Πώς η Nestlé θα φτάσει στο «καθαρό μηδέν»

Ο κολοσσός των τροφίμων δεσμεύθηκε το 2019 να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της στο μηδέν. Τον Δεκέμβριο του 2020, δημοσιοποίησε ένα πλήρες σχέδιο για το πώς θα το επιτύχει.

Πώς η Nestlé θα φτάσει στο «καθαρό μηδέν»
  • των Andrew Ross Sorkin, Jason Karaian, Michael J. de la Merced, Lauren Hirsch και Ephrat Livni

Σχεδόν τα 2/3 των εκπομπών της Nestlé προέρχεται από τη γεωργία, όπου η μείωση των εκπομπών απαιτεί συνεργασία με περίπου 500.000 αγρότες και 150.000 προμηθευτές. Αυτό είναι πιο περίπλοκο από μια απλή αλλαγή στη χρήση ηλεκτρισμού από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ή τον περιορισμό των εταιρικών ταξιδιών (κάτι που επίσης κάνει η Nestlé).

Ο Mark Schneider, CEO της εταιρείας, μίλησε στο DealBook για το πώς κέρδισε τη στήριξη περισσοτέρων από 290.000 υπαλλήλων -και για το πώς «θα πουλήσει» στους επενδυτές το να πληρώσουν τώρα για να πετύχουν έναν στόχο 30 χρόνια μετά.

Για το εύρος της πρόκλησης: Η Nestlé, η οποία διαθέτει μια αλυσίδα προμηθειών που εκτείνεται σε όλον τον κόσμο, θα χρειαστεί πολύ περισσότερο χρόνο για να φτάσει τον στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων, απ’ ό,τι θα χρειαζόταν μια μεγάλη τεχνολογική εταιρεία. Για παράδειγμα, η Nestlé ήταν υπεύθυνη για 92 εκατ. μετρικούς τόνους εκπομπής αερίων θερμοκηπίου το 2018, όγκος σχεδόν διπλάσιος των εκπομπών ολόκληρης της Ελβετίας. «Όταν ζούμε όλοι σε αυτή τη γη, θέλουμε να είμαστε σίγουροι πως θα γίνει ένα μέρος που θα είναι κατοικήσιμο για τις μελλοντικές γενιές», είπε ο κ. Schneider.

Για το πώς μπορεί να γίνει η δέσμευση για το κλίμα «ουδέτερη για τα κέρδη»: Οι μακροπρόθεσμοι επενδυτές βλέπουν τη δέσμευση για μηδενικές εκπομπές ως μια κίνηση ώστε να διασφαλιστεί για το μέλλον η εταιρεία, σύμφωνα με τον κ. Schneider, ιδιαίτερα καθώς οι περιβαλλοντικοί νόμοι γίνονται αυστηρότεροι και οι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που είναι φιλικά για το κλίμα. Και πρόσθεσε ότι για τους επενδυτές με πιο βραχύ ορίζοντα, η δέσμευση είναι «ουδέτερη για τα κέρδη»: παρότι θα κοστίσουν γύρω στα 3,6 δισ. δολάρια τα επόμενα 5 χρόνια, οι επενδύσεις αυτές θα χρηματοδοτηθούν από λειτουργικές αποδοτικότητες και μελλοντικά θα επιτρέψουν στην εταιρεία να «χρεώσει premium για καλύτερα προϊόντα». «Υπάρχει επίσης περιθώριο ανόδου για τα έσοδα», ανέφερε ο κ. Schneider. «Το περιθώριο δεν πηγαίνει ανάποδα».

Για τη διασφάλιση πως οι μελλοντικοί ηγέτες της εταιρείας θα τηρήσουν τη δέσμευση: Μετά την τόσο «ηχηρή» ανακοίνωση των στόχων, θα είναι ζήτημα τιμής να υλοποιηθούν, δήλωσε ο κ. Schneider. Ωστόσο, τα στελέχη που κάνουν αυτές τις δεσμεύσεις πιθανότατα θα έχουν συνταξιοδοτηθεί μέχρι το 2050. Για να αποκτήσει ισχύ το σχέδιο, αρχής γενομένης από το 2021, η εταιρεία θα συνδέσει μέρος των ετήσιων μπόνους της εκτελεστικής επιτροπής της σε ποσοτικοποιημένους περιβαλλοντικούς παράγοντες. «Κάνουμε αυτό που λέμε», τόνισε.

Ως προς το πώς αλλάζει η πανδημία τα πάντα: Η Nestlé δεσμεύθηκε για μηδενικές εκπομπές ρύπων περίπου 6 μήνες πριν από την πανδημία, η οποία είχε δύο σημαντικές επιπτώσεις στη δέσμευση αυτή, σύμφωνα με τον κ. Schneider. Από τη θετική πλευρά, η επείγουσα ανάγκη για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής έχει ενταθεί. «Ο κόσμος βλέπει τι μπορεί να γίνει αν περιμένεις πολύ και πως καλύτερα να αντιμετωπίζεις το πρόβλημα στην αρχή και να το θέτεις υπό έλεγχο», είπε. Και ο περιορισμός στα σπίτια, δίνει στον κόσμο χρόνο «να σκεφτούν τι έχει πραγματικά σημασία», πρόσθεσε. Από την αρνητική πλευρά, τα χρηματοοικονομικά μέτρα τόνωσης για τη διάσωση της παγκόσμιας οικονομίας -που ήταν απαραίτητα όπως υπογραμμίζει ο κ. Schneider- άφησαν τον κόσμο με τεράστια και απρόσμενα χρέη. Αυτό σημαίνει λιγότερο «περιθώριο από τη δημόσια άποψη» για δαπάνες σε μέτρα όπως οι μακροπρόθεσμες μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

© 2020 The New York Times Company

v