Πρωτόγνωρη πρόκληση αλλά και τεράστια ευκαιρία

«Σαφέστατη, ορατή και μετρήσιμη βελτίωση μεγεθών», της τάξης του 25%-30%, αναμένει το 2021 ο κ. Γιάννης Αρτινός, Γενικός Διευθυντής της Άμβυξ, ενώ τοποθετεί την «επιστροφή στην κανονικότητα» το 2022.

Πρωτόγνωρη πρόκληση αλλά και τεράστια ευκαιρία
  • Συνέντευξη του κ. Γιάννη Αρτινού

Τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία για την αγορά τον αλκοολούχων ποτών, περιγράφει ο Γιάννης Αρτινός, Γενικός Διευθυντής της Άμβυξ, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αντέδρασε η εταιρεία. Ακόμα, επισημαίνει τις αλλαγές στις καταναλωτικές τάσεις και τονίζει την επιτακτική ανάγκη για αλλαγή της φορολογικής πολιτικής του κράτους.

Σε ποια φάση βρήκε την Άμβυξ η έλευση της πανδημίας; Και πώς προσαρμόστηκε η εταιρεία σε αυτή τη νέα πρόκληση;

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η ξαφνική έλευση και η γρήγορη κλιμάκωση της πανδημίας μας ανάγκασε όλους να προσαρμοστούμε ταχύτατα σε νέα δεδομένα, τόσο σε προσωπικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο. Η πρώτη μας προτεραιότητα ήταν και παραμένει η διασφάλιση της υγείας και η προστασία όλων των εργαζομένων της εταιρείας μας.

Προσαρμόσαμε όλες μας τις διαδικασίες σε τηλεργασία, από την παραγγελιοληψία μέχρι και την τιμολόγηση εξ αποστάσεως, με σκοπό να προσαρμοστούμε όσο το δυνατόν πιο άμεσα και αποτελεσματικά στις νέες παραμέτρους. Είμαι περήφανος για το πόσο γρήγορα όλοι στην Άμβυξ, εργάστηκαν οργανωμένα όλο αυτό το διάστημα, με προσήλωση, εφευρετικότητα και αποτελεσματικότητα.

Όσον αφορά τον χρονισμό της πανδημίας, το απογοητευτικό είναι ότι μας βρήκε λίγο πριν ξεκινήσει η καλοκαιρή σεζόν. Και μάλιστα το τετράμηνο Μαΐου – Αυγούστου, που αντιπροσωπεύει το 45% του ετήσιου τζίρου, είναι η περίοδος που η εστίαση και ο τουρισμός δέχθηκαν τη μεγαλύτερη πίεση, επηρεάζοντας έτσι και την πορεία ολόκληρης της χρονιάς. Από την άλλη, η πανδημία μας βρήκε σε μια οικονομικά εύρωστη στιγμή, που μας εξασφαλίζει τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε χωρίς πρόβλημα σε όλες μας τις υποχρεώσεις, αλλά και να συνεχίσουμε αδιάλειπτα το επενδυτικό μας πλάνο.

Μάλιστα, όλο αυτό το διάστημα το έχουμε χρησιμοποιήσει πολύ παραγωγικά, εξελίσσοντας με γρήγορο ρυθμό μια πλειάδα νέων εργαλείων, αναλύσεων και δεξιοτήτων, με στόχο να δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερα σύγχρονα εργαλεία δουλειάς που θα εκμεταλλευθούμε το 2021.

Πώς διαμορφώνεται συνολικά η νέα στρατηγική της Άμβυξ; Ποιες είναι οι προτεραιότητές της; Υπάρχουν μέτωπα στα οποία βλέπει προοπτικές ανάπτυξης ανεξάρτητα από τη συγκυρία;

Η Άμβυξ είναι μια εταιρεία με επιχειρηματική δραστηριότητα 103 ετών. Κατά τη διάρκεια της ιστορίας της έχει έρθει αντιμέτωπη με ποικίλες αντιξοότητες και πάντα κατάφερνε να βγαίνει δυνατότερη. Με αυτή τη φιλοσοφία αντιμετωπίζουμε και αυτή την κρίση. Συνεχίζουμε προσηλωμένοι στο όραμά μας και στους 4 διαχρονικούς άξονες της φιλοσοφίας μας: Επένδυση στους Ανθρώπους μας, στα Brands μας, στις σχέσεις με τους Οίκους που συνεργαζόμαστε και στους Πελάτες μας.

Αναμφίβολα αντιμετωπίζουμε μια πρωτόγνωρη, μεγάλη πρόκληση. Συνάμα, όμως, μας έχει δοθεί και μια τεράστια ευκαιρία: να εξελίξουμε τον τρόπο λειτουργίας μας, να δημιουργήσουμε νέες δεξιότητες, να βγούμε ακόμα πιο ευέλικτοι, δυνατότεροι. Παρόλο που οι συνθήκες δεν είναι καθόλου ευνοϊκές είμαστε πάντα σε εγρήγορση σε ό,τι αφορά τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου μας, ετοιμάζοντας μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα προϊοντικά νέα και λανσαρίσματα.

Για το 2021, πιστεύουμε ότι θα υπάρξει μια σαφέστατη, ορατή και μετρήσιμη βελτίωση μεγεθών στον κλάδο μας, καθότι και τα νούμερα του τουρισμού θα ενισχυθούν και ο γενικότερος κλάδος της εστίασης δεν θα χάσει τόσους μήνες εκτός λειτουργίας όπως έχασε το 2020. Η εκτίμησή μας είναι μια ανάπτυξη +25-30%, το οποίο ναι μεν θα είναι μια σημαντική βελτίωση έναντι του 2020, αλλά δεν θα έχουμε επανέλθει ακόμα στα επίπεδα στου 2019, κάτι που θα συμβεί το 2022.

Θεωρείτε ότι η πανδημία είναι δοκιμασία με ημερομηνία λήξης για την αγορά ή θα έχει πιο μακρόχρονες επιπτώσεις; Πιστεύετε ότι μπορεί να μεταβάλει τα μέχρι τώρα γνωστά καταναλωτικά μοντέλα, τόσο στον τομέα των ποτών όσο και ευρύτερα;

Είναι πλέον βέβαιο πως η διαχείριση αυτής της πανδημίας θα μας συντροφεύσει για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Και βέβαια θα διαμορφωθούν και νέες τάσεις κατανάλωσης. Όπως η προτίμηση προς τα μικρά, πιο cozy και φιλικά καταστήματα έναντι των μεγάλων αιθουσών, την επάνοδο των RTDs (Ready to Drink), καθότι παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και mobility στην κατανάλωση, το ενδιαφέρον του καταναλωτή στην αναπαραγωγή της εμπειρίας cocktail στο σπίτι, την προτίμηση για πιο premium, «ψαγμένα» συστατικά και την αυξανόμενη διείσδυση του e-commerce στην καθημερινότητα όλων μας. Δουλεύουμε ήδη εντατικά σε όλες αυτές τις περιοχές, αφού στόχος μας είναι να είμαστε πάντα μπροστά από τις εξελίξεις.

Έχουν γίνει βήματα προόδου στα χρόνια προβλήματα της αγοράς ποτών όπως η υπερφορολόγηση; Σε ποια σημεία ο κλάδος θα μπορούσε να έχει ουσιαστική ενίσχυση από το κράτος;

Ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη του τουρισμού, προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας και λειτουργεί και ως πολύ σημαντικός αγωγός δημοσίων εσόδων μέσω του ειδικού φόρου κατανάλωσης, του ΦΠΑ και του φόρου εισοδήματος. Συμβάλλει ετησίως με 1,5 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας.

Παρ’ όλα αυτά η φορολογία στα αλκοολούχα ποτά είναι πραγματικά εξοντωτική. Στον κλάδο των ποτών ο ειδικός φόρος κατανάλωσης αυξήθηκε 5 φορές μέσα σε μια διετία (στο σύνολο +125%) και ο ΦΠΑ επίσης 4 φορές (από το 13% στο 23%). Άρα, χωρίς καμία αλλαγή από τον παραγωγό ή τον έμπορο, το κράτος αύξησε την τιμή του προϊόντος στο ράφι +70%, μέσω φόρων.

Αξίζει, ακόμα, να σημειώσει κάποιος το παράδοξο της «διπλής φορολογίας», ο ΦΠΑ να εφαρμόζεται πάνω στον ΕΦΚΟΠ, δηλαδή ο καταναλωτής να πληρώνει φόρο στον φόρο! Έτσι, σήμερα, από μια φιάλη που θα αγοράσει ο μέσος καταναλωτής (π.χ. 15 ευρώ), τα 2/3 (τα 10 ευρώ) καταλήγουν στο κράτος και από τα υπόλοιπα 5 ευρώ πρέπει να καλυφθούν το κόστος του παραγωγού, του εισαγωγέα, όλα τα μεταφορικά κόστη και ο λιανέμπορος.
Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι οι υψηλοί φόροι -και επομένως οι υψηλές τελικές τιμές- δημιουργούν κίνητρα λαθρεμπορίου ή και παράνομης εμφιάλωσης, δύο μεγάλες πληγές για τον κλάδο, αλλά και για την οικονομία της χώρας γενικότερα.

Ως κλάδος τονίζουμε την ανάγκη διεύρυνσης των μέτρων, ειδικά στο μέτωπο της φορολογίας. Στηρίζουμε τη θέση του κλάδου της εστίασης για περαιτέρω και οριζόντια μείωση του ΦΠΑ, εντάσσοντας σε αυτήν και τα αλκοολούχα ποτά, όπως επίσης και το κρασί και την μπίρα που είναι βασικά προϊόντα κατανάλωσης στην εστίαση, καθώς περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις στη χώρα έχουν ως βασική δραστηριότητα τα αλκοολούχα ποτά με συμμετοχή στον τζίρο τους σε ποσοστό 50%.

 

v