Οι ανατιμήσεις δημιουργούν πρόβλημα βιωσιμότητας των έργων

Γιατί είναι δύσκολο να εισέλθουν ξένοι «παίκτες» στην ελληνική αγορά, εξηγεί ο Πέτρος Σουρέτης, CEO της Intrakat στην Ειδική Εκδοση Business Review του Euro2day.gr με τους New York Times. Το ανεκτέλεστο της εταιρείας θα διαμορφωθεί σε πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Οι ανατιμήσεις δημιουργούν πρόβλημα βιωσιμότητας των έργων

 

Τη βεβαιότητά του ότι έως το τέλος του 2022 το ανεκτέλεστο της INTRAKAT θα διαμορφωθεί σε πάνω από 1 δισ. ευρώ καταθέτει ο κ. Πέτρος Σουρέτης, CEO της εταιρείας. Παράλληλα, παρουσιάζει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της ΙΝΤΡΑΚΑΤ και τη στόχευσή της, εξηγεί γιατί είναι δύσκολο να εισέλθουν ξένοι «παίκτες» στην ελληνική αγορά, ενώ καλεί την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για την άνοδο των πρώτων υλών.

 

Ύστερα από μια δεκαετία με περιορισμένο αριθμό έργων και πρωτόγνωρων περιορισμών λόγω της πανδημίας, ο κατασκευαστικός κλάδος βρέθηκε το 2021 σε φάση επανεκκίνησης. Ποιες είναι οι προσδοκίες για τη νέα γενιά έργων;

Προμηνύεται μια έκρηξη στην κατασκευαστική δραστηριότητα, με μεγάλα έργα δημόσιων υποδομών και Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Το-μέα (ΣΔΙΤ) στην επόμενη τριετία, τα οποία θα ξεπεράσουν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Intrakat μπορεί και είναι έτοιμη να αντεπεξέλθει στις προ-κλήσεις. Έχουμε σαφή στρατηγική και την απαραίτητη τεχνογνωσία, ώστε να διεκδικήσουμε με αξιώσεις ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των έργων.

Σημαντικοί πυλώνες ανάπτυξης είναι επίσης για εμάς η ενέργεια, το περιβάλλον, οι ΣΔΙΤ, αλλά και το στοχευμένο Real Estate. Αναμένουμε έως το τέλος του 2022 το ανεκτέλεστό μας να διαμορφωθεί σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Είναι ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος ικανός να υλοποιήσει έναν τόσο μεγάλο όγκο δημόσιων και ιδιωτικών έργων, τόσο από άποψη τεχνικών δυνατοτήτων όσο και από άποψη χρηματοδοτικών πόρων;

Έχουμε αντεπεξέλθει σε σύνθετα και σημαντικά έργα ακόμα και σε διεθνές επίπεδο, όπως στην περίπτωση της ολοκλήρωσης των αεροπορικών υποδομών της Fraport, που ήταν το μεγαλύτερο ιδιωτικό έργο των τελευταίων ετών στην Ελλάδα.

Γενικά, το δυναμικό των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών είναι πολύ ανταγωνιστικό και τα χαμηλά περιθώρια κέρδους στα έργα δεν έχουν επιτρέψει ως τώρα τη δραστηριοποίηση ξένων κατασκευαστικών ομίλων στη χώρα μας.

Ο όμιλός μας, από πλευράς τεχνογνωσίας, γνώσης και πείρας, διαθέτει το κατάλληλο δυναμικό και τις υποδομές για να καλύψει με επάρκεια όποιες ανάγκες ή προκλήσεις παρουσιαστούν στο άμεσο μέλλον.

Δημιουργούνται συνθήκες για την είσοδο ξένων επενδυτικών κεφαλαίων και για την περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου;

Στο εξής τα πολλά και μεγάλα έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, η ενέργεια και τα μεγάλα έργα Real Estate απαιτούν σημαντικά ίδια και δανειακά κεφάλαια. Η Intrakat, όπως και άλλες μεγάλες κατασκευαστικές, είναι σε φάση διεύρυνσης στρατηγικών συνεργασιών.

Το 2022 η Intrakat θα έχει ολοκληρώσει τον μετασχηματισμό της σε μια νέα εταιρεία, που θα έχει στόχο τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη επενδυτικών προϊόντων που απαιτούν τεχνογνωσία στους τομείς της ενέργειας, των ΣΔΙΤ και του Real Estate, ώστε να κεφαλαιοποιήσει την υπεραξία που θα προκύψει προς όφελος των μετόχων της.

Πώς εκτιμάτε ότι θα επιδράσουν οι ανατιμήσεις στο κόστος πρώτων υλών στη δραστηριότητα του κλάδου;

Οι ανατιμήσεις σε ύλες όπως τα μέταλλα, τα πλαστικά, το πετρέλαιο και τα παράγωγά του, φτάνουν έως και 75%. Τίθεται, λοιπόν, ένα πρόβλημα βιωσιμότητας των έργων.

Είναι ανάγκη για μια νομοθετική πρωτοβουλία σε δύο επίπεδα, που να αφορά σε:

  • μια άμεση δίκαιη αποζημίωση, που να αντιμετωπίζει την απρόβλεπτη συνθήκη και να εξασφαλίζει τη συνέχιση των έργων, και
  • μια οργανωμένη διαδικασία με Παρατηρητήριο Τιμών, που να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά ανάλογες απρόβλεπτες καταστάσεις στο μέλλον.

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τόσο ο Υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής όσο και ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης έχουν πλήρη γνώση της κατάστασης. Αναμένουμε να κάνουν την υπέρβαση, ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος και ουσιαστικά η ίδια η χώρα αναφορικά με την υλοποίηση των έργων. Διακυβεύονται στην προκειμένη περίπτωση τόσο η απορρόφηση των πόρων από Recovery Fund και ΕΣΠΑ όσο κατ’ επέκταση και η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ποια είναι η προετοιμασία της INTRAKAT, ώστε να διεκδικήσει μερίδιο της πίτας των έργων; Και δεδομένης της «πράσινης μετάβασης», ποια είναι η στόχευση της εταιρείας στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας;

Στα δημόσια και έργα ΣΔΙΤ, η Intrakat θα συμμετάσχει ανταγωνιστικά σε όσα από αυτά αφορούν δημόσιες υποδομές, περιβαλλοντικά έργα, υπηρεσίες και έργα υψηλής τεχνολογίας, όπως Smart Solution, δίκτυα NGA κ.λπ. Μετά τη συγχώνευση με τη Γαία το περασμένο καλοκαίρι, έχουμε πλέον υψηλή τεχνογνωσία και πείρα στον τομέα σχεδιασμού, κατασκευής και λειτουργίας ενεργειακών και περιβαλλοντικών Turn Key Points.

Προχωράμε την κατασκευή 98 MW και ως το 2024 θα είναι έτοιμα προς κατασκευή 200 MW φωτοβολταϊκά πάρκα και 200 MW αιολικά. Μετά το 2024, θα είναι διαθέσιμα προς κατασκευή ένα pipeline έργων ΑΠΕ που θα ξεπερνά τα 600 MW.

Θεωρούμε ότι η πρόκληση της πράσινης μετάβασης βρίσκει όχι μόνο έτοιμη την Intrakat, αλλά και με συγκριτικό πλεονέκτημα στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία ενεργειακών και περιβαλλοντικών έργων. Αντλούμε εμπιστοσύνη και βεβαιότητα από τις ενέργειες και τις στρατηγικές του προέδρου κ. Σωκράτη Κόκκαλη. Η προσπάθειά μας θα στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.

Πέννυ Κούτρα [email protected]

v