καταγράφεται έντονη κινητικότητα (είσοδος διεθνών «παικτών», με εξαγορές, νέα σχήματα κ.λπ.), σχεδόν σε κάθε κλάδο. Εκτιμάτε ότι περνάμε σε νέα φάση συγκέντρωσης ή ότι η ελληνική αγορά κρύβει δυναμική και κάποιοι σπεύδουν να λάβουν θέση έγκαιρα;

Εκτιμώ ότι στα επόμενα 3-5 χρόνια θα περάσουμε σε νέο κύκλο συγκέντρωσης. Κι αυτό για τρεις βασικούς λόγους. Τον μεγάλο αριθμό καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους, γεγονός που καθιστά δύσκολη την οργανική ανάπτυξη. Τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά λόγω πανδημίας. Τη συγκέντρωση του οργανωμένου λιανεμπορίου στο 55%, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο μεγάλος αριθμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα αντιμετωπίσει και τη μεγαλύτερη πίεση και ενδεχομένως αυτό θα οδηγήσει σε έναν επόμενο κύκλο συγκέντρωσης.

Είναι στη στρατηγική της ΑΒ να μεγαλώσει μέσα από εξαγορές;

Στην ΑΒ, χαράσσουμε στρατηγική στηριζόμενοι σε αυτά που μπορούμε να ελέγξουμε. Με οργανική ανάπτυξη. Και μέσα από τα καταστήματα της γειτονιάς, το AB Shop & Go και το AB Food Market, που λειτουργούν με το σχήμα της δικαιόχρησης (franchising).

Σε κάθε περίπτωση, ναι, έχουμε τα μάτια και τα αυτιά μας ανοιχτά για ευκαιρίες που θα προσδώσουν αξία στη στρατηγική μας. Δεν είναι στη φιλοσοφία μας, όμως, «η εξαγορά για την εξαγορά».

Η πανδημία έχει μεταβάλει τον επενδυτικό σχεδιασμό της ΑΒ; Σε ποια σημεία δίνετε έμφαση για τον επόμενο κύκλο ανάπτυξης της εταιρείας;

Στην ΑΒ συμβάλλουμε ενεργά στην επανεκκίνηση της αγοράς. Στηρίζουμε τη χώρα με επενδύσεις. Και μένουμε σταθεροί στο αναπτυξιακό μας πλάνο. Συνεχίζουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό μας, ενισχύουμε το AB Eshop, τις ψηφιακές υπηρεσίες εντός του δικτύου καταστημάτων μας, το σχήμα πιστότητας AB Plus, τα data analytics.

Επεκτείνουμε το εταιρικό μας δίκτυο με νέα καταστήματα, ανακαινίσεις, νέα concepts και αναβαθμίζουμε περαιτέρω τις λειτουργικές και παραγωγικές μας μονάδες, με ένα δυναμικό πλάνο που αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, ενισχύουμε και το franchise δίκτυό μας, υποστηρίζοντας τη νεανική επιχειρηματικότητα και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Κι όλα αυτά με οδηγό τους ανθρώπους μας, που δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό για να κάνουν τη διαφορά σε κάθε πτυχή της δράσης τους. Με επιλογές, λύσεις και ιδέες, με προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας, που εμπνέουν καθημερινά όλους όσοι αγαπούν το φαγητό.

Αλεξάνδρα Γκίτση [email protected]

v